Hotelclassificatiesysteem Duitsland

10 april 1998 | Redactie
Hotelclassificatiesysteem Duitsland<

Het Deutscher Hotel? und Gaststättenverband (DEHOGA) is een organisatie die vergelijkbaar is met Koninklijk Horeca Nederland. Sinds herfst 1996 zijn alle classificatiesystemen van de deelstaten verenigd in één ’merkproduct’ genaamd Deutsche Hotelklassifizierung.

De inspecties en het daaruit volgende classificatiesysteem voorzien de consumenten van informatie over alle logiesverstrekkende bedrijven met meer dan acht bedden. De classificatie kent één, twee, drie, vier en vijf sterren. Voor Hotel garni (met kleine kaart), Fremdenheim (eenvoudig pension) en pension (alleen maaltijden voor gasten) geldt, dat zij maximaal vier sterren kunnen behalen. Er worden uitsluitend objectieve criteria gebruikt, zoals de aanwezigheid van bepaalde meubelstukken en het aanbod in diensten. De kwaliteit van het gebodene wordt dus niet in het oordeel meegewogen.

Voor alle bedrijven geldt dat minimaal voldaan moet worden aan de eisen die aan een bedrijf met één ster gesteld worden. Een voorbeeld: alle kamers moeten beschikken over warm en koud stromend water en per tien bedden dient een douche of bad met toilet aanwezig te zijn.

Extra punten

Er zijn 22 verplichte criteria, de zogenaamde “Muss?Kriterien”. Daarop wordt een hotel beoordeeld. De toename van het aantal sterren leidt tot verdere aanscherping. Deze criteria zijn: receptie; ontbijtservice; drankservice; maaltijdservice; telefoon op de kamer; telefoondienst; kameroppervlakte; sanitair; inrichting van bad of douche; aanwezigheid van suites; kamerinrichting; aanwezigheid van gratis amenities; was? en strijkservice; aanwezigheid van een kluis; ontspanningsruimte voor gasten; radio of televisie op de kamer; mogelijkheid om niet contant te betalen; aanwezigheid van telefax; bar, restaurant en conferentiezalen. Een voorbeeld: een tweesterrenhotel moet tenminste gedurende twee uur het middageten of gedurende drie uur het avondeten serveren.

Naast die verplichte criteria bestaan de 'overige criteria', de zogenaamde Kann?Kriterien. Die zijn van toepassing op vier onderdelen: algemene beschrijving/inrichting, extra services, ontspanningsmogelijkheden en conferentiemogelijkheden. Hier moeten twee- tot vijfsterrenhotels nog extra punten mee halen, variërend van 25 punten voor een tweesterrenhotel tot 270 punten voor een vijfsterrenhotel. Een ijsblokjesmachine op de etage levert bijvoorbeeld 1 punt op; conferentiezalen groter dan 500m2 leveren 20 punten op; een dieetkeuken is goed voor 5 punten en een zwembad voor 30 punten.

Arbitrage

Bedrijven, zowel leden als niet?leden, moeten zichzelf aanmelden. Het is opmerkelijk dat  DEHOGA?leden niet verplicht zijn aan de classificatie mee te doen. De toekenning van het aantal sterren volgt na controle van het door de hôtelier ingevulde aanmeldingsformulier. De classificatie is twee jaar geldig. Controles worden uitgevoerd door een commissie bestaande uit leden van een Landesverband (een soort hotelassociatie per deelstaat) en/of de plaatselijke VVV. Eventuele problemen worden voorgelegd aan een arbitrageraad. Mochten de problemen na bemiddeling niet opgelost kunnen worden, dan volgt verwijdering uit het bestand.

De geclassificeerde hotels kunnen gebruik maken van een informatie? en reserveringssysteem.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: