Grote kans op 'herhaalinbraak' bij bedrijven

10 april 2019 | Thijs Jacobs

Verzekeraar Reaal waarschuwt ondernemers die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak voor de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van de eigen inbraakcijfers blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen het dievengilde binnen een jaar terugkomt. In meer dan de helft van de gevallen vindt de herhaling al plaats binnen drie maanden. Investeren in preventieve middelen loont altijd, maar zeker na een inbraak.

Herhaalinbraak

Sitske Mauritsz, COO Schadeverzekeringen bij Reaal: “Een inbraak in je bedrijf zorgt niet alleen voor veel overlast en gedoe, maar kan uiteindelijk ook de bedrijfscontinuïteit bedreigen. Investeren in goed zichtbare preventieve middelen kan (pogingen tot) inbraak voorkomen. Inbrekers slaan een goed beveiligd pand namelijk liever over. Maar bedrijfspanden waar zij al eerder zijn geweest vinden zij interessant; zij weten immers de ‘weg’ en weten wat er te halen is. Bovendien is de kans groot dat er nieuwe apparatuur aanwezig is na de vorige inbraak. Het is daarom belangrijk om direct na een inbraak de beveiliging weer op orde te hebben, voordat de nieuwe inventaris is aangeschaft. En laat ook duidelijk aan de buitenzijde van het pand zien dat er voorzorgsmaatregelen zijn getroffen, dit kan bijvoorbeeld door middel van waarschuwingsstickers.”

Uit de cijfers van Reaal blijkt dat de kans op een herhaalinbraak het grootste is kort na de eerste inbraak:

Inbraak herhaling

< 90 dagen     4%
< 180 dagen   5%
< 270 dagen   6%
< 360 dagen   7%

 

Preventie

Mauritsz: “Natuurlijk is het fijn als je goed verzekerd bent als je te maken krijgt met een bedrijfsinbraak. Materiele zaken kunnen vergoed worden, maar vergeet de emotionele impact van een inbraak niet. Medewerkers voelen zich onveilig en gaan met minder plezier weer aan het werk. Daarnaast neemt het wantrouwen toe van alle activiteiten rondom het gehele pand. Goede preventiemiddelen helpen niet alleen om inbrekers buiten te houden, maar vergroten ook het gevoel van veiligheid bij het personeel. Zo kiezen bijvoorbeeld steeds meer winkeliers voor een mistgenerator. Waarbij een winkelruimte bij een inbraak binnen enkele seconden in dichte mist komt te staan. In de praktijk zien we dat dergelijke maatregelen de herhalingskans reduceren. Laat je in ieder geval goed voorlichten door je adviseur of neem contact op met een erkend beveiligingsbedrijf.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: