Het is moeilijk bescheiden te blijven

21 april 2016 |
Het is moeilijk bescheiden te blijven<

Altijd lastig om bescheiden te blijven als je vaak te horen krijgt dat je het zo goed doet. Als de bezetting toeneemt, de gemiddelde
kamerprijs stijgt en de ratings oplopen op de recensiesites, bijvoorbeeld. Kortom, als het bedrijf steeds beter gaat draaien, ligt het allergrootste gevaar op de loer. We gaan langzaam maar zeker geloven dat wij het voor elkaar hebben en dat iemand die kritisch is op ons bedrijf een zeurpiet moet zijn.

Je komt het tegen in alle geledingen van onze samenleving. Denk maar eens aan grote voetbalteams die onoverwinnelijk denken te zijn. Dan gaat het volledig mis en is België opeens ons favoriete team. Bescheidenheid wordt je op die manier waarschijnlijk hard aangeleerd of misschien zelfs dan nog niet.

Het zit in ons mensen om in dit soort situaties toch iets gemakkelijker te worden en dan glijd je voor je het weet af naar een lager prestatieniveau. Het principe dat hier leidend zou moeten zijn is ‘resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. Het klinkt zo makkelijk en als je het bespreekt, is iedereen het er ook mee eens. De praktijk van alledag is echter veel weerbarstiger.

Misschien wel het aller-moeilijkste van het leiden van een hotel of bedrijf, is het team en de organisatie scherp zetten en houden als het goed gaat. Eigenlijk wil iedereen genieten van het succes zonder weer die extra inspanningen te doen om te zorgen dat het succes blijft. Probleem is echter dat als alle resultaten beter worden, de verwachtingen van onze gasten ook steeds hoger worden. Men gaat dus feitelijk steeds meer verwachten van ons. En hier zit de grote uitdaging: ‘wat vandaag als goed wordt beoordeeld, is morgen de nieuwe norm’. Overtreffen van de nieuwe verwachting is dan de opdracht. En dit vraagt een hele scherpe organisatie en de bereidheid om op elk negatief signaal daadwerkelijk te reageren. Zo werkt het principe van het managen van de verwachting nu eenmaal. Leuker kan ik het helaas niet maken.

Hans van Spronsen

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Logis ziet jaaromzet stijgen

Logis sluit 2018 af met een uitstekende omzetstijging van 8% (stijging van 4% ten opzichte van 2017), een resultaat van 140 miljoen euro. De reserveringscentrale van Logis heeft het afgelopen jaar een recordomzet gedraaid en ook het nieuwe loyaliteitsprogramma boekte een mooie stijging. De behaalde ...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Duurzaamheid
OneMeeting.com biedt klimaatneutraal vergaderen aan

OneMeeting.com (voorheen Regardz.nl) maakt het als eerste intermediair in meetings mogelijk om overal ter wereld klimaatneutraal te vergaderen. In samenwerking met Groenbalans is de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de integrale CO2-uitstoot van alle vergadertypes, arrangementen en losse overn...

Opening Hotelketens
Nieuw Meeting & Event-Center City Resort Hotel Leiden

City Resort Hotel Leiden is blij met alle positieve reacties van gasten die de afgelopen tijd al kennismaakten met het nieuwe Meeting & Event-center. General Manager Stoffel Verjaal en zijn team zetten momenteel nog de laatste puntjes op de 'i' waarna waarschijnlijk in maart de offici&eu...

Economie Interview
Interview: Arlette Gilbert over de commerciële koers van Bilderberg

Arlette Gilbert zwaait al tien jaar de commerciële scepter bij Bilderberg. Een tijdperk van vóór de crisis, ín de crisis en ná de crisis. Het heeft haar flexibel gemaakt. Ze moest wel, want de vragen vanuit het bedrijfsleven werden dynamischer. ‘Samen’ is...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: