Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

14 december 2018 | Thijs Jacobs

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedeelte, dat nu nog verbouwd wordt, komen in februari 61 suites en kamers, een lobby, een restaurant, een vergaderzaal en de bar. We spraken Rahima Riesebosch, de 22-jarige general manager van The Anthony, over de ontwikkeling van dit prachthotel.

Rahima: ?Het parochiehuis van het oude klooster is inmiddels open voor onze gasten en telt dertig kamers met kitchenette. Het zijn ruimtes die geschikt zijn voor long-stay, met allemaal een eigen keuken en voldoende ruimte om aangenaam te verblijven, ook voor langere tijd. Utrecht kent immers een grote zakelijke markt, die wel zeventig procent van het totaal aan hotelovernachtingen beslaat. De zakelijke gast is het zat om in een standaard hotelkamer te moeten verblijven en wij merken dat sterk. De vraag is enorm, en de gasten die de eerste keer boekten via Booking.com of Expedia, boeken de daaropvolgende keren direct, dat is voor ons gunstig. Zakelijke gasten moeten regelmatig wel vaker dan één keer naar een stad voor werk, en dat werkt qua directe boekingen in ons voordeel. De zakelijke gast is van groot belang voor ons.?

Niet weggestopt in een ketenhotel

In het kloostergedeelte komen 61 suites, deze hebben geen keuken. Is het de bedoeling dat daar meer leisuregasten gaan verblijven? ?Met die kamers mikken we op een combinatie van leisure en de zakelijke markt. In die kamers komen leuke laptoptafels en fijne zithoeken, maar geen klassiek bureau. Op die manier kunnen de zakelijke gasten er prima werken, maar voelen leisuregasten zich er ook thuis. Bovendien komt er een prachtige vergaderzaal in de voormalige kapel van de kerk. Wat ook meespeelt, is dat we gesitueerd zijn in een bruisende wijk, een multiculturele wijk waar veel te beleven is. Daar verblijven niet alleen leisuregasten graag, maar ook zakelijke gasten, die voorheen weggestopt werden in ketenhotels op behoorlijk saaie locaties. Als het klooster straks opent, kunnen onze gasten er ook eten in het restaurant, dat met de menukaart een knipoog naar het multiculturele karakter van de wijk geeft. Het wordt een hip restaurant, niet bijster traditioneel dus. Bij ons dineren wordt een unieke ervaring op zich? Helaas kunnen alleen onze gasten gebruikmaken van het restaurant, dat komt door de regelgeving op dat vlak, want het is lastig om een vergunning te krijgen om wél te openen voor het grote publiek.?

Jonge exploitant

Ondanks de regelgeving lukt het om een oud klooster op een toplocatie in de vierde stad van Nederland van de grond te krijgen. Hoe is dat gelukt qua financiering? ?Er zijn drie eigenaren, zij doen meerdere projecten in Utrecht, waaronder verschillende short-stay projecten en een manege? De exploitatie doen wij. De exploitant is ook jong, pas 31 jaar, en is al behoorlijk actief in Amsterdam. Ik ben zelf 22 jaar en de rest van het team is ook jong. Wij snappen wat de moderne gast wil en het is hier dan ook ?laid back? en ongedwongen; wat rustiger en gezelliger dan in veel traditionele hotels en op andere hotellocaties. Het personeel wordt niet per se gekozen op opleiding, hotelschool is geen must, maar meer op persoonlijkheid. Ze moeten aanvoelen wat we willen en willen overbrengen. Met name voor de front office-afdeling is de achtergrond van het personeel heel divers, en dat is juist leuk.?

Kerken en kloosters worden steeds vaker hotels

Meer en meer kerkelijke gebouwen worden door de kerk van de hand gedaan, er is immers een terugloop van het aantal kerkgangers. Voor onze branche biedt dit kansen, volgens Rahima. ?Juist, als een kerk zijn functie verliest, dan biedt dit gouden kansen voor de hospitalitybranche. Het zijn vaak prachtige panden op mooie locaties. Ik kan mij indenken dat dit concept op deze manier ook in een stad als Den Haag zou passen. Een mooi voorbeeld van zo?n conversie vind ik zelf ?De Gulde Schoen? in Antwerpen, daar is de verbouwing geweldig mooi gelukt. Bij ons is het ook supergoed gelukt. Aan een monumentaal pand mag je sowieso niet heel veel veranderen, maar dat wilden we ook niet. Het moet een authentieke sfeer ademen; juist dat wordt door onze doelgroep zo gewaardeerd.?

Naar verwachting opent het kloostergedeelte in februari 2019. Wel iets later dan gepland, maar daar ligt Rahima niet echt wakker van: ?Dat hou je toch als je bezig bent met bouw?, zegt ze nuchter. ?Ik vind het persoonlijk wel heel mooi om ook het bouwproces mee te maken, ik leer er op mijn leeftijd al heel veel van en dat doet me goed. Het is allemaal heel inspirerend!?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: