Hogere accijns bier kost Nederland geld

6 maart 2014 |
Hogere accijns bier kost Nederland geld

Het ministerie van Financiën heeft de ramingen van de opbrengsten uit accijnzen naar de Tweede Kamer gestuurd. De berekeningen laten zien dat door de 10% accijnsverhoging op bier in 2013, naar
verwachting 24 miljoen euro meer aan accijns is opgehaald dan in 2012.

Mislopen
Door verlies aan BTW-inkomsten door grensoverschrijdende aankopen loopt de overheid 28 miljoen euro mis. Per saldo is er een verlies van 4 miljoen. Het pakt feitelijk nog slechter uit als ook verlies in werkgelegenheid door bieraankopen over de grens wordt meegewogen

Op verlies
De overheid ging in het Begrotingsakkoord 2013 uit van een extra accijnsopbrengst van 39 miljoen euro. Daarbij maakte zij de kanttekening dat door grenseffecten de opbrengsten lager zouden kunnen uitvallen. De 15 miljoen euro aan lagere opbrengsten impliceren een daling in de Nederlandse biermarkt van ruim 3%. Daardoor is het verlies aan BTW-inkomsten hoger dan de extra accijnsinkomsten.

Onderzocht
Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: "In opdracht van Nederlandse Brouwers, berekende Onderzoeksbureau Regioplan begin 2013 dat de 10% bieraccijnsverhoging niet 39 maar 26 miljoen extra aan bieraccijns zou opleveren. Deze voorspelling lijkt helaas uit te komen. Sterker nog: de opbrengsten blijken met 24 miljoen euro zelfs nog iets lager te zijn. Regioplan voorspelde ook dat lagere bieraccijnsopbrengsten samengaan met een marktdaling van ruim 3%. Dit toont aan dat accijnsverhogingen direct leiden tot een blijvend lagere bierafzet en een toename van het grensverkeer."

Effect
De ruim 3% marktdaling heeft tot gevolg dat de BTW-inkomsten voor de overheid door de productie en verkoop van bier, met 28 miljoen euro dalen (van 798 naar 770 miljoen euro). Regioplan bevestigt dit. De bieraccijnsverhoging levert naar verwachting 24 miljoen euro op. De daling in BTW-inkomsten zullen dus hoger zijn dan extra accijnsopbrengsten.

Daadwerkelijke kosten
De daadwerkelijke kosten van de bieraccijnsverhoging zullen zelfs nog hoger zijn, aangezien een marktdaling leidt tot verlies aan directe en indirecte werkgelegenheid. Onderzoek van de Brewers of Europe (2013)[3] laat zien dat de directe en indirecte werkgelegenheid van 2008 tot 2012 - na de 30% bieraccijnsverhoging in 2009 - met 14,7% is gedaald. Ook de accijnsverhoging in 2013 zal naar verwachting zorgen voor substantieel banenverlies. Regioplan heeft berekent dat een 3% marktdaling leidt tot verlies van ruim 300 banen direct bij brouwerijen. Door dit banenverlies loopt de overheid onder meer sociale premies en inkomstenbelasting mis.

Slecht voorteken
Cees-Jan Adema: "Deze cijfers over 2013 zijn natuurlijk een slechte voorbode voor de effecten van de aanvullende bieraccijnsverhoging met 5.75% per januari 2014. De grenzen van het accijnsbeleid op bier zijn duidelijk bereikt en alles en iedereen - de Nederlandse brouwers, horeca, supermarkten, grensstreek, maar ook de Nederlandse schatkist en werkgelegenheid - zou er bij gebaat zijn als deze verhoging wordt teruggedraaid. Ik hoop dat de politiek en de nieuwe staatssecretaris de komende weken op basis van de feiten en cijfers tot dezelfde conclusie komen."

Door Frank Lindner:mailto:redactie@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok bij instemming Kamer van kracht; bezorgen mag

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteert het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. Als de Kamer het besluit steunt, wordt de avondklok ingevoerd. De avon ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Park Boswijk zoekt een ondernemende general manager

Park Boswijk ligt in een parkachtige omgeving in midden-Nederland en bestaat uit een wooncomplex met 364 appartementen en ongeveer 500 bewoners. Voor bewoners biedt Park Boswijk tal van voorzieningen waar ze gebruik van kunnen maken. Zoals een terras met uitzicht op de parkachtige tuin met twee vijv ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: