Hotelclassificatiesysteem Duitsland

10 april 1998 | Redactie
Hotelclassificatiesysteem Duitsland<

Het Deutscher Hotel? und Gaststättenverband (DEHOGA) is een organisatie die vergelijkbaar is met Koninklijk Horeca Nederland. Sinds herfst 1996 zijn alle classificatiesystemen van de deelstaten verenigd in één ’merkproduct’ genaamd Deutsche Hotelklassifizierung.

De inspecties en het daaruit volgende classificatiesysteem voorzien de consumenten van informatie over alle logiesverstrekkende bedrijven met meer dan acht bedden. De classificatie kent één, twee, drie, vier en vijf sterren. Voor Hotel garni (met kleine kaart), Fremdenheim (eenvoudig pension) en pension (alleen maaltijden voor gasten) geldt, dat zij maximaal vier sterren kunnen behalen. Er worden uitsluitend objectieve criteria gebruikt, zoals de aanwezigheid van bepaalde meubelstukken en het aanbod in diensten. De kwaliteit van het gebodene wordt dus niet in het oordeel meegewogen.

Voor alle bedrijven geldt dat minimaal voldaan moet worden aan de eisen die aan een bedrijf met één ster gesteld worden. Een voorbeeld: alle kamers moeten beschikken over warm en koud stromend water en per tien bedden dient een douche of bad met toilet aanwezig te zijn.

Extra punten

Er zijn 22 verplichte criteria, de zogenaamde “Muss?Kriterien”. Daarop wordt een hotel beoordeeld. De toename van het aantal sterren leidt tot verdere aanscherping. Deze criteria zijn: receptie; ontbijtservice; drankservice; maaltijdservice; telefoon op de kamer; telefoondienst; kameroppervlakte; sanitair; inrichting van bad of douche; aanwezigheid van suites; kamerinrichting; aanwezigheid van gratis amenities; was? en strijkservice; aanwezigheid van een kluis; ontspanningsruimte voor gasten; radio of televisie op de kamer; mogelijkheid om niet contant te betalen; aanwezigheid van telefax; bar, restaurant en conferentiezalen. Een voorbeeld: een tweesterrenhotel moet tenminste gedurende twee uur het middageten of gedurende drie uur het avondeten serveren.

Naast die verplichte criteria bestaan de 'overige criteria', de zogenaamde Kann?Kriterien. Die zijn van toepassing op vier onderdelen: algemene beschrijving/inrichting, extra services, ontspanningsmogelijkheden en conferentiemogelijkheden. Hier moeten twee- tot vijfsterrenhotels nog extra punten mee halen, variërend van 25 punten voor een tweesterrenhotel tot 270 punten voor een vijfsterrenhotel. Een ijsblokjesmachine op de etage levert bijvoorbeeld 1 punt op; conferentiezalen groter dan 500m2 leveren 20 punten op; een dieetkeuken is goed voor 5 punten en een zwembad voor 30 punten.

Arbitrage

Bedrijven, zowel leden als niet?leden, moeten zichzelf aanmelden. Het is opmerkelijk dat  DEHOGA?leden niet verplicht zijn aan de classificatie mee te doen. De toekenning van het aantal sterren volgt na controle van het door de hôtelier ingevulde aanmeldingsformulier. De classificatie is twee jaar geldig. Controles worden uitgevoerd door een commissie bestaande uit leden van een Landesverband (een soort hotelassociatie per deelstaat) en/of de plaatselijke VVV. Eventuele problemen worden voorgelegd aan een arbitrageraad. Mochten de problemen na bemiddeling niet opgelost kunnen worden, dan volgt verwijdering uit het bestand.

De geclassificeerde hotels kunnen gebruik maken van een informatie? en reserveringssysteem.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: