U heeft gezocht op : preventie

6 april 2021 Achtergronden Corona
Vergaderen na sneltest bij De Heerlickheijd van Ermelo

Vanaf vandaag biedt De Heerlickheijd van Ermelo, als eerste vergader- en congreslocatie in Nederland, vergaderarrangementen aan, inclusief gratis COVID-19 zelftesten. Het gaat om antigeentesten van de bedrijven Roche en Joinstar. Zo kunnen bedrijven en organisaties, die genoeg hebben van online besp ...

12 maart 2021 Interview
Veranderende omgangsvormen tekenen gastvrijheid in 2021 

Hoe gaan we na de coronapandemie met elkaar om? Onze branche heet niet voor niets de ‘gastvrijheidsindustrie’, dus op welke manieren kun je straks nog ouderwets gastvrij zijn of is het begrip gastvrijheid behoorlijk rekbaar en gestoeld op ingesleten gewoontes? Verdwijnen deze gewoontes e ...

16 oktober 2020 Hotelketens Corona
Accor implementeert met succes ALLSAFE in al zijn hotels en resorts

Accor heeft vandaag aangekondigd dat het zich blijft inzetten om de horeca te voorzien van de strengste schoonmaaknormen en operationele procedures gericht op de veiligheid van gasten. Na operationele onderbrekingen als gevolg van COVID-19 heeft Accor met succes de meeste van zijn hotels heropend, w ...

2 september 2020 Wet- en regelgeving
Het coronavirus en de AVG: de do's en don'ts

De regels rondom AVG en corona gelden niet alleen voor je gasten. Je krijgt er ook mee te maken wanneer je personeel hebt. Wat mag je wel en niet doen? Als werkgever mag je nooit vragen naar de aard en oorzaak van ziekte bij je personeelslid. Je hebt hier als werkgever geen grondslag voor. Iemand ...

23 juli 2020
Radisson Blu Hotel Amsterdam Airport, Schiphol heeft SGS keuring binnen

Met trots kondigt het Radisson Blu Hotel Amsterdam Airport, Schiphol aan dat het als eerste Nederlandse hotel binnen de Radisson Hotel Group de SGS Disinfection Monitored, Cleaning Checked certificering succesvol heeft afgerond. SGS is wereldleider op het gebied van inspectie, controle, analyse en c ...

22 juli 2020 Interview Longread
Interview Jan Jansen, hotelier in China: "Anderhalvemetereconomie kennen wij niet"

Jan Jansen (39) is General Manager van het Conrad Hangzhou voor de Hilton groep in Hangzhou, een Chinese miljoenenstad op een kleine 200 kilometer afstand van Shanghai. Het 324 kamers tellende hotel opende ruim een jaar geleden in de dynamiek van de Chinese economie. Vanuit zijn ervaringen deelt Jan ...

21 juli 2020
NH Collection Barbizon Palace ontvangt SGS-label

NH Collection Barbizon Palace in Amsterdam krijgt het SGS-label voor haar gezondheidsprotocollen en veiligheidsmaatregelen. Na een grondige keuring door SGS, bestaande uit een protocolbeoordeling, een inspectie in het hotel met uv-licht reinigingscontroles en in het laboratorium geteste oppervlaktem ...

19 mei 2020 Corona
Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam verplaatst naar 2021

Vanwege de verspreiding van het coronavirus en bijbehorende maatregelen worden veel beurzen en evenementen uitgesteld. De organisatie van Gastvrij Rotterdam heeft besloten ook de vakbeurs, die gepland stond van 21 t/m 23 september 2020, uit te stellen naar 20 t/m 22 september 2021 in Rotterdam Ahoy. ...

28 februari 2020 Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

In Nederland loopt het aantal besmettingen met het coronavirus op. Volgens experts is er nog geen reden tot paniek, maar wat heeft de internationale uitbraak van het virus voor impact op de Nederlandse horeca en logiesverstrekkers? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden ove ...

15 januari 2020 Wet- en regelgeving
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu ...

6 december 2019 Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

20 november 2019 Branded Content
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand ...

20 november 2019 Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko ...

27 september 2019 Wet- en regelgeving Achtergronden
Rookruimtes in horeca definitief en per direct verboden

Rookruimtes in restaurants, cafés en andere horecagelegenheden zijn definitief verboden. De Hoge Raad heeft dit vrijdag bepaald. De nu nog aanwezige rookruimtes moeten daarom per direct sluiten. Of er ook direct wordt gehandhaafd is nog niet duidelijk. Daarover later meer. Clean Air Neder ...

23 mei 2019
Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi ...

9 mei 2019 Achtergronden
Legionellapreventie in control?

In theorie is legionellapreventie niet moeilijk. Houd koud water koud, warm water warm en zorg voor voldoende verversing. Hoe is het dan mogelijk dat het aantal legionellaoverschrijdingen maar niet wil dalen en er meer personen met legionella besmet zijn geraakt dan ooit tevoren? Op welke manier kun ...

29 april 2019 Achtergronden Tech
Seminar legionellapreventie voor hotels 20 mei 2019

Het is een nachtmerrie voor elke hotelier. Gasten die tijdens hun verblijf ziek worden. De consequenties kunnen verstrekkend zijn. In de eerste plaats voor de gasten, maar zeker ook voor u als hotelier. Op sociale en reguliere media krijgt u aandacht die u liever niet heeft. En dan moet de juridisch ...

10 april 2019 Achtergronden
Grote kans op 'herhaalinbraak' bij bedrijven

Verzekeraar Reaal waarschuwt ondernemers die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak voor de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van de eigen inbraakcijfers blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen het dievengilde binnen een jaar terugkomt. In meer dan de helft van de gevallen vi ...

20 februari 2019 Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D ...

28 november 2018 Food Achtergronden
Landgoed De Wilmersberg loopt vooruit op het Preventieakkoord

Afgelopen vrijdag 23 november stuurde staatssecretaris Blokhuis het Nationaal Preventieakkoord, dat ondertekend werd door zeventig maatschappelijke organisaties en bedrijven, naar de Tweede Kamer. Minder ziekte door overgewicht, een rookvrije generatie en meer bewustzijn van de gevaren van alcohol, ...

21 november 2018 Branded Content
Vijf sterren luxe met Bette bad architectuur

Het InterContinental hotel te Ljubljana is een bron van luxe en comfort. In die designbeleving passen de architecturale baden en wastafels van Bette. Naast het design gaf het duurzame en hygiënische materiaal de doorslag. Het interieur in het luxueuze InterContinental hotel te Ljubljana is o ...

16 oktober 2018 Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek ...

2 oktober 2018 Wet- en regelgeving KHN
''Rookruimtes mogen blijven tot 2022''

Rookruimtes in horecagelegenheden mogen tot 2022 open blijven. Dat maakte Robèr Willemsen, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN), gisteren bekend tijdens de bestuurdersdag in Arnhem. Deze nieuwe datum zal worden opgenomen in het Preventieakkoord dat later deze week officieel na ...

15 juni 2018 Longread
Mentale gezondheid en stress: de millennial in de hospitality-industrie

“Goed hoor, maar ik heb het momenteel wel druk”, is steevast het antwoord op de vraag hoe het met iemand gaat. Sluipenderwijs heeft tijdsdruk een groeiend negatief effect op mentale klachten onder de werkende bevolking en deze klachten lijken ook de jongere generatie, de ‘millennia ...

9 mei 2018
Legionella: voorkomen is beter dan genezen

Voorkomen is beter dan genezen. Dit geldt voor zoveel zaken binnen elke operatie; legionella is er daar één van. Armand Gademan werkt bij Geberit en weet dat als geen ander. “Het is vooral van groot belang om stilstaand water in leidingen te voorkomen en regelmatige doorstroming ...

30 maart 2018 Wet- en regelgeving
Brandveiligheid cruciaal voor bedrijfscontinuïteit

Verzekeraars en brandweer slaan met een gezamenlijke visie de handen ineen om ondernemers te wijzen op het belang van brandveilig ondernemen en bedrijfscontinuïteit. Veel bedrijven onderschatten de impact van een (grote) brand en realiseren zich niet dat ongeveer de helft van de ondernemingen n ...

20 december 2017 Achtergronden
Voorkom autodiefstal bij je gasten tijdens de feestdagen

Nederlanders vieren in het algemeen de kerstdagen en jaarwisseling bij familie, vrienden of in de horeca, voor dieven het perfecte moment om een auto te stelen. Op basis van de Stichting Aanpak Voertuigencriminaliteit blijkt dat de personenautodiefstal deze zomer in vergelijking tot 2016 van 4.776 n ...

22 november 2017 Duurzaamheid
Duurzaamheid in hotels

Hotels en hotelketens besteden steeds meer aandacht aan de duurzaamheid van hun activiteiten. Naast een maximale bezettingsgraad draait het om comfort en veiligheid voor de gasten. Een gebouwbeheersysteem dat naadloos aansluit op de standaard en specifieke systemen en applicaties is daarom onmisbaar ...

9 november 2017 Achtergronden
Quiz: Hoe brandveilig is uw hotel?

U doet er alles aan om brand in uw hotel te voorkomen en investeert in allerlei preventieve en schadebeperkende maatregelen. Maar hoe weet u zeker of uw inspanningen voldoende zijn? En of u voldoet aan alle richtlijnen? Doe de quiz Er is nu een manier om uit te vinden of ook in uw hotel alles ...

2 november 2017 Achtergronden Longread
Terrorismedreiging en hospitality - Best practices in de hotelsector

De dreiging van een jihadistische aanslag in Nederland is op het moment van schrijven 'substantieel'. Deze inschatting van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en veiligheid (4 op een schaal van 5) betekent dat de kans op een aanslag in Nederland 'realistisch' is (zie ...

19 oktober 2017
Brand, het zal je maar overkomen 

Een brand ligt altijd op de loer. Kortsluiting of onvoorzichtig gedrag zijn vaak de oorzaak. Als de brandweer weg is, ontdek je pas hoeveel er op je afkomt. Dan pas blijkt of alle schade wordt vergoed en hoe lang het duurt voor je weer gasten kunt ontvangen. Een goede risico-inschatting vooraf kan v ...

11 oktober 2017 KHN
KHN niet positief over btw-verhoging

De vier partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben op dinsdag 10 oktober het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd. Helaas blijkt de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent een feit. Een maatregel die grote impact heeft op onze branche. KHN zet de voor de horeca belangrijkste maatrege ...

9 oktober 2017 Achtergronden
Nederlanders willen beveiligingscamera's in de horeca

Driekwart van de Nederlanders vindt dat elke winkel en horecagelegenheid beveiligingscamera’s moet hebben, blijkt uit onderzoek onder 1.489 Nederlanders. Zij verwachten dat daardoor criminaliteit wordt teruggedrongen. Bovendien voelen Nederlanders zich in een winkel of café met camerato ...

20 september 2017 Achtergronden
Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor ...

14 juli 2017 KHN
Genomineerde horecagebieden voor ‘Wel-zo-veilig-Awards’ bekend

Het Rembrandtplein in Amsterdam, Scheveningen en Goes zijn de genomineerde horecagebieden voor de ‘Wel-zo-veilig-Award’. Dat heeft Koninklijke Horeca Nederland bekend gemaakt. De ‘Wel-zo-veilig-Awards’ ondersteunen het belang van veiligheid en preventie. Gemeenten kunnen h ...

10 juli 2017 Interview Longread
Interview: 'Nederlandse Hoteliers laten kansen liggen'

De holistische hotelgast...Het allitereert lekker natuurlijk. Maar wat is in vredesnaam de holistische consument c.q. hotelgast? De Zuid-Afrikaanse generaal en staatsman Jan Smuts definieerde holisme ooit als: "De tendens in de natuur gehelen te vormen die groter zijn dan de som der delen door creat ...

26 juni 2017 Achtergronden
Overzicht: Hospitality Terminologie

Een alfabetische lijst met veelgebruikte termen en begrippen uit de hotellerie. Aangeboden door Hospitality Management. Ideaal voor managers, hotelscholen (of studenten aan hotelscholen) en personen werkzaam in hotels. Heb je aanvullingen? Stuur deze naar redactie@uitgeverijps.nl. Je kunt het overzi ...

7 juni 2017
Blog: Beheert u uw automatische deuren en docksystemen efficiënt?

Automatische toegangsoplossingen zijn voor veel bedrijven een essentieel onderdeel in het primaire bedrijfsproces. Uw systemen moeten het gewoon goed doen, altijd! Daarom is het van belang om de prestatie, veiligheid en betrouwbaarheid goed in de gaten te houden. Dit wordt onder andere gedaan door d ...

18 mei 2017 Economie Achtergronden
Hoge kwaliteit Nederlands betalingsverkeer goed nieuws voor horeca

Het betalingsverkeer in Nederland werd in 2016 gekenmerkt door veel digitale innovaties, een hoge beschikbaarheid van de diverse betaalketens en zeer lage schade door fraude. Het jaarverslag over 2016 van Betaalvereniging Nederland schetst ontwikkelingen waarmee Nederland zich kan scharen in de Euro ...

21 oktober 2016 Achtergronden Interview
Hospitality Management 25 jaar, Ewout Cassee: 'Het was een chaos' (1999)

Op 29 mei neemt dr. Ewout Th. Cassee na 25 jaar afscheid als directeur van de Hogere Hotelschool Den Haag. Cassee pleit nog steeds voor meer professionalisering van het vak; voor meer nadruk op goed management en minder op het ambachtelijke. Investeren in flexibiliteit is het antwoord op de steeds s ...

10 oktober 2016
Virtuele training tegen overvallen horeca

Minister Van der Steur trapt op 8 oktober de Week van de Veiligheid af met de lancering van een nieuw soort training tegen overvallen voor horeca- en winkelmedewerkers. Met behulp van een virtuele overvaltraining wordt een levensechte omgeving nagebootst. Op die manier leren horeca- en winkelmedewer ...

6 oktober 2016
Dr. Andriew Lim en Dr. Angelique Lombarts versterken Hospitality Research Centre Hotelschool The Hague

Vanaf heden versterken Dr. Andriew Lim en Dr. Angelique Lombarts het Hospitality Research Centre team van Hotelschool The Hague. Dr. Andriew Lim start als lector Technopreneurship and Innovation in Hospitality en Dr. Angelique Lombarts start als lector Hospitality, Happiness & Care. Dr. Andr ...

29 september 2015
Advertorial: Voorkom legionella

De kwaliteit van het drinkwater is voor bezoekers en medewerkers van horecabedrijven een vanzelfsprekendheid. Maar hoe vanzelfsprekend is die kwaliteit eigenlijk? Regelmatig lees je over legionellabesmettingen in onder meer hotels, bed & breakfasts, (mini)campings, bungalowparken en jachthavens. ...

15 september 2015
KHN hekelt hoge werkgeverslasten horeca

Op Prinsjesdag presenteerde het kabinet zijn plannen en bijbehorende begroting voor 2016. KHN ziet de werkgeverslasten weer toenemen. Alweer een lastenstijging. Sinds 2007 zijn die werkgeverslasten al met meer dan 20 procent gestegen. Verder blijft herziening van de Wet werk en zekerheid uit én m ...

13 juli 2015
Minder wespen op het terras (VIDEO)

Tot twee weken geleden zagen we door de slechte start van de zomer aanzienlijk minder wespen op het terras dan vorig jaar. Ongediertebestrijder Rentokil bestreed tot eind juni 45 procent minder wespennesten dan vorig jaar in dezelfde periode. Nu het buiten warm is geworden, stromen de meldingen va ...

10 juni 2015
Veranderingen regels ontslag en arbeidscontracten

Op 1 juli 2015 veranderen de regels over (tijdelijke) arbeidscontracten. Zo worden de mogelijkheden om lang op meerdere tijdelijke contracten te werken, beperkt. In maximaal 2 jaar mogen werkgever en werknemer maximaal 3 tijdelijke contracten afsluiten, daarna moet een volgend contract een vast co ...

5 januari 2015
Wwz: betere rechtspositie flexwerkers

Op 1 januari trad een aantal veranderingen, die met de Wet werk en zekerheid (Wwz) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het arbeidsovereenkomstenrecht en de Werkloosheidswet worden aangebracht, in werking. Het doel van de veranderingen is onder meer om de rechtspositie van fl ...

10 november 2014
Is wellness nog nodig in een hotel?

Wellness in het hotel. Moet dat nog? Er zijn al zoveel wellnessparadijzen in ons land die zich daar volledig op toeleggen. Bovendien daalden de bestedingen aan wellness met twintig procent in twee jaar. Dan is ‘volume draaien’ essentieel. Zou u dan toch niet liever een fitnessruimte inrichten ...

18 oktober 2014 Achtergronden Longread
Is wellness wel nodig in een hotel?

Wellness in het hotel. Moet dat nog? Er zijn al zoveel wellnessparadijzen in ons land die zich daar volledig op toeleggen. Bovendien daalden de bestedingen aan wellness met twintig procent in twee jaar. Dan is ‘volume draaien’ essentieel. Zou u dan toch niet liever een fitnessruimte inri ...

16 oktober 2014
Hotelprijsvergelijker maakt doneren mogelijk

Online hotelprijsvergelijker Weliketoshare lanceert een nieuwe manier van doneren. Een manier van doneren die niets extra kost. Voor iedere hotelovernachting geboekt via weliketoshare.com doneert Weliketoshare een vast bedrag aan een goededoelenproject naar keuze van de boeker. Samenwerken met ...

7 juli 2014
Inspectieresultaten NVWA online

Op maandag 7 juli start de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) met publicatie van de inspectieresultaten van horecabedrijven. De groene en oranje beoordelingen van ruim 1600 lunchrooms staan vanaf dan op de Horeca inspectiekaart Met de gelijknamige app kunnen consumenten op hun iPhone e ...

16 juni 2014
Hotel André Zandt onterecht gesloten

Regelmatig komt het in de bouw tot geschillen. In de Algemene wet bestuursrecht is vastgelegd langs welke juridische lijnen die geschillen tot een oplossing kunnen worden gebracht. Vaak leidt dat tot teleurstellende resultaten, omdat bij gemeenten, brandweer en de rechtelijke macht niet altijd de ...

15 mei 2014
Rentokil neemt Protekta over

Rentokil neemt Protekta over en versterkt haar positie op de markt van ongediertepreventie en ongediertebestrijding. Protekta is een toonaangevend bedrijf in de ongediertepreventie, ongediertebestrijding en vogelwering. Vanuit de vestiging in Gemert heeft Protekta zowel in de zuidelijke provincies ...

7 april 2014
Brand in Hotel Bilderberg Oosterbeek

Onlangs schreven we al over brandregelgeving in hotels en b&b's. Dat brandpreventie, en een goede vluchtroute, onontbeerlijk is, blijkt maar weer. In Hotel Bilderberg in Oosterbeek is zaterdagavond brand uitgebroken in de machinekamer van een lift. De brand was snel weer onder controle en de gaste ...

13 februari 2014
Hotel aansprakelijk autoschade gast

Een hotel bij Schiphol biedt haar gasten de service aan om - gedurende een verblijf in het buitenland - de auto te parkeren in een parkeergarage. Er wordt ingebroken in de parkeergarage en de auto wordt gestolen. Wie is aansprakelijk? Preventieve maatregelen Het hotel wordt aansprakelijk geh ...

17 september 2013 Achtergronden Branded Content
Wees voorbereid: controles op legionella-preventie

Het zal u maar gebeuren: legionella wordt aangetroffen in uw hotel. De gasten moeten elders ondergebracht worden, het hotel moet worden gereinigd en tot overmaat van ramp leidt de negatieve publiciteit ertoe dat u weken later nog inkomsten mist. En stel dat een gast daadwerkelijk met legionella besm ...

26 juni 2013
Legionella-controle hotels aangekondigd

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft aangekondigd dat de instantie in de tweede helft van dit jaar ruim duizend hotels, pensions en motels gaat inspecteren op alle aspecten van legionella-preventie. De inspecties worden uitgevoerd naast de controles van drinkwaterbedrijven. Slech ...

19 juni 2013
Alcoholgrens definitief naar 18 jaar

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel om de leeftijd voor de verkoop van zwakalcoholische drank te verhogen van 16 naar 18 jaar aangenomen. Met deze verhoging willen zij het alcoholmisbruik onder de jongeren tegengaan. Wat betekent deze verandering voor horecaondernemers? De nieuwe wet Er wo ...

13 juni 2013
RV Haar naam begint met een A...

Het seizoen is geopend! Het hurricane seizoen wel te verstaan. Na een hele droge winter hier in Florida lag menig gazonnetje er wat hulpeloos bij. Niet iedereen heeft een irrigatiesysteem in de tuin en de woningen die het zonder doen, redden het in de drogere winter meestal maar net en hebben in ...

6 maart 2013
Hogere leeftijd alcohol definitief

Het wetsvoorstel om de verkoop van bier en wijn te verhogen naar 18 jaar is aangenomen. Onlangs stemde een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor het voorstel. Eerste Kamer Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer worden aangenomen, maar in 2012 heeft zij al een oproep gedaan de leeftijd t ...

22 december 2012 Ondernemen
Technologie maakt een vuist tegen criminaliteit

U wilt er waarschijnlijk niet aan denken, maar het kan zomaar gebeuren: een overval of ongeval. Veiligheid is een zeer belangrijke voorwaarde voor hoteliers om goed te kunnen ondernemen. Veiligheid voor zowel de gast, de werknemer als de ondernemer. Iedereen kan en moet een steentje bijdragen. In ...

12 december 2012
RV Kassa!

Obamacare, Medicare, fiscal cliff, dit land is er nog niet uit. Maar dat de zorgkosten in dit land eerlijker kunnen is ons wel duidelijk geworden. Dat hebben wij op onze eigen manier mogen ervaren. Een ware MacGyver Ongeveer zes maanden geleden pleegden wij een telefoontje wat ons totaal ruim 2. ...

25 september 2012
Alles over wellness op vakbeurs

De 8e editie van Professional Beauty & Wellness vindt plaats op 30 september en 1 oktober in Kortrijk Xpo. Een mooie kans voor u om te kijken naar nieuwe gadgets voor uw hotel. De exposanten De vakbeurs richt zich op professionals uit de sectoren Beauty, Wellness, Body Shaping & Health. De exp ...

22 september 2012
Bestaat de 'wellnessgast' nog?

Een complete wellnessvakantie, een gratis dagje spa of een beautyarrangement in een van de hotels die Nederland rijk is. Dat zijn voorbeelden van in het oog springende aanbiedingen wanneer een gast op het web surft. Maar is wellness nog steeds 'booming'? De afgelopen jaren heeft wellness ...

12 juni 2012
Hospitality begrippenlijst

Een alfabetische lijst met veelgebruikte termen en begrippen uit de hotellerie en horeca. Allotment: Het reserveren (blokken) van een aantal kamers voor een klant voor en over een bepaalde periode. Dit zijn vaak grote marktpartijen zoals vliegmaatschappijen en touroperators Amenities: Gratis ...

26 april 2012
Holland Casino op winst na verliesjaren

Holland Casino heeft in 2011 een winst geboekt van 3,8 miljoen euro. Na twee verliesjaren wist het casinobedrijf zwarte cijfers te schrijven in economisch moeilijke tijden. Holland Casino kende een lichte stijging in het aantal bezoekers, die gemiddeld 1 euro meer uitgaven per bezoek. Winst n ...

16 april 2012
Nieuwe duurzaamheidsstrategie voor Accor

Accor Hotels heeft wereldwijd een nieuwe duurzame groeistrategie, PLANET 21, gelanceerd. In de strategie moeten ontwikkeling en duurzaamheid hand in hand gaan. Betrokkenheid De internationale hotelketen krijgt er jaarlijks internationaal 40.000 nieuwe hotelkamers bij en wil haar ontwikkeling ve ...

20 december 2011 Hotelketens Interview
Martin Lindelauf: Detail, detail en nog eens detail!

Op zijn linkedIn-pagina staat "hotel operator". Moeten we daarbij aan chirurgische ingrepen denken? Aan militaire operaties? Een legerofficier die weet welke heuvel en welke nauwe doorgang tactisch van belang is, heeft - in het jargon - "smoel op het terrein". Snijden in de koste ...

28 september 2011
Apollo zet zich in voor gezonde werknemers

Om de gezondheid van de werknemers te stimuleren en te waarborgen is Apollo Hotels & Resorts gestart met het project 'Healthy Life @ Apollo'. Uitgangspunt voor het hotelbedrijf is hierbij dat het als werkgever mede zorg draagt voor de mentale en fysieke gezondheid van de medewerkers. Niet alleen ...

19 mei 2011 Food F&B
Heeft het hotelrestaurant de toekomst?

Waar moet en gaat dat heen met de hotelkeuken en het -restaurant? We vroegen diverse (food)trendwatchers naar hun kijk op de gastronomie binnen de hotellerie. ‘Eten moet gezonder, maar vooral ook lekker zijn’, volgens trendwatcher Adjiedj Bakas. ‘We weten steeds meer over de gen ...

28 april 2011 Economie Ondernemen
Waarom zouden we het bedrijfschap Horeca & Catering in stand houden?

De bed & breakfast markt groeit en professionaliseert zienderogen. Wist u dat er in 1995 ongeveer 500 B&B’s in Nederland waren, en dat er inmiddels maar liefst 5.500 zijn? Hoog tijd om Hanny Hoedemaker van de marketingorganisatie Bed & Breakfast Nederland (BBN) uitgebreid aan het w ...

14 december 2010 Economie Wet- en regelgeving
Aansprakelijkheid voor bewaarneming

De hotelier kan geconfronteerd worden met een gast die beweert dat hij in het hotel iets kwijtgeraakt is. In welke mate moet de hotelier zich dat - in juridisch opzicht - aantrekken? De wet kent een aantal regels met betrekking tot bewaarneming. Van bewaarneming is sprake wanneer u iets toevertrouwd ...

7 december 2010 Achtergronden
Herstel in een hotel

Binnen de hotellerie bestaat de mogelijkheid om naast de traditionele marktsegmenten business en leisure een nieuw marktsegment te betreden, namelijk dat van de ‘health and care’. Het gaat hier om gasten die een hotel bezoeken omwille van hun gezondheid. De health en care markt bestaa ...

16 juli 2010
'Brandweer kan besparen via regionalisering'

Een onderzoeks-commissie onder leiding van de Maastrichtse waarnemend burgemeester Jan Mans heeft onlangs berekend dat de brandweer jaarlijks 85 miljoen euro zou kunnen besparen. Een van de maatregelen is het stoppen met brandveilig-heidscontroles in bedrijfsgebouwen. Hieronder vallen ook horecapand ...

11 juni 2010
WK-versiering in horeca niet altijd veilig

Het WK voetbal is in volle gang en veel horecagelegenheden, kantines, huizen en straten kleuren weer oranje. Maar oude versieringen zijn niet altijd veilig. Daarom roept Nationale-Nederlanden alle horeca-exploitanten op om nog eens goed te kijken naar de brandveiligheid van hun WK versieringen en ko ...

9 februari 2009

Bedrijfsnaam: Vogel’s Professional Nederland b.v. Adres hoofdkantoor: Hondsruglaan 93, 5628 DB Eindhoven Telefoon: 040-264 74 11 Fax: 040 264 74 97 Algemeen e-mailadres: professional@vogels.com Website: www.vogels.com Bedrijfsprofiel Vogel’s Professional ontwikkelt, produceert en verko ...

2 oktober 2008 Achtergronden Longread
Brandveiligheid in de hotellerie

Iedere hoteleigenaar wil natuurlijk dat zijn gasten zich veilig voelen, maar soms staat hij machteloos. Het kan namelijk overal en altijd gebeuren: brand. Uiteraard moeten alle denkbare voorzorgsmaatregelen getroffen worden, maar als dan toch... En wat te doen als geblakerde stenen getuigen van mens ...

5 juni 2008
Holiday Inn Leiden heeft meest hygiënische keuken

De meest hygiënische hotelkeuken bevindt zich in Holiday Inn Leiden. Dit is opnieuw de uitslag van de beoordeling van de keukenhygiëne in hotels, uitgevoerd door de GGD. Voor de tweede maal is Holiday Inn Leiden aanvoerder van de lijst met meest hygiënische keukens in de hotelbranche. De metingen ...

15 april 2008 Achtergronden Longread
Wellness: een lange traditie en prima conditie

Een lesboek voor restaurant- en serveertechnieken uit de jaren tachtig definieert het hotel als volgt: ‘In deze inrichting, die de gast logies verstrekt tegen betaling, verhuurt de exploitant kamers met of zonder ontbijt.’ De ontwikkelingen binnen de hotellerie, en met name de opkomst va ...

15 februari 2007 Interview Longread
Hans van Spronsen; Anders denken, anders doen

In september 1996 verscheen zijn eerste column in Hospitality Management; direct al prikkelend, confronterend en motiverend - gepaard aan een kwinkslag en een duwtje in de rug. Hans van Spronsen is immers een attitudeconsultant, een mentaliteitstrainer die niemand naar de mond praat. Ter ere van zij ...

15 februari 2007 Wet- en regelgeving KHN
Hoe zat het ook alweer met legionellapreventie?

Gisteren hebben we in Valkenburg een themamiddag gehouden over de legionellawetgeving en de daaraan verbonden verplichtingen voor de hotelier. Tijdens de bijeenkomst bleek, dat bij veel ondernemers nog onduidelijkheid bestaat over deze wet. Het Waterleidingbesluit, dat sinds 28 december 2004 van ...

11 oktober 2006 Achtergronden
Het spanningsveld tussen veiligheid en gastvrijheid

Een hotel is geen vesting; met die stelling trappen we een open deur in. De gasten moeten onbezwaard het hotel in en uit kunnen lopen. Toch moet de hotelier in het oog kunnen houden wie - en met welke bedoelingen - de rode loper of inloopmat betreden. Hij dient garant te staan voor de veiligheid van ...

11 april 2004
Vrije tijd mag wat kosten

Fitnessruimte, zwembad en schoonheidssalon. Voor veel hotels zijn ze tegenwoordig van primair belang. ‘Wellness’ is hot. Afgezet tegen bijvoorbeeld de kamerverhuur en het restaurant, lijkt het kuren veel minder last te hebben van een laagconjunctuur. Op gezondheid wordt over het algemeen ...

1 oktober 2003 Ondernemen
Achter slot en grendel...

In de meeste kranten was het niet meer dan een klein berichtje: ‘Hotels in Nederland zijn steeds vaker het doelwit van overvallen.’ Volgens de politie is vrijwel elke overval ‘succesvol’. De beveiliging laat dus te wensen over. Maar beveiliging omvat meer: de hotelgast moet h ...

17 februari 2003 Economie Ondernemen
Hotel Continu Onderzoek: Bedrijfsverzekeringen Risicocalculatie of zekerheid?

Bijna alle hôteliers (98%) vinden dat zij hun bedrijf goed hebben verzekerd, maar is dat ook werkelijk zo? Met enige verbazing constateren wij in dit dertiende Hotel Continu Onderzoek dat slechts 94 procent is verzekerd tegen brandschade, en dat slechts 84 procent een opstalverzekering heeft. ...

22 december 2002 Ondernemen
Veiligheid

Onlangs kwam de overheid met de kwartaalrapportage over criminaliteit. Opvallend in dit stuk is de sterke stijging van het aantal overvallen in hotels. Tot en met september zijn er 38 overvallen geweest, terwijl in heel 2001 in totaal 32 overvallen geregistreerd zijn. Tevens opmerkelijk is, dat de o ...

2 juni 2001 Achtergronden
Hygiënecode: geen poster, maar cultuur

Sinds enige jaren zijn bedrijven verplicht een voedselveiligheidsplan te gebruiken. Volgens de warenwetregeling Hygiëne van Levensmiddelen moet elk bedrijf de productiewijze zodanig onder controle hebben dat de veiligheid van de producten gewaarborgd is. Dit systeem dient te zijn gebaseerd op d ...

25 februari 2001
Brandpreventie en brandveiligheid

Stipte bouwvoorschriften, regelmatige controles en goede contacten tussen brandweer en hotelwereld hebben Nederland - tot nog toe - bewaard voor ernstige hotelbranden. Toch is de brandveiligheid in hotels een ‘brandende kwestie’ geworden. Overal in den lande reppen ambtenaren zich naar h ...

2 december 2000 Achtergronden Longread 30 jaar Hospitality Management
Hotelratten en flessentrekkers

Hotels zijn vrij toegankelijk. De bagage ligt er voor het oprapen. Anonimiteit is, met een beetje handigheid, gegarandeerd. Kortom, het hotel is de ideale broedplaats voor criminele activiteiten. En dat blijkt: jaarlijks fungeert een hotel gemiddeld drie keer als place de crime. Om criminaliteit bin ...

14 april 2000 Achtergronden
Legionella-wetgeving

Er is inmiddels al veel gesproken over de gevaren van de legionellabacterie. U weet dat er gewerkt wordt aan wetgeving op dit gebied. Inmiddels is bekend hoe de wetgeving eruit zal gaan zien. Om zo goed mogelijk de belangen van onze leden te kunnen behartigen, hebben wij reeds lang geleden aangeg ...

9 september 1999 KHN
De sluipmoordenaar ligt op de loer

Het facet 'veiligheid' is in (en voor) Nederlandse hotels meestal geen kwestie van levensbelang; het is veel meer een kwestie van geld. Met de bomaanslagen en ontvoeringen valt het hier te lande wel mee. In een veiligheidsrapport van de International Hotel & Restaurant Association (& ...

11 april 1999
Milieuzorg is geen 'dode letter'

Het 'Preventieteam van de Provincie Utrecht' is in 1997 gestart met een project Praktische Uitvoering Milieuzorg Conferentiecentra. Voor het project werd een bijdrage verkregen in het kader van het programma Schoner Produceren. In het project participeerden, naast het Preventieteam, de Veren ...

11 april 1999
Horeca is vooral 'business'

Op 29 mei neemt dr. Ewout Th. Cassee na 25 jaar afscheid als directeur van de Hogere Hotelschool Den Haag. Cassee pleit nog steeds voor meer professionalisering van het vak; voor meer nadruk op goed management en minder op het ambachtelijke. Investeren in flexibiliteit is het antwoord op de steeds ...

13 februari 1999 Events
Meeting Masters legt klanten en werknemers in de watten

Aan een tafeltje van vergadercentrum 'Meeting Circle' in Maarssen wordt onmiddellijk duidelijk waarom Meeting Masters een succesvolle speler is in de markt van vergader- en congrescentra: luttele seconden na het plaatsnemen van een gast verschijnt een dame die het reeds keurig schone tafeltj ...

11 december 1998 Wet- en regelgeving
wijziging arbeidsrecht

Op 1 januari 1999 wordt de 'Wet Flexibiliteit en Zekerheid' ingevoerd. Deze wet bevat ingrijpende wijzigingen op het gebied van arbeidsrecht en oefent dus grote invloed uit op alle arbeidsrelaties. Iedereen die verantwoordelijk is voor het inzetten van personeel behoort te weten welke cons ...

10 juni 1998 Personeel
Hotelbeveiliging vergt aandacht en onderhoud

De veiligheid in een hotel wordt bepaald door: het hotelpersoneel; technische hulpmiddelen; omgevingsfactoren; bouw en inrichting. Niet ieder hotel kan zich een eigen beveiligingsafdeling veroorloven; externe beveiligingsbureaus kunnen dan uitkomst bieden. Zij trainen de hotelmedewerkers en begele ...

10 juni 1998 Personeel
Een eigen veiligheidsafdeling biedt voordelen

Hotelbeveiliging is een bittere noodzaak. Vooral in de Randstad worden hotels regelmatig met diefstallen geconfronteerd. Dat zijn over het algemeen geen diefstallen die door gasten of medewerkers gepleegd worden: de professionele criminelen staan als het ware te dringen voor de hoteldeur. Dikwijls ...

4 april 1998 Hotelketens
Holiday Inn en Crowne Plaza afzonderlijke merknamen

De naam Crowne Plaza, nu nog gebruikt in combinatie met Holiday Inn, wordt een zelfstandige werknaam voor de topgroep van de hotelorganisatie. De naamswijzi­ging wordt de komende maanden wereldwijd ingevoerd; de operatie zal in de zomer van 1999 zijn voltooid. In Nederland en België moet he ...

13 december 1997 Longread
Het bedrijfschap als spreekbuis en aanspreekpunt

Op volle kracht vooruit. Dat is de opdracht die Jan Hendrik Peters, sinds maart directeur van het Bedrijfschap Horeca & Catering, bij zijn aantreden heeft meegekregen. Hij moet het 'Bedrijfschap Nieuwe Stijl' een vorm en een gezicht geven. Over die uitdaging weet Peters met veel enthousi ...

Laad meer resultaten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: