Is de F&B-manager de general manager van de toekomst?

2 april 2005 | redactie

Ard Heijboer (Atlantic Hotel Den Haag, Kijkduin)

'Het takenpakket van de F&B-manager is een goede voorbereiding op de functie van general manager. Een F&B-manager regelt immers ad-hoc situaties en hij voelt zich thuis op projectmatig gebied. Hij geeft leiding aan een team, maar hij bewaakt ook personeelsbudgetten. Hij is direct betrokken bij de gast, maar verliest het bedrijfsbelang niet uit het oog. Hij is voor zijn team een voorbeeld als gastheer, maar voor de directie een afdelingshoofd. Hij moet zijn team kunnen aansturen, indien nodig harde maatregelen treffen, maar hij fungeert ook als vertrouwenspersoon. Van hem wordt - net als van de general manager - een breed scala aan kennis verlangd. Hij moet ook nog mens blijven. Hij bepaalt het prijsbeleid, maar zorgt er ook voor dat hij de concurrentie voor blijft. Operationeel en beleidsmatig inzicht, tezamen met zijn spilfunctie tussen Sales & Marketing, Public Relations, Human Resources en Accounting, zorgen voor een gedegen voorbereiding op de functie van general manager.'

Marjolein Bruschke (Dorint Sofitel Amsterdam Airport)

'Vanuit mijn eigen situatie gezien, zeg ik ja. Ik zie hiertoe mogelijkheden en vind dat het ook moet kunnen. Het heeft te maken met mijn vooropleiding en ervaring, interesse en betrokkenheid bij andere disciplines. Als ik om mij heen kijk, zie ik collega's bij wie het vak van general manager goed aansluit; bij anderen wat minder. De geschiktheid hangt onder andere af van de grootte van het hotel, bijbehorende taken en verantwoordelijkheden, het carriëreverloop en hoe hij of zij hiertegenover staat. Daarnaast is één van de belangrijkste taken van een general manager "people management". Een F&B-manager heeft altijd medewerkers onder zich en is servicegericht. Hij moet zijn medewerkers goed kunnen motiveren. Die ervaring, kennis en sociale vaardigheden hebben ze met elkaar gemeen. Bij Dorint staan de medewerkers centraal in het beleid. Wij zorgen ervoor dat hun ontwikkeling optimaal verloopt. Zij krijgen zo veel mogelijk bagage mee voor een door hun gewenste toekomst.’

Perry Schreijer (Hotel Lapershoek, Hilversum)

'Een leuke en interessante stelling! Zeven jaar geleden was ik nog werkzaam als chef-kok in Hotel Lapershoek. Nu heb ik, behalve de keuken en het bedienend personeel, ook de overige afdelingen onder mij. Voordat ik operationeel manager werd, ben ik twee jaar F&B-manager geweest in Hotel Lapershoek. Een rechtstreekse overstap van F&B-manager naar general manager is volgens mij te groot, als je werkzaam bent in een hotel als Lapershoek (80 kamers, twaalf zalen). Het grote verschil tussen beide functies is, dat de F&B-manager de afdelingen Frontoffice, Sales en Housekeeping moet leren. Tot de kernkwaliteiten van een F&B-manager behoren: goed leiding kunnen geven, een groot cijfermatig inzicht, omgaan met budgetten, te allen tijde overzicht behouden op de werkvloer en collega's enthousiast maken. Hij moet vooral alle "ins en outs" kennen van een afdeling. Daarnaast streef ik samen met mijn medewerkers naar een hoge productiviteit.'

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: