Nog steeds onduidelijkheid over openhouden hotelrestaurants

18 maart 2020 | Thijs Jacobs

De redactie van Hospitality Management kreeg van enkele regio's, met dank aan hotelier Bart Reints Bok, noodverordeningen onder ogen. Hierin staat dat hotelrestaurants geopend mogen blijven voor hotelgasten (alhoewel er waarschijnlijk geen animo is bij de Nederlandse bevolking om ze te bezoeken). De tekst luidt in al deze noodverordeningen (check of dit voor jouw regio ook geldt!) als volgt:
'Het is verboden om een van de volgende inrichtingen geopend te houden: inrichtingen waar ter plaatse eten of drinken wordt verkocht en genuttigd (eet- en drinkgelegenheden), met uitzondering van inrichtingen in bedrijven die niet voor het publiek toegankelijk zijn (bedrijfskantines en bedrijfscatering) en inrichtingen in hotels ten behoeve van de hotelgasten.’

Noot van de redactie: we krijgen e-mails en telefoontjes van hoteliers die te horen krijgen dat dit voor hun regio niet geldt. Hieronder staan enkele regio's waar deze bewuste zin wél in de noodverordening staat! Het is dus per regio verschillend! Neem bij twijfel contact op met de lokale autoriteiten.

Dit betekent dus dat hotels in de betreffende veiligheidsregio's hotelgasten daadwerkelijk in hun restaurants kunnen ontvangen. Dit geldt in ieder geval voor de regio’s Groningen, Drenthe, Noord- en Oost-Gelderland, IJsselland, gooi en vechtstreek, Brabant-Zuidoost, Friesland en Amsterdam-Amstelland. Van deze regio's hebben we de noodverordeningen ingezien. 

Of hoteliers ervoor kiezen om hun restaurants weer open te stellen, is maar de vraag. Bescherming van personeel en gasten wordt door de hospitalitybranche zeer serieus genomen. 

Via deze link lees je het interview (uit de nieuwe 'dagboekenreeks' van Hospitality Management) met Bart Reints Bok, waarin hij onder andere de noodverordeningen bespreekt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: