Reiniging waarop u kunt vertrouwen

Auteur: redactie
Branded Content 9 juni 2021
Reiniging waarop u kunt vertrouwen

Yes, we're open! Hotels en restaurants mogen weer gasten ontvangen, alhoewel dat op aangepaste wijze gebeurt. Gastheren en gastvrouwen in de horeca hebben de afgelopen maanden geleerd om, naast de reeds bestaande beperking van het aantal bezoekers en de noodzakelijke veiligheidsafstanden in verband met de huidige hygiëne-eisen, de beschikbare zitplaatsen zo goed mogelijk te bezetten. Want: het is begrijpelijk dat bezoekers en gasten alleen komen als zij zich veilig voelen; als zij het infectierisico zo laag mogelijk inschatten. Dit is natuurlijk begrijpelijk, aangezien de behoefte aan veiligheid een van de basisbehoeften van alle mensen is.

Reinheid en hygiëne - die altijd belangrijk zijn geweest - zijn nu steeds meer en steeds sterker aanwezig in het bewustzijn en de perceptie van het publiek en spelen een nog centralere rol sinds corona. Zowel reinheid als hygiëne dragen momenteel enorm bij tot de bescherming en de kracht van een horecamerk, beïnvloeden de perceptie en de ervaring van zowel klanten als gasten en hebben bijgevolg een invloed op hun loyaliteit. Om nu snel zakelijk succes te boeken en in de toekomst duurzaam te zijn, is het daarom belangrijk op alle gebieden een schone, frisse en smetteloze indruk achter te laten. Een schoon, veilig en gezond milieu is essentieel voor de gezondheid van iedereen. Daarom: maak hygiëne zichtbaar!

Iedereen - restauranthouder, hotelier, eigenaar of ondernemer - moet nu bewijzen dat alles wat met hygiëne te maken heeft voor iedereen zelf een topprioriteit is. Risico's moeten worden geïdentificeerd, passende plannen ontwikkeld en bijgehouden worden en bestaande hygiëneprocedures onder de aandacht worden gebracht, met als doel het vertrouwen van klanten, gasten en werknemers herstellen en veilig te stellen*: als je ja zegt tegen hygiëne, dan wil en zal je hygiëne leveren!

Dispensers

Extra (duurzaam en hygiënisch gedacht: touchless) dispensers voor handhygiëne op verschillende plaatsen in het gastengedeelte, b.v. bij de ingang, in de lobby en in sanitaire ruimten, alsmede voor het personeel in keuken, bediening en housekeeping geven positieve signalen. Vooral als ze niet als vreemde voorwerpen worden ervaren, maar harmonieus passen in de omgeving, de structuur van de ruimte en de ambiance. Het is zinvol om herhaaldelijk te wijzen op het belang en de doeltreffendheid. daarom moeten de hygiënestations worden uitgerust met de Ecolab Wallcharts ‘6 stappen van handhygiëne’.

De algemene aanbevelingen omvatten ook de onvermijdelijke verhoging van de reinigingsfrequenties. Naast de documentatie die hoe dan ook noodzakelijk is, moet juist de reinigingsfrequentie goed worden bijgehouden en te allen tijde en zonder hiaten zichtbaar zijn voor de gasten. Het conventionele toiletcontrolelijstje alleen, dat min of meer elk uur wordt ingevuld, zal geen redder zijn voor terugkerende (regelmatige) gasten nu of in de toekomst. De verantwoordelijke moet ervoor zorgen dat gedetailleerde schoonmaakinstructies worden verstrekt aan het personeel* en alle afdelingsteams. Het correcte gebruik van alle gebruikte schoonmaakmiddelen moet regelmatig worden getraind en voortdurend worden gecontroleerd om riskante kruisbesmetting te voorkomen.

Ook de omgang met linnen en textiel speelt een belangrijke rol, niet alleen bij het bed- en badlinnen, maar ook bij de tafellopers en tafellakens, die (nu!) na elke gast moeten worden verschoond. Evenzo moeten tafel- en stoelruggen na elke bezoeker grondig worden gedesinfecteerd.

Proceskennis

Uitgebreide proceskennis van alle soorten hygiënetaken, de uitvoering en naleving daarvan, alsmede een gefundeerd bewustzijn op het gebied van reinheid en veiligheid. zijn zelfs voor uw eigen personeelsleden een kritische factor. Werknemers die rechtstreeks contact met de klant hebben, moeten te allen tijde in staat zijn vragen van gasten over de toepassing van de richtlijnen kunnen beantwoorden. Het goede voorbeeld geven heeft een geruststellend effect op uw eigen cliënteel, bijvoorbeeld door zonder uitzondering afstand te houden tussen gast en bedienend personeel, maar ook tussen teamcollega's onderling tijdens hun activiteiten. Aanwijzen en kunnen uitleggen welke producten en ontsmettingsmiddelen worden gebruikt en hoe deze correct worden geëtiketteerd en gekenmerkt, maakt hier ook deel van uit.

En heel belangrijk: praat erover! (Grote) restauranthouders en hoteliers, bar- en koffiehuisexploitanten worden door hygiëne-expert Ecolab geadviseerd passende verklaringen te communiceren en te publiceren, bij voorkeur via alle beschikbare kanalen: Enerzijds online, op hun eigen website, omdat klanten zich vooraf (zullen/moeten) informeren over de hygiënenormen. Vooral wanneer het gaat om hotels met seminar- en conferentiefaciliteiten, is het hier dat de klant beslist om te informeren naar uiteindelijk een mogelijk evenement te boeken in het hotel waarin hij vertrouwen heeft gekregen wat veiligheid en netheid betreft. Onmisbaar aan de andere kant natuurlijk.

Anderzijds is het ook onontbeerlijk om informatie in gedrukte vorm te publiceren als een aankondiging, als een artikel in de media en een persbericht, als een gastennieuwsbrief of direct mail.

Maar - let op: het evenwicht tussen passende beschermingsmaatregelen om te kalmeren en een overreactie ligt zeer gevoelig. Als te veel maatregelen niet alleen zichtbaar zijn, maar zelfs een vlot en zorgeloos restaurant- en hotelbezoek in de weg staan, kan dit een even averechts effect hebben als helemaal geen hygiënische maatregelen nemen. Er is een gecoördineerd, individueel hygiëneconcept op maat nodig.

Daarom is het des te belangrijker om een geschikte partner bij de hand te hebben die u ondersteunt, zich op de essentie concentreert en altijd aan uw zijde staat met de juiste oplossingen, producten en deskundigheid en die ook het personeel ter plaatse traint en opleidt. Ecolab online training en recentelijk onderwerp- en gebiedsspecifieke webinars helpen om de kloof te overbruggen en de kennis over hygiëne digitaal te intensiveren.

“Zorg dat uw gasten zich comfortabel en veilig voelen bij elk bezoek... En ook de veiligheid van uw werknemers te garanderen!”

 

De hygiënespecialisten van Ecolab adviseren en ondersteunen u bij het opstellen van individuele, operationele hygiëneconcepten. Als 's werelds toonaangevende leverancier van oplossingen en diensten op het gebied van water, voedselveiligheid en infectiepreventie, ondersteunt het bedrijf u met gecertificeerde producten, persoonlijke service, onderhoud van doseersystemen, hygiëneplannen en opleiding van medewerkers. In de nasleep van de Corona-pandemie heeft het bedrijf speciale hulpmiddelen, documentatie en naar aanleiding van de pandemie heeft de onderneming op haar website speciale hulpmiddelen, documenten en opleidingen ter beschikking gesteld voor de verschillende sectoren ter voorbereiding van de heropening en voor de periode na de heropening: www.ecolab.com/coronavirus

Overig nieuws