Hotelclassificatiesysteem World Tourism Organization

10 april 1998 | Redactie
Hotelclassificatiesysteem World Tourism Organization<

De World Tourism Organization (WTO) heeft een modelschema opgesteld met daarin de 'Rating General Characteristics'. Dit schema is bedoeld als basis voor een minimum standaard die in de meeste landen ter wereld gehanteerd kan worden.

Het modelschema geeft de karakteristieken van één, twee, drie, vier of vijf sterren. Die karakteristieken kunnen als basis dienen voor een (inter)nationaal systeem voor hotels met ten minste tien kamers. Het is dus niet de bedoeling dat de WTO zelf inspecties uitvoert en classificaties toekent.

Er zijn zeven verschillende categorieën waarop een hotel beoordeeld wordt: fysieke eisen; slaapkamer; badkamer; publieke ruimtes; food & beverage; ontspanningsfaciliteiten en recreatieve faciliteiten; services en algemene condities. Deze zijn onderverdeeld in 53 kenmerken. Zo wordt bijvoorbeeld aangegeven dat hotels met één of met twee sterren één stoel per persoon moeten bieden; de hotels met meer sterren dienen minstens één leunstoel per persoon te bieden.

Voor bijvoorbeeld de receptieruimte geldt - voor ieder bedrijf - dat de zitplaatsen en het meubilair in lijn moeten zijn met de capaciteit van het hotel, en dat het allemaal goed verlicht moet zijn. Drie of meer sterren brengen uitgebreidere verplichtingen met zich mee: koffietafels en/of schrijftafels; planten; muziek; tapijt of kleden.

De algemene voorwaarden houden in dat de gebouwen, de omgeving en de materialen in een goede, veilige en schone staat verkeren. Het bedrijf moet zich uiteraard houden aan de wettelijke voorschriften m.b.t. (brand)beveiliging, hygiëne, werkplaatsen, verzekeringen en andere zaken die van toepassing zijn.

Aangezien dit allemaal richtlijnen zijn, is er geen sprake van een controlesysteem, lidmaatschap, of iets dergelijks.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: