Hotels in 2119: moon-walken op de maan

21 juni 2019 | Thijs Jacobs

Tripjes door het universum en gepersonaliseerde hotelkamers waar je je direct in een andere wereld begeeft, van jungle tot aan uitgestrekte berglandschappen. Dat kan straks in de toekomst. Hilton presenteerde, naar aanleiding van haar 100-jarig bestaan, dé toekomsttrends in de reis- en horecabranche voor de aankomende eeuw.

Het rapport wordt ondersteunt met inzichten van deskundigen op het gebied van duurzaamheid, innovatie, design en voeding. Het rapport onthult de impact van technologische ontwikkelingen en de verandering van het klimaat op hotels in de toekomst.
Voorspellingen voor het hotel van de toekomst:

Persoonlijk

- Dankzij technologie kan het interieur van elke ruimte voortdurend worden aangepast naar individuele behoefte - de lobby kan veranderen van een rustige spa in een bruisende bar, waardoor elke gast een persoonlijk welkom krijgt.

- Van temperatuur en belichting tot aan entertainment. Microchips onder de huid zorgen ervoor dat de omgeving aangepast wordt op basis van onze eigen voorkeuren.

Menselijk contact

- In een wereld vol kunstmatige Intelligentie zal er meer dan ooit vraag zijn naar menselijk contact en persoonlijke aandacht.

- Door slimme technologische oplossingen zal er meer tijd vrijkomen voor hotelmedewerkers om zich te concentreren op wat belangrijk is: gasten helpen om met elkaar in contact te komen.

Duurzaamheid

- Duurzaamheid zal een grote rol gaan spelen bij het ontwerp van hotels - van weerbestendige koepels tot aan gebouwen gemaakt van plastic uit de oceanen.

- Hotels zullen dienen als de ‘kern’ van elke gemeenschap. Zij beheren lokale bronnen en onderhouden gemeenschappelijke insectenkassen en verticale groentetuinen.

Voeding

- Onze maaltijden zullen meer plantaardige ingrediënten bevatten en verrassende bronnen van proteïne sieren de menukaarten, zoals: keverburgers, quiche met plankton en green velvet taart van zeewier.

- Roomservice met luxe 3D-geprinte gerechten zorgen voor een onvergetelijke ervaring.

- Chef-koks krijgen van elke gast biometrische gegevens en maken gepersonaliseerde gerechten.

Vrije tijd: futuristische workouts en digitale detox

- Unieke workout routines zorgen voor een bijzondere sportervaring. Duik in het zwembad en zwem tussen virtuele zeeschildpadden, of daag jezelf uit om de digitale top van de Mount Everest te beklimmen. Bovendien wordt er stroom opgewekt door lichaamsbeweging waardoor er een circulatiesysteem ontstaat en het hotel van stroom wordt voorzien. Gasten kunnen zelfs beloningen verdienen op basis van het bereiken van trainingsdoelen.

- Holografische personal trainers helpen je om je workout routines te verbeteren

- Offline wordt de nieuwe luxe omdat we zoeken naar momenten van ontspanning.

"Sinds de oprichting in 1919 is Hilton pionier geweest in de hotellerie. Zo introduceerde zij als eerste airconditioning en televisies op de kamers," aldus Simon Vincent, EVP & President, EMEA, Hilton.

"We betreden onze tweede eeuw met dezelfde toewijding aan innovatie, en benutten de kracht van onze mensen en technologie om in te spelen op de wensen van de gast. Ons onderzoek schetst een spannende toekomst voor de horeca en benadrukt het toenemend belang van menselijke interactie in een steeds meer op technologie gerichte wereld”.

Futuroloog Gerd Leonhard vertelt: "In 2119 zullen we nog steeds op zoek gaan naar unieke ervaringen, maar ze zullen persoonlijker zijn dan ooit. Terwijl technologie ons leven vormgeeft, zullen we in offline momenten meer dan ooit contact zoeken met anderen. Medewerkers in hotels zullen een belangrijke rol hierbij spelen om het gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Over 100 jaar zullen hotels kansen moeten benutten om mensen persoonlijk in contact met elkaar te brengen en met elkaar te verbinden”.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Advertorial
Travel Suit Collection by NCF

Na een succesvolle entree van de Corporate Identity Concept Collectie hebben wij met de introductie van de Corporate Travel Suit Collectie het programma-aanbod bij Nieuwenhuis Corporate Fashion aanzienlijk uitgebreid. Met behoud van uniek ontwikkelde pasvormen vanuit onze bestaande concepten kara...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: