Hoog percentage hotelannuleringen, dit is waarom dat zo is

29 maart 2021 | Redactie

Onderzoek door Hoo, een platform voor hotelkameraanbiedingen, heeft uitgewezen dat deze zomer een combinatie van onzekerheid over de Covid en opzettelijke dubbele boekingen door vakantiegangers zou kunnen leiden tot een verdere stijging van het aantal hotelannuleringen.

Hoo heeft de gegevens over annuleringspercentages van hotels tussen januari en maart in zowel het Verenigd Koninkrijk als Europa vergeleken om te zien hoe het huidige vakantielandschap eruitziet in vergelijking met vorig jaar rond deze tijd.

Te optimistisch

Een jaar geleden waren we net begonnen aan onze eerste lockdown en velen bleven optimistisch over weg te kunnen gaan op vakantie (oh, wat hadden we het mis). In het VK lag het percentage hotelannuleringen op 20 procent, terwijl Covid in Europa al veel meer voet aan de grond had gekregen, waardoor het aantal annuleringen opliep tot een opmerkelijke 65,5 procent.

Fast forward. Een jaar later, en ondanks de vrees voor een derde golf, zijn de annuleringspercentages in heel Europa gedaald tot 40,5 procent. Hoewel dit nog steeds betekent dat een groot deel van de hotelboekingen niet doorgaat.

Aanhoudende reisbeperkingen en de aanhoudende onzekerheid over de Covid betekenen echter dat in het Verenigd Koninkrijk het aantal geannuleerde binnenlandse hotels tussen januari en maart met 19,3 procent is gestegen op jaarbasis, waarbij 39,3 procent van alle hotelboekingen nu wordt geannuleerd.

Een trend die volgens medeoprichter van Hoo, Adrian Murdock, de komende maanden waarschijnlijk nog zal versterken.

Mede-oprichter van Hoo, Adrian Murdock, zegt hierover:

"We duimen allemaal dat we dit jaar een vakantie in welke vorm dan ook kunnen boeken. Helaas zijn we nog steeds niet in staat om zelfs maar een weekendje weg te gaan, en dus vinden velen dat hun plannen opnieuw moeten worden geannuleerd. Dit heeft dit jaar al geleid tot een sterke stijging van het percentage geannuleerde hotelboekingen, en we verwachten dat dit in de loop van de zomer nog verder zal stijgen."

"Het is echter niet alleen Covid dat dit cijfer de hoogte in zal jagen. Hoteliers hebben al gesproken over wat zij zien als een groeiende trend, waarbij vakantiegangers meerdere locaties boeken, zowel in binnen- als buitenland, met de bedoeling om de minst gewenste op het laatste moment te annuleren.Dit gedrag kan een ravage aanrichten in de hotelsector en zal vele hardwerkende hoteliers in deze moeilijke tijden vitale inkomsten doen mislopen. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat anderen op deze manier geen onderdak meer kunnen vinden."

"Ons advies voor degenen die momenteel geen hotel kunnen vinden is om vertrouwen te houden. Aangezien last-minute annuleringen waarschijnlijk schering en inslag zullen zijn, kunt u wellicht een goede deal sluiten door te boeken net voordat u van plan bent weg te gaan."

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: