Forse groei hotelvakanties Nederland

5 oktober 2012 |
Forse groei hotelvakanties Nederland<

Het aantal binnenlandse hotelvakanties is het eerste half jaar met 10 procent naar ruim 1,8 miljoen gegroeid. Zet deze groei door, dan wordt er een recordaantal overnachtingen verwacht.

Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) 2012 van NBTC-NIPO Research.

Gast wil voordeel
Kees van der Most, directeur NBTC-NIPO Research: "Het aantal binnenlandse hotelvakanties groeit, maar tegelijkertijd zien we dat de bestedingen dalen. Deze daling kan verklaard worden door het groeiend aantal aanbiedingen en acties vanuit de hotellerie. Daarnaast speelt ook de opkomst van veiling- en kortingssites een rol." Met de relatief lage prijzen speelt de sector in op de consument die graag op vakantie wil en op zoek is naar voordeel. "Een scherp geprijsde hotelvakantie biedt, in deze economisch sombere tijden, een stukje luxe tegen een aantrekkelijke prijs", aldus Van der Most.

Maastricht en Den Haag
Het merendeel van de binnenlandse hotelvakanties, zo’n 30 procent, wordt in een stad doorgebracht. Daarbij zijn vooral Maastricht en Den Haag populair. Daarnaast zijn ook hotelvakanties in bos- en heidegebieden en aan de kust aantrekkelijk. De meest populaire regio’s voor een binnenlandse hotelvakantie zijn: 1. Noordzeebadplaatsen, 2. Zuid-Limburg en 3. de Veluwe.

Opkomst veiling- en kortingssites
Van der Most: "Iets minder dan de helft van alle boekingen wordt rechtstreeks bij het hotel gedaan, 55 procent boekt via boekingssites. Binnen de boekingssites zien we een behoorlijke opkomst van veiling- en kortingssites. Ruim 15 procent van alle boekingen komt voor rekening van deze websites.”

55-plussers en hogere inkomens
Mede door de aantrekkelijke prijzen wordt een hotelvakantie bereikbaarder voor een groter publiek. "Toch ondernemen gemiddeld meer 55-plussers en mensen met hogere inkomens een hotelvakantie. Dit zijn belangrijke doelgroepen voor de hotellerie. Zo’n 60 procent van de binnenlandse hotelvakantiegangers is welgesteld en zo’n 40 procent is 55-plus", aldus Van der Most.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: