Hotel Figi ontvangt Fair Trade Horecapredicaat

5 november 2009 |
Hotel Figi ontvangt Fair Trade Horecapredicaat<

Hotel Theater Figi in Zeist mag zich het allereerste Fair Trade gecertificeerde hotel van Nederland noemen. Uit handen van Peter d'Angremond, directeur van Max Havelaar, ontvingen de gebroeders Ruys donderdag 5 november het eerste plakkaat met daarop het Fair Trade Horecapredicaat. Figi is daarmee de eerste volledige ambassadeur van Fair Trade onder alle horecaondernemingen van het land. In zijn toespraak had d'Angremond veel lof voor de pioniersrol die Figi, de gebroeders Ruys, en leveranciers vervulden. Nu er pioniers zijn hopen zowel Stichting Max Havelaar als Figi op veel volgers.

Het hotel serveerde inmiddels 5,5 miljoen kopjes Fair Trade koffie. General Manager Jos Ruys: "We zijn trots dat we de koffie van de Fair Trade boeren mogen schenken. Toen wij onze kopjes en folders aan de koffieboeren lieten zien, waren zij op hun beurt weer trots dat ze onze koffie verbouwen. Ook zijn we trots op onze medewerkers die Fair Trade een warm hart toedragen en het bij onze gasten weten over te brengen. We willen voorop lopen om een voorbeeld te zijn voor collega’s en hen te stimuleren ook duurzaam te gaan ondernemen."

Ook trots was Koos Janssen, burgermeester van Zeist, die zelfs sprak van 'ons' Figi. De gemeente Zeist heeft het voornemen om een Fairtrade Gemeente te worden, zo deelde de burgervader de toehoorders mee. De voortrekkersrol van Figi is voor de gemeente een stimulans geweest om de keuze te maken Fairtrade Gemeente te worden.

Het is niet alleen vanwege de eerlijke koffie in het hotel dat Figi als eerste het Fair Trade Horecapredicaat mag voeren. Waar het kan zijn traditionele producten en diensten ingewisseld voor Fair Trade-alternatieven. Hotel Theater Figi was al ambassadeur van Stichting Max Havelaar en brengt eerlijke handel actief onder de aandacht bij diens gasten. Naast Fair Trade draagt Figi het streven naar duurzaamheid op diverse manieren verder uit. Onder meer via de website van het hotel-theater, louter nog duurzaam gevangen vis op het menu (MSC-certificering), en sponsoring van goede doelen.


Foto (vlnr): Peter d'Angremond (Stichting Max Havelaar), Koos Janssen (Burgermeester Zeist), en de gebroeders Ruys (Hotel Theater Figi)

De uitreiking van het plakkaat was voor de Stichting Max Havelaar onderdeel van de Fair Trade Restaurant Week die gaande is van 29 oktober tot en met 7 november. Hierin wordt onder meer aandacht gevraagd voor het belang om meer Fair Trade producten in de horeca te gaan gebruiken. Bij Figi staat deze week op de kaart: gegrilde witte MSC Albacore tonijn met salade Niçoise, parelhoen met Fairtrade pilav rijst en gebakken koolrabi, en een tunnel van pure chocolade gemaakt van biologische Fairtrade Valrhona chocolade en rode kool.

Na de officiële plichtplegingen was er in Slot Zeist, waarvan Figi de exploitatie doet, een Fair Trade borrel.

Op de foto: Peter d'Angremond en Jos Ruys bevestigen het plakkaat met Fair Trade-logo duidelijk zichtbaar aan de gevel van het hotel.

Hospitality Management, Frank Lindner



Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: