Het belang van een goede database

Auteur: redactie
Technologie 18 september 2001
Het belang van een goede database

‘Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht.’ - ’t Is gek en ’t blijft gek. Oma en opa brachten deze gevleugelde wijsheid over, maar op de één of andere manier gaat het niet op in ons werk. Het lijkt alsof menig sales- en marketingmanager in de gastvrijheidsindustrie erg druk bezig is met de tien vogels in de lucht en die ene vergeet.

Heeft u wel eens uitgerekend hoeveel geld het u kost om een nieuwe klant binnen te halen? U gaat adverteren; u gaat naar een beurs; u maakt een mailing en een mooie folder... Tijd is geld? Tel maar eens op dan. U rent achter heel wat vogels in de lucht aan.

En dat terwijl u al vogels in uw hand heeft. Hoeveel kost het u om oud-gasten terug te laten keren? Vaak niet meer dan een simpel briefje of een persoonlijk belletje. Zelfs al zou u ze een goede fles wijn geven, dan nog maakt u dik winst. Zorg dat u uw gasten kent, en richt een goede database in, met naast NAWT-gegevens ook bijzonderheden, zoals beroep en gezinssituatie. Houd regelmatig contact met ze. En besef: mochten ze zelf even niet geïnteresseerd zijn, dan hebben zij wellicht vrienden die net op zo’n ideetje zat te wachten. De buren?

Bewoners van een bepaalde buurt lijken immers in veel opzichten op elkaar. Meestal zijn ze niet te beroerd om elkaar een goede tip te geven. Dit geldt niet alleen voor consumenten, maar ook voor zakelijke contacten. Of denkt u dat directie-secretaresses niet met elkaar praten? En wel eens van de Ronde Tafel, de Rotary en de Lions gehoord?

Direct Marketeers stimuleren de mond-op-mond-reclame. Geef uw gasten een reden om over u te praten met ‘de buren’. Hoe? Dat kan op legio manieren, maar de kern is: opvallende service. En geef ze iets mee naar huis. Liefst geen pen of schrijfmap, maar iets waar u naam niet (!) op staat. Gek? Natuurlijk niet, kijk maar in uw eigen kast: allemaal leuke producten zonder ‘label’, maar u weet nog precies van wie u ze gekregen heeft. Kies voor een boek, of liever nog een dagelijks gebruiksartikel. Het belangrijkste criterium: geef iets wat u zelf ook leuk zou vinden om te krijgen.

Een echte, commercieel succesvolle band met uw gasten bouwt u alleen op als u geen rare trucjes of snelle verkoopbabbels gebruikt. Doe niet alsof u iemand begrijpt wanneer u hem niet begrijpt; wanneer u uzelf bent tegen uw gasten, zijn zij zichzelf tegen u. Het grootste goed dat we elkaar kunnen geven in deze jachtige tijd is gemeende persoonlijk aandacht. In feite is dat de essentie van de gastvrijheidsindustrie. Direct Marketing begint bij goed gastheerschap. Bedenk: geen mailing kan repareren wat tijdens het verblijf is misgegaan!

Direct Marketing is de verzamelnaam voor alle marketingtechnieken waarmee direct contact met de klant wordt gelegd, op een zo persoonlijk mogelijke manier. Hieronder vallen de volgende instrumenten: direct mail; telemarketing; persoonlijke verkoop; internet. Een goede database met klantgegevens is dus onmisbaar. Een goede gastheer verzamelt ‘spelenderwijs’ voldoende gegevens voor zo’n database

HM302001

Overig nieuws