HEM Hotels Sterk dankzij een totaalpakket

Auteur: Redactie
Economie Hotelketens 27 april 2003
HEM Hotels  Sterk dankzij een totaalpakket

Op de grens tussen de familiehotels en de grote ketens opereert sinds midden jaren negentig HEM Hotels. Begon Hellingman senior in 1992 nog als nieuweling in de horeca, toen hij hotel ’t Tolhuus in Purmerend kocht om er ‘met vrouw en zoon iets van te maken’, nog geen tien jaar later waren er vier hotels, een schoonmaakbedrijf, een projectontwikkelingsmaatschappij en een reserveringscentrale. De HEM Group was geboren. Remco Hellingman, zoon van de inmiddels overleden oprichter: ‘Voorlopig hoeven we even niet verder te groeien, want er moeten nog zoveel grote projecten eerst tot een goed einde worden gebracht.’

De Hotel Exploitatie Maatschappij stamt dus uit de jaren negentig. ‘Vraag me niet naar de beweegredenen van mijn vader, want die weet ik niet,’ zegt algemeen directeur Hellingman. ‘Hij was altijd al ondernemer geweest; blijkbaar vond hij het tijd voor een nieuwe richting. Op dat moment had hotel ’t Tolhuus - een echt familiehotel - 18 kamers. Mijn vader was gastheer en receptionist; mijn moeder deed de schoonmaak; ik stond in de keuken.’

Vanaf het begin waren er echter grote plannen. ’t Tolhuus moest een congreshotel worden, en dat betekende ook dat er meer kamers zouden worden gebouwd. Hellingman: ‘Inmiddels zijn het er 39. Dat betekent echter niet dat we hier klaar zijn. Uiteindelijk willen we naar een echt resort met 70 kamers. Gezien de ligging (aan de dijk) moet dat ook kunnen. Alle tekeningen zijn klaar en het geld is gereserveerd. De bal ligt nu echter bij de politiek. De gemeenteraad moet onze uitbreidingsplannen goedkeuren.’

Expansiedrift

Het bovenstaande is tekenend voor de manier waarop de familie Hellingman te werk ging en gaat. Er zijn altijd projecten in de plannings- dan wel de uitvoeringsfase. Het woord expansiedrift lijkt op zijn plaats, hoewel Hellingman daar toch een kanttekening bij maakt: ‘Ik spreek liever over het benutten van kansen. Mijn vader heeft daarvoor altijd een neus gehad en in die geest probeer ik zijn werk voort te zetten. En de “expansiedrift” hoeft zich ook niet per se naar buiten te richten. Weliswaar is de HEM Group in de loop van ruim tien jaar enorm uitgebreid, maar dat wil niet zeggen dat we ook niet intern voortdurend moeten groeien. Het kan altijd beter: werkprocessen; kwaliteit die we aan de klant leveren... De komende jaren gaan we vooral daaraan werken.’

Onder de HEM Group valt veel meer dan alleen de vier HEM Hotels. In het organigram vinden we de stichting NRC (Nederlands Reserverings Centrum), het eigen schoonmaakbedrijf Superpack, Mullers Restaurant en Cafés (met tien appartementen voor ‘long stay visitors’), Book a Room (lastminute-reserveringen en souvenirs), incoming touroperator Holland Incoming en ook nog HEM Projectontwikkeling, dat zich onder meer bezighoudt met verbouwingen en het eventueel aankopen van nieuwe hotels of restaurants. Eigenaar van het geheel van B.V.’s is een stichting, opgezet door de familie Hellingman.

Een opvallend gegeven is, dat alle vier HEM Hotels zijn gevestigd in of vlakbij Amsterdam. Toeval of een bewuste keuze? Hellingman: ‘Een min of meer bewust gekozen toeval. De aankoop van de hotels berustte toch grotendeels op toevallig geboden kansen. Met het pakket dat we nu hebben, inclusief de nevenactiviteiten, zijn we echter zodanig op Amsterdam gericht, dat een nieuwe aanwinst voor de keten wel heel bijzonder moet zijn willen we het prettig vinden dat die relatief ver buiten de hoofdstad is gelegen. Nu kan ik alle bedrijven iedere week bezoeken, en dat wil ik graag zo houden. Met een hotel in Maastricht erbij, zou dat een stuk lastiger worden. Ik sluit niets uit, maar als ik het toeval zou kunnen beïnvloeden, bleven we in dit gebied.’

Vier sterren

Alle vier HEM Hotels hebben momenteel drie sterren, maar als het aan Remco Hellingman ligt, komt daar viermaal verandering in. ‘We willen naar een viersterrenketen. De stap is niet zo vreselijk groot, maar er is toch nog wel wat voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Ik denk dat de plannen die we met HEM Hotel Amsterdam hebben, een goed voorbeeld zijn van wat ik bedoel.’

Alleen al de geschiedenis van HEM Hotel Amsterdam is het vermelden waard. De familie Hellingman kocht het hotel (voorheen een politiehotel) halverwege de jaren negentig. Het pand werd door de rijksoverheid afgestoten. De 27 kamers waren echter niet voldoende voor een goede exploitatie. Na een stevige verbouwing en forse uitbreiding (op eigen grond) is het hotel inmiddels goed voor 215 kamers. Dat is echter nog niet de helft van wat het moet gaan worden.

‘Het hotel ligt direct naast de A10,’ vertelt Hellingman. ‘Om precies te zijn: tegenover de onderheiing die onlangs is gemaakt. Wanneer het zand wordt weggehaald, hebben we zicht op het Delflandplein, waarvoor de gemeente momenteel bezig is met een stedenbouwkundige herziening. Wij proberen daarin met nadruk te participeren en hebben daartoe ook een uitgebreid plan ingeleverd, waarop nu wordt gestudeerd. Het komt erop neer dat het Delflandplein tot onder de snelweg door wordt uitgebreid, waardoor wij aan het plein komen te liggen. Dat moet gepaard gaan met een uitbreiding tot zo’n 500 kamers, een openbaar parkeerdek over drie verdiepingen met ruimte voor 600 auto’s en de nodige restaurants en bars, waardoor het plein een echte horecakant krijgt. We zijn bereid om daarin fors te investeren. Net als voor ’t Tolhuus in Warder ligt ook hier de bal inmiddels bij de gemeente.’

De andere twee HEM Hotels zijn ook in Amsterdam te vinden. In 1999 werd HEM Hotel Maas aan de Leidse Kade gekocht. Dit hotel telt 29 kamers en kan gezien de ruimte niet verder groeien. Datzelfde geldt voor de jongste loot aan de tak (sinds 2002): het 42 kamers tellende HEM Hotel Prins Hendrik, tegenover het centraal station. De bar en het restaurant werden begin 2003 ook eigendom, toen een pachtcontract afliep. De voormalige pachter is inmiddels in dienst van het hotel.

Totaalpakket

De enorme groei van de afgelopen jaren wordt niet ongebreideld voortgezet, zegt Hellingman. ‘We zijn niet actief op zoek, wat overigens niet wil zeggen dat we eventuele kansen zullen laten liggen. In deze economisch mindere tijden weet je immers nooit wat je tegenkomt. Natuurlijk gaat het voor iedereen minder, maar juist vanwege het feit dat de HEM Group zo divers is, en we in feite een totaalpakket op hotels kunnen loslaten, denk ik dat wij sterk staan.’

Maar eerst wordt er gewerkt aan wat HEM Hotels al heeft. Hellingman: ‘We realiseren eerst de projecten die nu op stapel staan en daarna zien we wel verder. Bovendien kunnen we in het eigen bedrijf nog het nodige verbeteren, zoals bijvoorbeeld de stap naar vier sterren. Daarnaast is het zo dat onze hotels momenteel voor 25 procent de zakelijke markt bedienen en voor 75 procent afhankelijk zijn van het leisure-segment. Die verhouding moet wat evenwichtiger worden. Dat betekent dat we vooral klanten van anderen zullen moeten binnenhalen, want groei zit er uiteraard niet in, op dit moment. En verder zijn we bezig om onze restaurants ook voor niet-hotelgasten toegankelijk te maken. Zo investeren we niet alleen in onze buffetformule, maar ook in à la carte-mogelijkheden. Het komt allemaal neer op het versterken van de eigen kracht.’

Bijzondere aandacht hebben de HEM Hotels voor het personeel. Zo is het verloop vrijwel tot staan gebracht, mede dankzij een eigen afdeling personeelszaken, inclusief P&O-adviseur. Hellingman: ‘De arbeidscontracten zijn het afgelopen jaar aanmerkelijk verbeterd, met name op het gebied van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo hebben we bijvoorbeeld een eigen pensioenregeling ingevoerd en is het aanbod aan eigen cursussen vergroot. In een paar hotels werken we veel met allochtone krachten. Zij krijgen van ons een soort ‘inburgeringscursus’ met veel aandacht voor onze taal en de Nederlandse normen en waarden. Op die manier dragen we ook op sociaal gebied ons steentje bij.’

HEM Hotels

  • Aantal hotels: 4
  • Aantal restaurants: 3
  • Aantal zalen: 9
  • Totaal aantal kamers: 325
  • Bezettingsgraad: 80%
  • Omzet totaal: 8 miljoen euro
  • Omzet restaurants/zalen: wordt niet apart berekend
  • Aantal personeelsleden: 120 FTE (inclusief schoonmaak en reserveringsbedrijf)

Nederlands Reserverings Centrum

Het Nederlands Reserverings Centrum is in 1973 opgericht als de reserveringscentrale voor de Nederlandse accommodatieverschaffers. Destijds waren de initiatiefnemers het Nederlands Bureau voor Toerisme, het Bedrijfschap Horeca en Koninklijk Horeca Nederland. In 2001 werd het NRC onderdeel van de HEM Group. Het NRC reserveert via onder andere www.hotelres.nl voor alle aangesloten hotels en heeft samenwerkingsverbanden met congresaccommodaties. Tot de nevenactiviteiten behoren onder meer kaartverkoop en sales & marketing voor grote evenementen en tentoonstellingen, de Hotel Shuttle in samenwerking met busmaatschappij Connexxion, de Historische Tram in Amsterdam, het Lexicon (fonetisch Euroboek) en Travel Promotions Gids Service.

Remco Hellingman wil het niet met zoveel woorden zeggen, maar in feite creëert het NRC met alle nevenactiviteiten voor de HEM Hotels een deel van de eigen markt. ‘We werken voor alle aangesloten hotels precies even hard. Feit is natuurlijk wel dat we proberen het toerisme en de zakelijke markt voor met name Amsterdam te bevorderen. Aangezien onze hotels daar allemaal zijn gevestigd, heeft dat dus ook zeker zijn uitstraling op onze groep.’

Curriculum Vitae

Remco Hellingman (30) ging, na de MAVO, op zijn 16e de horeca in. Samen met zijn vader startte hij in 1992 in hotel ’t Tolhuus in Warder. Door middel van diverse cursussen bekwaamde hij zich verder in het vak, terwijl zijn vader ondertussen de HEM Group opzette. Hellingman werkte op bijna iedere afdeling. Sinds zijn vader overleed, in 2002, staat hij als algemeen directeur aan het roer.

HM302003

Overig nieuws