Interview: Jorg Lammers, man van de wereld met Achterhoekse roots

28 augustus 2018 | redactie

We spreken af met Jorg Lammers (51) in Cityden Up; het appartementenhotel waar hij sinds eind 2016 werkzaam is als General Manager. Begin oktober wordt het nieuwste hotel van de Cityden Group geopend – Cityden The Garden. Het belooft een enerverende periode te worden. Tijdens ons gesprek komt van alles aan bod, zoals het begin van zijn loopbaan, zijn visie en de rode draad binnen zijn carrière. Eén ding wordt ons al snel duidelijk: Jorg is iemand die een hekel heeft aan stilzitten.

Een veelzijdige loopbaan

We kunnen gerust stellen dat Jorg een man van de wereld is. Hij werkte in New York, Orlando, Aruba en maakte een rondreis door Zuid-Amerika. Maar zijn thuisbasis is ‘gewoon’ het Achterhoekse Doetinchem, waar hij geboren en getogen is. Al jong kwam hij in aanraking met horeca, doordat zijn ouders meerdere horecazaken runden in Doetinchem en omstreken. Aanvankelijk wilde hij daarom juist niét die kant op gaan, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en hij besloot om Hospitality Management te gaan studeren in Amerika. Daar ging hij werken voor Marriott, een periode die hij omschrijft als ‘een van de meest leerzame uit zijn loopbaan.’

Na dit Amerikaanse avontuur was het tijd om terug naar Nederland te keren. Samen met zijn vrouw vestigde hij zich in Amsterdam Noord, waar zij als duo een middenklasse hotel runden. Het aansturen van een team bleek goed bij Jorg te passen, al voelt hij zich meer thuis in het hogere segment. Dit bracht hem bij Hotel Okura, onderdeel van The Leading Hotels of the World, waar hij verscheidene functies vervulde. Een functie als Credit Manager bij Hotel de L’Europe volgde, zijn eerste ‘negen-tot-vijf’ baan. Hij is iemand die graag onder de mensen is en floreert in een rumoerige omgeving, dus al snel werd duidelijk dat hij het gastencontact miste.

Meerdere functies binnen Hospitality volgden, waaronder Rooms Division en Sales Manager bij Tulip Inn en General Manager bij een van de Louvre Hotels in Delft. Toen hij een management functie bij Sandton Hotels in het Oosten van het land kreeg aangeboden, was de keuze snel gemaakt: hij wilde terug naar zijn basis. Nu moest hij alleen nog zijn vrouw en kinderen zien te overtuigen. “Gelukkig was mijn vrouw ook wel weer toe aan iets nieuws. Verandering zit ons beiden in het bloed.”

General Manager bij Cityden

Het was wederom tijd voor iets nieuws: hij besloot voor zichzelf te beginnen en startte een horeca adviesbureau. De vrijheid beviel hem goed, maar minder fijn was het gebrek aan zekerheid. Dirk-Jan van Eeuwen en Peer Aldenhoven, oprichters van Cityden, belden onverwachts met de vraag of Jorg zin had in een nieuw project. En niet zomaar een project, maar een functie als General Manager van een innovatief bedrijf met buitenlandse groeiambities. Doetinchem verlaten als woonplaats was geen optie; deels in Amsterdam wonen en deels in de Achterhoek wél. Dus reist Jorg nu meerdere dagen op en neer in zijn Volkswagen Up. “Die auto moést ik hebben vanwege de naam, het was voorbestemd.”

De appartementensector was destijds al booming in steden als New York en Londen, maar in de Amsterdamse markt stond dit nog in de kinderschoenen. “Ik kom uit de traditionele hotellerie, dus dit was geheel nieuw voor mij. Zo’n uitdaging pak je natuurlijk met beide handen aan.” De oprichters van Cityden hebben woord gehouden; na het succes van Cityden Up wordt in oktober dit jaar een nieuw hotelappartementen complex geopend in het stadshart van Amstelveen, Cityden The Garden.

Next level

The Garden is in alle opzichten next level. Groot, veelzijdig en duurzaam zijn kernwoorden die dit  nieuwe hotel omschrijven. Dichtbij het zakelijke district De Zuidas, pal naast het stadshart van Amstelveen en het openbaar vervoer voor de deur. Jorg wordt de overkoepelende manager van zowel Cityden Up als Cityden The Garden. Gelukkig staat hij er niet alleen voor; samen met de hotelmanagers vormt hij een hecht management team. “Het succes van een bedrijf komt altijd voort uit een goede samenwerking. Dit is voor mij prioriteit: het samenstellen van een gedreven, enthousiast team. Mensen die elkaar op alle vlakken aanvullen en bij wie gastvriendelijkheid in de genen zit. Mensen die naadloos aansluiten op het DNA van Cityden.”

Rooskleurige toekomst

De toekomst ziet er rooskleurig uit. Met de opgedane kennis van de afgelopen jaren is dit een perfect moment om de Cityden Group uit te breiden. In 2020 zal de Cityden Group 5 appartementenhotels bevatten, een zeer ambitieuze doelstelling. Jorg zal betrokken blijven, ook als Cityden zich uitbreidt naar het buitenland. “Ik zou graag in het buitenland een nieuw appartementenhotel openen. Een andere cultuur betekent een andere mentaliteit, andere omgangsnormen. Weer nieuwe dingen om te leren, heerlijk.”

Die continue drang naar vernieuwing en uitdaging heeft hij niet van een vreemde. Zijn vader was namelijk precies hetzelfde. Maar met één wezenlijk verschil: zijn vader overlegde nooit, ging altijd zijn eigen weg. Hier heeft hij zeker van geleerd. Alles gaat in overleg met zijn familie, die hem altijd onvoorwaardelijk hebben gesteund.

Op de vraag of hij ooit nog eens zelf een hotel zal openen, antwoordt hij met een volmondig ‘ja’. “Mijn ideaalbeeld? Een hotelletje beginnen ergens in de Alpen en daar oud worden. Maar nu nog niet hoor, ik zit hier helemaal op mijn plek. Bovendien: op zaterdag sta ik langs de lijn bij de kinderen en dat is mij ook heel wat waard.” 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: