Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

24 februari 2021 | Thijs Jacobs
Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. 

Benieuwd naar de andere politieke partijen? Lees hier de andere partijprogramma's

In deze rubriek laten wij aspecten uit het verkiezingsprogramma terugkeren die van toepassing zijn op het ondernemerschap: belastingen, arbeidsmarkt, onderwijs en het ondernemerschap. Alle andere aspecten laten we buiten beschouwing. Kijk voor de volledige verkiezingsprogramma’s op de website van de politieke partij. In de tweede aflevering van deze serie; de PvdA.

De PvdA heeft geen uitdrukkelijke belangstelling voor de horecaondernemer in het verkiezingsprogramma. We lezen wel dat extra steun nodig is, als gevolg van de coronacrisis, voor de getroffen sectoren, waaronder de horeca. Het marktdenken, de ‘BV Nederland’ zoals sommige politieke partijen ons land beschouwen volgens de PvdA, is niet de weg die de partij wil bewandelen. De PvdA maakt zich sterk voor een sterke overheid, met minder privatisering en een hogere beloning voor mensen die belangrijk werk doen voor de samenleving, zoals agenten, leraren en zorgmedewerkers.

Arbeidsmarkt

Minimumloon naar 14 euro per uur.

Werkgarantie voor iedereen die zijn baan verliest vanwege de coronacrisis.

Verhoging van de maandelijkse AOW-uitkering.

Gelijke beloning voor mannen en vrouwen; deze wordt in de wet vastgelegd.

Recht op bescherming bij ziekte of tegenslag, ook voor jongeren en zzp’ers.

Grote inzet op het gebied van banen en behoud van werkgelegenheid.

Werknemersvoordeel, zodat het gemakkelijker wordt om mensen in vaste dienst te nemen.

Uitwassen van de platformeconomie worden aangepakt.

Werkenden delen in de winst wanneer bedrijven winst uitkeren aan aandeelhouders.

Onderwijs

Kinderopvang wordt vervangen door een voorschool, die voor alle kinderen gratis is.

Miljardeninvesteringen in onderwijs.

Stagegarantie voor middelbaar en hoger beroepsonderwijs.

Investeren in beroepsbegeleidende leerweg.

Kleinschalige vakscholen zijn belangrijk voor het mkb.

Basisbeurs voor studenten komt terug.

Erkenning van buitenlandse diploma’s.

Belastingen

Een eerlijke bijdrage van miljonairs en multinationals, verhoging van winstbelasting.

Hogere belastingen voor milieuvervuilende bedrijven.

Digi-taks voor bedrijven zoals Google en Facebook.

Nieuw toptarief voor mensen die meer dan 150.000 euro op jaarbasis verdienen.

Europees minimumtarief voor winstbelasting, waardoor lasten voor werkenden en ondernemers omlaag kunnen.

Ondernemen

Groen en sociaal ondernemen wordt de norm.

Tegemoetkoming voor goede werkgevers en werknemers. Het mkb wordt ondersteund, ook door doorbetaling tweede ziektejaar van een zieke werknemer door de overheid (voor bedrijven tot 25 werknemers).

Meer kredietmogelijkheden voor mkb.

Steun voor ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: