Interview: Art Hotel Rotterdam

1 mei 2013 |
Interview: Art Hotel Rotterdam<

Rotterdam is qua infrastructuur en bewegwijzering een... ietwat 'autistische' stad. Als je de borden mag geloven, die met louter havennummers zijn volgeschreven (behoudens de naam van een enkele lokale brug of tunnel), bestaan andere steden en snelwegen niet. Menig automobilist zal slechts lelijke woorden overhebben voor deze metropool met zijn gekmakende kluwen van wegen. Dat ligt geheel anders bij het Art Hotel.

Het Art Hotel zit niet in een mooi gebouw; laat dat meteen gezegd zijn. En om het nog ingewikkelder te maken, boven de deur staat 'Woonhotel'. Dat behoeft uitleg. "Deze betonnen kolos staat hier sinds 1995", vertelt general manager Anita Boezaard. "In eerste instantie wilde de eigenaar er enkel een woonhotel van maken, maar dat was in financieel opzicht niet haalbaar. Uiteindelijk is gekozen voor half woonhotel en half gewoon hotel."
Velen zullen zich nu afvragen wat een woonhotel is. We hebben er immers maar twee van in Nederland: één in Eindhoven en één in Rotterdam; beide van dezelfde eigenaar, genaamd Roel Rol. In zo'n woonhotel verblijven, voor maximaal een half jaar, mensen die om welke reden dan ook geen eigen woning meer hebben. Roel Rol bezit ook twee huizen voor dakloze en kansarme jongeren; die jongens en meiden worden binnen stichtingen begeleid, zodat zij vervolgens normaal in de maatschappij kunnen functioneren. Boezaard: "Een aantal van hen werkt in dit bedrijf, vooral achter de schermen, zoals in de keuken of de housekeeping." Om verwarring te voorkomen: de mensen die door een sociale instantie naar het woonhotel verwezen zijn, omdat zij geen eigen woonruimte meer hebben, werken niet in het hotel. Dat zijn gewoon gasten.

"Lees het volledige interview in dit nummer van Hospitality Management":http://www.hospitality-management.nl/blad/90/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: