Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

26 maart 2020 | Thijs Jacobs

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen.

De merken

IHG telt 16 merken, waarbij Holiday Inn Express de grootste is, met 2.826 hotels wereldwijd. In totaal heeft IHG 864.699 kamers operationeel, verdeeld over 5.795 hotels. In de pijplijn zitten nog 1941 hotels (289.135 kamers).

De geschiedenis          

Het succesverhaal van het huidige IHG start in 1777, in Burton-on-Trent (Groot-Brittannië). William Bass opent er een brouwerij. In 1875 weet het bedrijf Bass als eerste in Groot-Brittannië een trademark te registreren; het verhaal gaat dat een werknemer ’s nachts voor de deur van het registratiebureau bivakkeerde om er zeker van te zijn dat Bass het eerste merk in het land zou zijn met een trademark. Dit lukte, en de rode driehoek voor de pale ale en de rode diamant voor de strong ale werden ingeschreven.

In 1935 vinden we Bass terug in de FT30 beursindex van de London Stock Exchange. Deze lijst werd in 1984 vervangen door de FTSE100 en hierin vinden we IHG vandaag de dag nog terug.

In 1946 richt Juan Trippe, de oprichter van Pan American Airways, het InterContinental merk op, met als doelstelling een luxe accommodatie aan te kunnen bieden na iedere vlucht. In 1949 opent het eerste interContinental hotel in Belem, Brazilië. Dat is bijna vijftig jaar voordat het merk onderdeel wordt van IHG. In 1954 wordt Holiday Inn het eerste merk ter wereld dat aan franchise doet. Niet zonder succes, want in 1956 is Holiday Inn, dat als eerste hotelmerk de mijlpaal van 300.000 kamers bereikt, het grootste hotelmerk ter wereld.

In 1961 neemt Bass Mitchells & Butlers over, een bekend bedrijf dat pubs en brouwerijen beheert in Groot-Brittannië.

Eerste reserveringssysteem ter wereld

In 1965 lanceert Holiday Inn ‘Holidex’, het allereerste computergestuurde reserveringssysteem voor hotels. Een kamer boeken zou vanaf dat moment nooit meer hetzelfde zijn.

In 1981 richt Bill Kimpton zijn bedrijf Kimpton Hotels & Restaurants op, hiermee zijn de boutique hotels geboren, aangezien dit wereldwijd de eerste boutique hotelketen is. In 1983 wordt Crowne Plaza in het leven geroepen door Holiday Inn, het merk is speciaal gericht op de zakelijke reiziger. In hetzelfde jaar wordt het eerste loyaltyprogramma binnen de hotellerie (Priority Club Rewards) gelanceerd door Holiday Inn. Een jaar later opent het bedrijf een hotel in Peking, China, waarmee Holiday Inn het eerste internationale hotelmerk in het Aziatische land is.

In 1988 betreedt Bass de hotellerie door de overname van Holiday Inn International (exclusief Noord-Amerika). Een jaar later focust Bass zich meer en meer op de hotellerie, ingegeven door de verscherpte regelgeving met betrekking tot het aantal pubs dat brouwerijen mogen bezitten in Groot-Brittannië. In 1990 koopt Bass ook de Noord-Amerikaanse tak van Holiday Inn. De eerste verandering is de lancering van Holiday Inn Express. In 1995 richt Jack DeBoer Candlewood Suites op, jaren voordat het onderdeel wordt van de IHG-familie. In dit jaar wordt ook de eerste online hotelboeking ter wereld door Holiday Inn geregistreerd. Het is de start van een online revolutie. In 1997 verkoopt Bass veel pubs en kleinere bedrijven; hiermee wordt de focus op de hotellerie nog verder vergroot. Ook wordt Staybridge Suites gelanceerd. In 1998 wordt InterContinental ingelijfd.

In 2000 wordt door Bass afstand gedaan van alle bierbrouwerijen. Interbrew (dat nu AB InBev heet) koopt alle brouwerijen op. In 2001 wordt de naam Bass vervangen door Six Continents plc. en worden ook alle pubs van de hand gedaan. De Europese Posthouse hotelketen wordt aangekocht en geconverteerd naar Holiday Inn, waardoor het merk een groeispurt doormaakt.

In 2003 wordt IHG geboren. Na de splitsing wordt IHG de hoteltak, Mitchells & Butlers wordt de softdrinks-tak. In april 2003 is IHG een op zichzelf staand bedrijf. Candlewood Suites wordt overgenomen, waardoor het bereik in de VS wordt vergroot. In 2010 is IHG het eerste hotelbedrijf dat een booking app aanbiedt via alle platformen. In 2015 wordt Kimpton Hotels & Restaurants overgenomen. In hetzelfde jaar wordt het vijfduizendste hotel van IHG geopend. In 2018 wordt ook Regent Hotels & Resorts onderdeel van IHG. In 2019 wordt Six Senses Hotels Resorts Spas ingelijfd.

Wereldwijd

Aantal hotels: 5.795
Aantal kamers: 864.699
Hotels in de pijplijn: 1.941
Kamers in de pijplijn: 289.135

 

Europa

Aantal hotels: 765
Aantal kamers: 125.167
Hotels in de pijplijn: 167
Kamers in de pijplijn: 26.784

 

Nederland

Aantal hotels: 23
Aantal kamers: 4.011
Hotels in de pijplijn: 6 hotels (1.456 kamers)
Crowne Plaza Utrecht - Centraal Station (verwachte opening juni 2020)
Holiday Inn Express Amsterdam – Motorkade (verwachte opening juni 2020)
Holiday Inn Express Almere (verwachte opening januari 2021)
Voco The Hague (verwachte opening maart 2021)
Holiday Inn Amsterdam Airport – Hoofddorp (verwachte opening december 2021)
Kimpton Rotterdam (verwachte opening november 2022)

 

IHG brands:

Six Senses Hotels Resorts Spas
Regent Hotels & Resorts
InterContinental® Hotels & Resorts
Kimpton® Hotels & Restaurants
Hotel Indigo®
EVEN® Hotels
HUALUXE® Hotels and Resorts (China only)
Crowne Plaza® Hotels & Resorts
voco™
Holiday Inn® Hotels & Resorts
Holiday Inn Express®
Holiday Inn Club Vacations®
avid™ hotels
Staybridge Suites®
Atwell Suites™
Candlewood Suites®

 

In HM Hotelketens vindt u een overzicht van alle (inter)nationale hotelketens, samenwerkingsverbanden en mpo’s. Het boek telt bijna 200 pagina’s.
Bezoek shop.uitgeverijps.nl om het boek te bestellen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: