Column Hans van Spronsen: Het zogenaamde 8 = 6 principe

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 24 februari 2013
Column Hans van Spronsen: Het zogenaamde 8 = 6 principe

In deze tijd van onbeperkte reclame-impulsen via de nieuwe media is het de vraag hoe bekend uw hotel nu eigenlijk is. Vaak denken wij dat ons bedrijf een hoge mate van bekendheid geniet omdat het nu eenmaal al twintig of dertig jaar bestaat.
Helaas is niets minder waar. Over het algemeen valt de naamsbekendheid lelijk tegen. Welke hotels kent u nu eigenlijk in Amsterdam? Of in Rotterdam? Blijft u hangen bij de bekende namen van ketens of kunt u specifieker zijn?

Zo werkt het dus zeker bij de gasten die niet dagelijks bezig zijn met de hotellerie. Maar is het wel zo belangrijk in deze tijd, die naamsbekendheid? Ik denk van wel. Hoe boeken mensen tegenwoordig hun hotel? Zonder dat ik op dit moment de exacte percentages paraat heb, blijkt uit onderzoek dat steeds meer mensen boeken via de boekingssites; een gedeelte via de website van het hotel; een kleine groep doet het nog op de 'traditionele wijze'.

Om niet volledig afhankelijk te worden van de boekingssites, zult u er dus voor moeten zorgen dat uw hotel bekend is bij potentiële doelgroepen. Als ze uw bedrijf kennen, zullen ze waarschijnlijk boeken via uw eigen website - misschien zelfs wel gewoon bellen? Dat scheelt toch een behoorlijk stukje omzet. Maar ook als ze via de boekingssites speuren, zullen ze sneller bij u boeken wanneer de naam een welluidend belletje doet rinkelen. Dus ga eens aan de slag met die bekendheid.

Kijken we verder naar het gedrag op de boekingssites, dan speelt de prijs natuurlijk een rol en - zeker tegenwoordig - de beoordeling van gasten die reeds bij u hebben overnacht. Daar is trouwens iets geks mee aan de hand: het zogenaamde 8 = 6 principe. Nadat ik één voor één de scores van zo'n tweehonderd hotels in het viersterrensegment heb bekeken, kan ik niet anders dan vaststellen dat de gemiddelde waardering uitkomt op een 8.  Dus die mooie 8,2 die u scoort, ligt maar net boven het marktgemiddelde. Dit terwijl een 8 toch een heel ander gevoel oplevert. Met gemiddeld een 8 studeer je immers cum laude af. Dus eigenlijk is die 8 voor de hotellerie helemaal niet zo bijzonder. Zeker als blijkt dat het cijfer enorm is beïnvloed door de 9,5 voor de ligging van uw bedrijf.

Kortom, u moet aan de bak om van uw 8,2 een 9,0 te maken. Dat levert zeker extra overnachtingen op.
HM302013

Overig nieuws