'Horeca slordig met tijden vakantiekracht'

21 juli 2011 |
'Horeca slordig met tijden vakantiekracht'<

Werkgevers gaan vaak slordig om met de regels voor werk- en rusttijden bij vakantiewerk door kinderen en jongeren. Tijdens controles van de Arbeidsinspectie bleek meer dan de helft van de gecontroleerde ondernemingen in de horeca zich niet te houden aan de werktijden voor kinderen.

Nieuw rapport
Dat blijkt uit 717 controles die de Arbeidsinspectie vorig jaar in onder meer de horeca, supermarkten en de land- en tuinbouw uitvoerde. In de horeca werden 315 bedrijven aan een inspectie onderworpen. De resultaten zijn verschenen in het vandaag openbaar gemaakte rapport 'Vakantiewerk en bijbanen in 2010' van de overheidsinstantie.

Laat op de avond aan het werk
Tijdens de 315 inspecties in de horeca bleek 60 procent van de ondernemingen zich niet te houden aan de werktijden voor kinderen. Veel werkgevers lieten 15-jarigen na 19.00 uur en 16- en 17- jarigen na 23.00 uur werken, terwijl dit volgens de Regeling Kinderarbeid niet is toegestaan.

Naleving achteruit
Uit het rapport is ook te concluderen dat de gecontroleerde horecaondernemers met de jaren minder maling hebben aan de naleving van de regels. In 2005 hield nog 65% van de horecawerkgevers zich aan de bepalingen. Vorig jaar leefde nog maar 40% de regels na.

Omstandigheden wel oké
Wel zijn de werkomstandigheden voor de groep jongste werknemers tijdens hun vakantie- en bijbaantjes meestal in orde.

Reactie Koninklijke Horeca Nederland
In een eerste reactie laat woordvoerder Joris Prinssen van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland weten: "Werken in de horeca is voor veel jongeren de leukste bijbaan en de branche laat hen graag werkervaring opdoen. De naleving van de werktijden is blijkbaar nog niet in orde en daarom is KHN blij met de verruiming van de werktijden voor 15-jarigen van 19:00 uur naar 21:00 uur. Dat geeft meer flexibiliteit aan de werkgever en werknemer. Uit deze inspectie blijkt dat er nog werk aan de winkel is om ondernemers, jongeren en hun ouders goed voor te lichten over het werken in de horeca. Ondernemers kunnen daarvoor ook bij KHN terecht."

Reactie Arbeidsinspectie
Woordvoerder Magda de Vetten, woordvoerster van de Arbeidsinspectie, laat weten: "De cijfers in het onderzoek hebben alleen betrekking op de gecontroleerde groep bedrijven. We doen deze inspecties om indicaties te krijgen hoe sectoren ervoor staan. We houden zo een vinger aan de pols en weten waar we moeten zijn en waar we minder op inspectie hoeven. Zo onderzoeken we de zorgsector niet meer. Dat was een zorgenkindje, maar heeft zich in de laatste jaren sterk verbeterd."

Deel van het geheel...
De inspecties vinden telkens plaats bij andere horecaondernemingen. De 315 bedrijven uit de horeca die vorig jaar zijn gecontroleerd zijn samen goed voor 0,8% van het totaal aantal horecaondernemingen in Nederland.

Gebrek aan ervaring en druk met elkaar zijn vormen risico's
Door gebrek aan ervaring lopen vakantiewerkers 25% meer risico op een bedrijfsongeval dan reguliere arbeidskrachten. Volgens Wilma Frankema van accountantskantoor Accon avm kan het verzuimen van het naleven van de regels rond vakantiewerk ondernemers duur komen te staan. Een belangrijke oorzaak voor ongevallen tijdens het vakantiewerk is dat jongeren meer aandacht hebben voor elkaar dan voor hun werkzaamheden, waardoor een ongeluk in een klein hoekje zit.

Risico op boete en gevangenisstraf
Bij het overtreden van de regels riskeert de ondernemer een forse boete die, afhankelijk van de omstandigheden, kan oplopen tot 45.000 euro. Ook kan de bedrijfsvoering worden stilgelegd, zoals tijdens de laatste inspectieronde van de Arbeidsinspectie tweemaal is voorgekomen, of zelfs een gevangenisstraf worden opgelegd.

Wat te doen?
Frankema zet de regels waaraan ondernemers moeten voldoen op een rijtje:
-Zorg voor goede veiligheidsinstructies, afdoende toezicht en de juiste verzekeringen.
-Inventariseer alle gevaren op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn.
-Leg alle afspraken met de vakantiewerkers schriftelijk vast. Veel ondernemers realiseren zich niet dat de vakantiewerker, of dit nu een jongere of een oudere is, gelijkwaardig is aan een gewone werknemer, met alle juridische rechten en plichten die daarbij horen.
-Zorg voor naleving van de arbeidstijdenwetgeving.
-Zorg voor goede administratie van de identificatiegegevens.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Wellness Coronacrisis
Wellness van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer open

Per 1 juli is het wellness complex van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer geopend. Na de verplichte sluiting van ruim 3 maanden zijn management en medewerkers blij om weer gasten te mogen ontvangen. General Manager Yvanka Vos is enthousiast dat ze na lang wachten haar gasten weer ...

Branded Content
Vrouwelijke ondernemers en managers gaan post-lockdown ‘unwinden’ op de Veluwe

Vrouwelijke ondernemers en managers in onze branche hebben het de afgelopen maanden extra zwaar gehad. Ze moesten in de lockdown vaak meerdere ballen in de lucht houden. Via zoom-meetings moesten ze hun teams blijven aansturen en motiveren. Ondertussen drukte ook de continue aandacht voor kinderen ...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Kartlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangr...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: