Het is moeilijk bescheiden te blijven

21 april 2016 |
Het is moeilijk bescheiden te blijven<

Altijd lastig om bescheiden te blijven als je vaak te horen krijgt dat je het zo goed doet. Als de bezetting toeneemt, de gemiddelde
kamerprijs stijgt en de ratings oplopen op de recensiesites, bijvoorbeeld. Kortom, als het bedrijf steeds beter gaat draaien, ligt het allergrootste gevaar op de loer. We gaan langzaam maar zeker geloven dat wij het voor elkaar hebben en dat iemand die kritisch is op ons bedrijf een zeurpiet moet zijn.

Je komt het tegen in alle geledingen van onze samenleving. Denk maar eens aan grote voetbalteams die onoverwinnelijk denken te zijn. Dan gaat het volledig mis en is België opeens ons favoriete team. Bescheidenheid wordt je op die manier waarschijnlijk hard aangeleerd of misschien zelfs dan nog niet.

Het zit in ons mensen om in dit soort situaties toch iets gemakkelijker te worden en dan glijd je voor je het weet af naar een lager prestatieniveau. Het principe dat hier leidend zou moeten zijn is ‘resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. Het klinkt zo makkelijk en als je het bespreekt, is iedereen het er ook mee eens. De praktijk van alledag is echter veel weerbarstiger.

Misschien wel het aller-moeilijkste van het leiden van een hotel of bedrijf, is het team en de organisatie scherp zetten en houden als het goed gaat. Eigenlijk wil iedereen genieten van het succes zonder weer die extra inspanningen te doen om te zorgen dat het succes blijft. Probleem is echter dat als alle resultaten beter worden, de verwachtingen van onze gasten ook steeds hoger worden. Men gaat dus feitelijk steeds meer verwachten van ons. En hier zit de grote uitdaging: ‘wat vandaag als goed wordt beoordeeld, is morgen de nieuwe norm’. Overtreffen van de nieuwe verwachting is dan de opdracht. En dit vraagt een hele scherpe organisatie en de bereidheid om op elk negatief signaal daadwerkelijk te reageren. Zo werkt het principe van het managen van de verwachting nu eenmaal. Leuker kan ik het helaas niet maken.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: