Het is moeilijk bescheiden te blijven

21 april 2016 |
Het is moeilijk bescheiden te blijven<

Altijd lastig om bescheiden te blijven als je vaak te horen krijgt dat je het zo goed doet. Als de bezetting toeneemt, de gemiddelde
kamerprijs stijgt en de ratings oplopen op de recensiesites, bijvoorbeeld. Kortom, als het bedrijf steeds beter gaat draaien, ligt het allergrootste gevaar op de loer. We gaan langzaam maar zeker geloven dat wij het voor elkaar hebben en dat iemand die kritisch is op ons bedrijf een zeurpiet moet zijn.

Je komt het tegen in alle geledingen van onze samenleving. Denk maar eens aan grote voetbalteams die onoverwinnelijk denken te zijn. Dan gaat het volledig mis en is België opeens ons favoriete team. Bescheidenheid wordt je op die manier waarschijnlijk hard aangeleerd of misschien zelfs dan nog niet.

Het zit in ons mensen om in dit soort situaties toch iets gemakkelijker te worden en dan glijd je voor je het weet af naar een lager prestatieniveau. Het principe dat hier leidend zou moeten zijn is ‘resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. Het klinkt zo makkelijk en als je het bespreekt, is iedereen het er ook mee eens. De praktijk van alledag is echter veel weerbarstiger.

Misschien wel het aller-moeilijkste van het leiden van een hotel of bedrijf, is het team en de organisatie scherp zetten en houden als het goed gaat. Eigenlijk wil iedereen genieten van het succes zonder weer die extra inspanningen te doen om te zorgen dat het succes blijft. Probleem is echter dat als alle resultaten beter worden, de verwachtingen van onze gasten ook steeds hoger worden. Men gaat dus feitelijk steeds meer verwachten van ons. En hier zit de grote uitdaging: ‘wat vandaag als goed wordt beoordeeld, is morgen de nieuwe norm’. Overtreffen van de nieuwe verwachting is dan de opdracht. En dit vraagt een hele scherpe organisatie en de bereidheid om op elk negatief signaal daadwerkelijk te reageren. Zo werkt het principe van het managen van de verwachting nu eenmaal. Leuker kan ik het helaas niet maken.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: