Hampshire Hotels bestaat 15 jaar

18 januari 2016 |
Hampshire Hotels bestaat 15 jaar<

Hampshire Hotels bestaat 15 jaar en dat viert de hotelgroep dit jaar uitgebreid. De geschiedenis van de hotelgroep, gaat met de overname door
Eden Hotel Groep in 2011 veel verder terug. In 1947 kochten de ouders van de toen tien jaar oude Sjoerd Dijkstra, later de oprichter van de Eden Hotel Group, een café. Dit was de start van een tijdperk in de horeca.

Geen horecaman
“Ik ga zeker niet de horeca in”, is wat Sjoerd Dijkstra als jongen altijd zei. Hij groeide op in het café van zijn ouders, onder de hoede van zijn grootvader van wie hij de handelsgeest denkt te hebben gekregen. In 1955 verkochten zijn ouders de zaak en openden een hotel in Groningen. Sjoerd Dijkstra ging bij familie in een winkel werken, maar toen zijn vader plotseling overleed, had hij als enig kind geen keus. Hij moest zijn moeder helpen in het hotel.

Start van een tijdperk in de horeca
Dit was de start van een tijdperk in de horeca. Een paar jaar later verkochten ze het hotel in Groningen en namen Hotel Peters in Zwolle over en noemden het Hotel Dijkstra. Sjoerd Dijkstra ging verbouwen en renoveren en het hotel werd een groot succes. Niet veel later liet een projectontwikkelaar zijn oog vallen op het pand en deed een bod wat de familie niet kon afslaan. Dijkstra ontdekte waar zijn kracht lag: het kopen en ontwikkelen van onroerend goed. “Ons bedrijf bleek, in die tijd, als vastgoed meer waard dan ik als horecaman ooit zou kunnen verdienen. Ik ben meer koopman dan kastelein en ik had toen nooit durven dromen dat er zo’n grote en succesvolle hotelgroep uit zou ontstaan.”

Hampshire Hotel – Eden Amsterdam
In de jaren ’70 kocht Dijkstra een het Eden Hotel aan de Amsterdamse Binnen-Amstel. Gevestigd in een voormalige machinefabriek en enigszins verpauperd, zag hij de schoonheid ervan in. Hampshire Hotel - Eden Amsterdam groeide in ruim 30 jaar uit van een klein hotel naar een van de meest geboekte hotels in Amsterdam. Sinds die tijd breidde Dijkstra ook buiten Amsterdam de hotelgroep uit. Met iconische hotels zoals Hampshire Designhotel - Maastricht, Hampshire Hotel – Oranje Leeuwarden en Hampshire Hotel - Babylon Den Haag.

Hampshire Hotels
De hotelgroep Hampshire Hospitality Management ontstond in 2001 met als eerste hotel: Hampshire Golfhotel – Waterland in Purmerend. In de jaren erna groeide de naamsbekendheid van de groep enorm. Zeven jaar later werd de mijlpaal van 50 hotels bereikt. In 2011 heeft Eden Hotel Group Hampshire overgenomen, met Etienne Verkerk als Algemeen Directeur en Léon Dijkstra – zoon van Sjoerd Dijkstra – in de rol van commissaris. Inmiddels is de hotelgroep in 15 jaar tijd gegroeid tot één van de grootste hotelondernemingen van de Benelux.
“Durven verrassen, net dat beetje meer geven, vol energie en met plezier aan een nieuwe dag beginnen – en dat alles geheel in stijl. Als ik kijk naar een dag bij een van de Hampshire hotels, en naar de collega’s in de hotels, dan zijn dit zaken die mij direct opvallen. Iets dat ik met veel trots aanschouw. Hampshire is meer dan een gewoon hotel: gasten voelen zich thuis, maar dan met extra comfort, aandacht en verwennerij", aldus Etienne Verkerk

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: