Het is moeilijk bescheiden te blijven

21 april 2016 |
Het is moeilijk bescheiden te blijven<

Altijd lastig om bescheiden te blijven als je vaak te horen krijgt dat je het zo goed doet. Als de bezetting toeneemt, de gemiddelde
kamerprijs stijgt en de ratings oplopen op de recensiesites, bijvoorbeeld. Kortom, als het bedrijf steeds beter gaat draaien, ligt het allergrootste gevaar op de loer. We gaan langzaam maar zeker geloven dat wij het voor elkaar hebben en dat iemand die kritisch is op ons bedrijf een zeurpiet moet zijn.

Je komt het tegen in alle geledingen van onze samenleving. Denk maar eens aan grote voetbalteams die onoverwinnelijk denken te zijn. Dan gaat het volledig mis en is België opeens ons favoriete team. Bescheidenheid wordt je op die manier waarschijnlijk hard aangeleerd of misschien zelfs dan nog niet.

Het zit in ons mensen om in dit soort situaties toch iets gemakkelijker te worden en dan glijd je voor je het weet af naar een lager prestatieniveau. Het principe dat hier leidend zou moeten zijn is ‘resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. Het klinkt zo makkelijk en als je het bespreekt, is iedereen het er ook mee eens. De praktijk van alledag is echter veel weerbarstiger.

Misschien wel het aller-moeilijkste van het leiden van een hotel of bedrijf, is het team en de organisatie scherp zetten en houden als het goed gaat. Eigenlijk wil iedereen genieten van het succes zonder weer die extra inspanningen te doen om te zorgen dat het succes blijft. Probleem is echter dat als alle resultaten beter worden, de verwachtingen van onze gasten ook steeds hoger worden. Men gaat dus feitelijk steeds meer verwachten van ons. En hier zit de grote uitdaging: ‘wat vandaag als goed wordt beoordeeld, is morgen de nieuwe norm’. Overtreffen van de nieuwe verwachting is dan de opdracht. En dit vraagt een hele scherpe organisatie en de bereidheid om op elk negatief signaal daadwerkelijk te reageren. Zo werkt het principe van het managen van de verwachting nu eenmaal. Leuker kan ik het helaas niet maken.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: