Ik wens u veel personeel

12 september 2007 | Redactie

In de achter ons liggende decennia hoorde je vaak 'Ik wens u veel personeel' uit de mond van gestresste managers en ondernemers. Het symboliseerde de problematiek van het leidinggeven en was zeker geen positieve wens voor de ander. Anno 2007 lijkt hier echter een behoorlijke verandering te zijn opgetreden; nu de ontgroening bij een stijgende economische ontwikkeling langzaam zijn effect begint te krijgen, zal de komende jaren het hebben van (veel) personeel steeds belangrijker geacht worden. Uit diverse onderzoeken is naar voren gekomen dat er nu al een grote schaarste aan goed opgeleid personeel bestaat. Die schaarste zal toenemen.

Dit aspect zal dan ook in de komende jaren onze agenda gaan bepalen. Het aantrekken en vasthouden van goede mensen wordt waarschijnlijk dagelijks werk voor ondernemers en managers. Gelukkig zijn wij gewend - in de gastvrijheidindustrie - om het mensen naar de zin te maken. Deze kwaliteit zullen we moeten gaan inzetten op een voor ons vreemd terrein. Niet alleen de gasten staan voortaan centraal, maar ook onze medewerkers.

Het vraagt van ons nogal wat aanpassingen, zodat we meer tijd kunnen inruimen voor het boeien en binden van medewerkers. Gelukkig hebben we ervaring met loyaliteitsprogramma’s; het verwennen van mensen; het onszelf verplaatsen in de behoefte van anderen... Dit alles zullen wij hard nodig hebben in de strijd op de arbeidsmarkt.

Daarnaast zullen wij veel meer energie en aandacht moeten geven aan het trainen en begeleiden van werknemers die binnenkomen in ons bedrijf zonder voldoende kennis en vaardigheden. Onder hen ook mensen met andere normen en waarden, en met een onderontwikkeld gevoel voor dienstbaarheid.

Leidinggeven was al niet super makkelijk, maar met de druk van personeelstekorten komt daar nog een extra uitdaging bij. De leidinggevende zal zich meer dan ooit moeten ontwikkelen tot een begripvolle teamspeler die helder en duidelijk zijn mensen aanstuurt. Naast de primaire arbeidsvoorwaarden zal de sfeer en de uitstraling van de onderneming en de ondernemer/ manager steeds meer een rol gaan spelen. Hoe meer 'sexy' de tent, hoe succesvoller wij zullen zijn bij het aantrekken en behouden van personeel. Ja, en dat alles gaat ook nog eens extra geld kosten. Het is niet anders.
Ga de komende weken eens goed na hoe aantrekkelijk uw bedrijf eigenlijk is voor nieuwe medewerkers. Creëer een nieuwe strategie; ontwikkel leuke plannen; schrijf u eens in voor een training. Kortom, ga aan de slag en zorg dat uw veel personeel krijgt en houdt.

HM302007

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: