Is de F&B-manager de general manager van de toekomst?

Auteur: redactie
F&B 2 april 2005
Is de F&B-manager de general manager van de toekomst?

Ard Heijboer (Atlantic Hotel Den Haag, Kijkduin)

'Het takenpakket van de F&B-manager is een goede voorbereiding op de functie van general manager. Een F&B-manager regelt immers ad-hoc situaties en hij voelt zich thuis op projectmatig gebied. Hij geeft leiding aan een team, maar hij bewaakt ook personeelsbudgetten. Hij is direct betrokken bij de gast, maar verliest het bedrijfsbelang niet uit het oog. Hij is voor zijn team een voorbeeld als gastheer, maar voor de directie een afdelingshoofd. Hij moet zijn team kunnen aansturen, indien nodig harde maatregelen treffen, maar hij fungeert ook als vertrouwenspersoon. Van hem wordt - net als van de general manager - een breed scala aan kennis verlangd. Hij moet ook nog mens blijven. Hij bepaalt het prijsbeleid, maar zorgt er ook voor dat hij de concurrentie voor blijft. Operationeel en beleidsmatig inzicht, tezamen met zijn spilfunctie tussen Sales & Marketing, Public Relations, Human Resources en Accounting, zorgen voor een gedegen voorbereiding op de functie van general manager.'

Marjolein Bruschke (Dorint Sofitel Amsterdam Airport)

'Vanuit mijn eigen situatie gezien, zeg ik ja. Ik zie hiertoe mogelijkheden en vind dat het ook moet kunnen. Het heeft te maken met mijn vooropleiding en ervaring, interesse en betrokkenheid bij andere disciplines. Als ik om mij heen kijk, zie ik collega's bij wie het vak van general manager goed aansluit; bij anderen wat minder. De geschiktheid hangt onder andere af van de grootte van het hotel, bijbehorende taken en verantwoordelijkheden, het carriëreverloop en hoe hij of zij hiertegenover staat. Daarnaast is één van de belangrijkste taken van een general manager "people management". Een F&B-manager heeft altijd medewerkers onder zich en is servicegericht. Hij moet zijn medewerkers goed kunnen motiveren. Die ervaring, kennis en sociale vaardigheden hebben ze met elkaar gemeen. Bij Dorint staan de medewerkers centraal in het beleid. Wij zorgen ervoor dat hun ontwikkeling optimaal verloopt. Zij krijgen zo veel mogelijk bagage mee voor een door hun gewenste toekomst.’

Perry Schreijer (Hotel Lapershoek, Hilversum)

'Een leuke en interessante stelling! Zeven jaar geleden was ik nog werkzaam als chef-kok in Hotel Lapershoek. Nu heb ik, behalve de keuken en het bedienend personeel, ook de overige afdelingen onder mij. Voordat ik operationeel manager werd, ben ik twee jaar F&B-manager geweest in Hotel Lapershoek. Een rechtstreekse overstap van F&B-manager naar general manager is volgens mij te groot, als je werkzaam bent in een hotel als Lapershoek (80 kamers, twaalf zalen). Het grote verschil tussen beide functies is, dat de F&B-manager de afdelingen Frontoffice, Sales en Housekeeping moet leren. Tot de kernkwaliteiten van een F&B-manager behoren: goed leiding kunnen geven, een groot cijfermatig inzicht, omgaan met budgetten, te allen tijde overzicht behouden op de werkvloer en collega's enthousiast maken. Hij moet vooral alle "ins en outs" kennen van een afdeling. Daarnaast streef ik samen met mijn medewerkers naar een hoge productiviteit.'

HM302005

Overig nieuws