Hoe ziet het hotel van de toekomst eruit?

27 december 2016 | Jorien Slager

Als je in 2060 incheckt in een hotel, kan het net zo goed op Mars zijn of vol kunstmatige intelligentie, robots, touchscreens en hyperconnectiviteit, zo blijkt uit het Hotels van de Toekomst onderzoek van Hotels.com®. Hotels.com viert haar 25-jarige bestaan met een blik op de toekomst; hoe zien hotels eruit in 2060?

Dr James Canton van The Institute for Global Futures, een toonaangevende denktank die zich buigt over consumententrends, licht toe: “Trends in technologie, wetenschap, energie en entertainment veranderen de hotelervaring voor reizigers. De combinatie van big data, kunstmatige intelligentie en het voorspellen van wensen van reizigers speelt hierbij een belangrijke rol.”

Trends voor het Hotel van de Toekomst in 2016:

Robotbutlers

Deze autonome butlers worden geprogrammeerd met speciale talenten, vaardigheden, talen en informatie om het hotelverblijf te veraangenamen. Denk hierbij aan het ontvangen van gasten op het vliegveld, het verzorgen van een buffet, roomservice, gezelschap, voorlichting, vermaak, zakelijk advies en receptiediensten.
Veranderend hotelinterieur – Met één druk op de knop kunnen hotels hun inrichting aanpassen naar de wensen van een gast. Door het gebruik van nanotechnologie en machines die een ruimte, een gebouw of zelfs een hele fysieke wereld á la Jurassic Park vormgeven, wordt dit in de komende 20 jaar allemaal mogelijk.

3D Printers in elke hotelkamer

Je bagage meenemen op vakantie behoort tot het verleden, want 3D printers veranderen de reiservaring door alles te printen wat een gast maar nodig heeft; nieuwe schoenen, vergeten kleding, toiletartikelen en zelfs computers. 3D winkelen ontstaat, waarmee gasten artikelen kunnen downloaden uit de Cloud en direct kunnen laten printen, en wordt de standaard in elke hotelkamer.

Kies je eigen droom

Een hotelbed is niet langer slechts een comfortabele plek om te slapen, maar in de toekomst kiezen gasten ook hun eigen droom. Hotels bieden hun gasten een neuro-technologische service die dromen programmeert om bijvoorbeeld te ontspannen, te leren of te genieten. Kies jij een romantisch avontuur of een ruimteontdekking?

Pop-up hotels door crowdsourcing

The nieuwe generatie hotels ontstaat waar en wanneer de stemmers willen. Het hotel met de meeste stemmen wordt geprogrammeerd om zichzelf te creëren met behulp van 3D printers, zonne-energie en nanotechnologie. Gasten betalen via hun wearable met HotelCoins, de nieuwe digitale munteenheid.

Wellness spas om de levensduur te verlengen

Een hotelspa wordt niet meer gebruikt voor een simpel maskertje of een ontspannende massage. In de toekomst wordt je DNA geanalyseerd om je levensduur te verlengen met gepersonaliseerde behandelingen. Met de nieuwste genetische medicijnbehandelingen, verfrissende medicatie of een work-out voor je hersenen voel je je pas écht jaren jonger.

Airport transfer van de toekomst

Het altijd stressvolle vervoer van en naar het vliegveld zal razendsnel en high tech worden met zelfrijdende of zelfs vliegende robotauto’s die het drukke verkeer ontwijken. Of wat dacht je van grotere ontwikkelingen zoals de HyperLoop; supersonisch vervoer via de lucht waarbij je honderden kilometers per seconden aflegt?

Mobiele betalingen gebaseerd op DNA

DNA is de ultieme persoonlijke identificatie en zal gebruikt worden om reisboekingen en betalingen uit te voeren. Een vingerafdruk is genoeg om in te checken, waardoor lange rijen aan de receptie tot het verleden behoren.

Een persoonlijke reisavatar

Iedereen zal beschikken over een eigen reisavatar, een digitaal software personage dat je helpt bij al je reiswensen; zoeken, boeken of real time vragen over je bestemming. Avatars zijn hiermee de ultieme vorm van customer care.

Een nieuw niveau van EcoHotels

Veel hotels richten zich al op duurzaamheid, een trend die zich verder zal voortzetten in de vorm van efficiënt (her)gebruik van energie uit zonne- en aardwarmte en het gebruik van veilige en gezonde producten. Ook de mensen die in EcoHotels werken zijn maatschappelijk verantwoord en hebben een positieve impact op de samenleving.

Augmented reality hotels

Reizigers kunnen verblijven in hotels die deels fysiek, deels virtueel zijn, waarbij de werkelijkheid wordt gemixt met een door computers nagebootste realiteit. De mogelijkheden zijn eindeloos; een tocht naar de Machu Picchu in Peru of ronddwalen in een fantasiewereld? In een augmented reality hotel wordt een ultiem avontuur voor elke gast helemaal op maat gemaakt.

Moleculaire biologie aan tafel in hotelrestaurants

Hotelrestaurants bieden hun gasten voeding dat is aangepast op de persoonlijke smaak en dieet van een gast, gebaseerd op zijn of haar DNA analyse. Zo wordt een maaltijd ontwikkeld om de gezondheid te verbeteren, terwijl de smaak van dit designer food door topkoks nog steeds verrukkelijk is.

Meeslepende themahotels

Hotels worden een entertainmentervaring, waarbij het hotel live en geheel interactief is met het thema en gasten real-time kunnen interacteren met behulp van virtual reality. Denk bijvoorbeeld aan een Call of Duty wereld waarin gasten tegen elkaar kunnen gamen of een Romeinse wereld met strijdwagens en gepersonaliseerde verhaallijnen.

Virtuele rondleiding door de hotelkamer van de toekomst

In 2060 is de standaard hotelkamer zoals we nu gewend zijn bijna niet meer te herkennen. De hotelkamer van toekomst is gepersonaliseerd, bijzonder slim en tot in de kleinste details technisch ontworpen met onder andere:

- De deur openen via gezichtsherkenning
- Meerdere sensoren die afgestemd zijn op de gast
- Terugpraat-TV
- Elk oppervlak is touchscreen, reactief en interactief
- Badkamers hebben slimme wc’s en spiegels die real-time nieuws streamen
- Neuro-versterkte aroma’s die uit de interactieve muren komen en automatisch een ontspannen slaapervaring stimuleren
- Speciale handdoeken met nano-behandeling die vuil gemakkelijker afvegen
- Draadloze temperatuurbedieningspanelen die automatisch aanpassen
- Gepersonaliseerd bed met kussens die worden aangepast op neuro-voorkeuren
- Gepersonaliseerde ervaringen zoals het kijken van een holografisch muziekconcert in de eigen kamer

Kijk hier eens rond in de hotelkamer van de toekomst:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: