Hotels in 2119: moon-walken op de maan

21 juni 2019 | Thijs Jacobs

Tripjes door het universum en gepersonaliseerde hotelkamers waar je je direct in een andere wereld begeeft, van jungle tot aan uitgestrekte berglandschappen. Dat kan straks in de toekomst. Hilton presenteerde, naar aanleiding van haar 100-jarig bestaan, dé toekomsttrends in de reis- en horecabranche voor de aankomende eeuw.

Het rapport wordt ondersteunt met inzichten van deskundigen op het gebied van duurzaamheid, innovatie, design en voeding. Het rapport onthult de impact van technologische ontwikkelingen en de verandering van het klimaat op hotels in de toekomst.
Voorspellingen voor het hotel van de toekomst:

Persoonlijk

- Dankzij technologie kan het interieur van elke ruimte voortdurend worden aangepast naar individuele behoefte - de lobby kan veranderen van een rustige spa in een bruisende bar, waardoor elke gast een persoonlijk welkom krijgt.

- Van temperatuur en belichting tot aan entertainment. Microchips onder de huid zorgen ervoor dat de omgeving aangepast wordt op basis van onze eigen voorkeuren.

Menselijk contact

- In een wereld vol kunstmatige Intelligentie zal er meer dan ooit vraag zijn naar menselijk contact en persoonlijke aandacht.

- Door slimme technologische oplossingen zal er meer tijd vrijkomen voor hotelmedewerkers om zich te concentreren op wat belangrijk is: gasten helpen om met elkaar in contact te komen.

Duurzaamheid

- Duurzaamheid zal een grote rol gaan spelen bij het ontwerp van hotels - van weerbestendige koepels tot aan gebouwen gemaakt van plastic uit de oceanen.

- Hotels zullen dienen als de ‘kern’ van elke gemeenschap. Zij beheren lokale bronnen en onderhouden gemeenschappelijke insectenkassen en verticale groentetuinen.

Voeding

- Onze maaltijden zullen meer plantaardige ingrediënten bevatten en verrassende bronnen van proteïne sieren de menukaarten, zoals: keverburgers, quiche met plankton en green velvet taart van zeewier.

- Roomservice met luxe 3D-geprinte gerechten zorgen voor een onvergetelijke ervaring.

- Chef-koks krijgen van elke gast biometrische gegevens en maken gepersonaliseerde gerechten.

Vrije tijd: futuristische workouts en digitale detox

- Unieke workout routines zorgen voor een bijzondere sportervaring. Duik in het zwembad en zwem tussen virtuele zeeschildpadden, of daag jezelf uit om de digitale top van de Mount Everest te beklimmen. Bovendien wordt er stroom opgewekt door lichaamsbeweging waardoor er een circulatiesysteem ontstaat en het hotel van stroom wordt voorzien. Gasten kunnen zelfs beloningen verdienen op basis van het bereiken van trainingsdoelen.

- Holografische personal trainers helpen je om je workout routines te verbeteren

- Offline wordt de nieuwe luxe omdat we zoeken naar momenten van ontspanning.

"Sinds de oprichting in 1919 is Hilton pionier geweest in de hotellerie. Zo introduceerde zij als eerste airconditioning en televisies op de kamers," aldus Simon Vincent, EVP & President, EMEA, Hilton.

"We betreden onze tweede eeuw met dezelfde toewijding aan innovatie, en benutten de kracht van onze mensen en technologie om in te spelen op de wensen van de gast. Ons onderzoek schetst een spannende toekomst voor de horeca en benadrukt het toenemend belang van menselijke interactie in een steeds meer op technologie gerichte wereld”.

Futuroloog Gerd Leonhard vertelt: "In 2119 zullen we nog steeds op zoek gaan naar unieke ervaringen, maar ze zullen persoonlijker zijn dan ooit. Terwijl technologie ons leven vormgeeft, zullen we in offline momenten meer dan ooit contact zoeken met anderen. Medewerkers in hotels zullen een belangrijke rol hierbij spelen om het gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Over 100 jaar zullen hotels kansen moeten benutten om mensen persoonlijk in contact met elkaar te brengen en met elkaar te verbinden”.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: