Jonge Honden: Linda Kampman leert door in De Lutte

Auteur: David Bakker
21 juli 2021
Jonge Honden: Linda Kampman leert door in De Lutte

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Linda Kampman, directeur bij Hotel ’t Kruisselt in De Lutte. Een monoloog.

“Het afgelopen jaar hebben we goed doorstaan. Met alle uitdagingen, lockdowns en onzekerheden hebben we samen met het team ons driesterren superior hotel in De Lutte in Twente door de storm heen weten te loodsen. We richten ons op de wat oudere leisuretoeristen die hier in Twente willen genieten van de rust en de ruimte. In die zin heeft de afgelopen zomer, maar ook aankomende zomer ons geen windeieren gelegd. We zien nu de boekingen voor de zomer weer binnenkomen. Het feit dat de versoepelingen nu zijn ingezet speelt daarbij een grote rol. De mensen durven weer meer. Onze gasten boeken over het algemeen meerdere dagen in ons hotel. Enkele of losse overnachtingen zijn er niet veel. De rust, ruimte en de diversiteit aan wandel- en fietsroutes zorgen ervoor dat mensen naar ons hotel willen komen. Ook de goede beoordelingen van het hotel spelen een grote rol.”

Agfra holding

“Het 42-kamer tellende Hotel ‘t Kruisselt is eigendom van de Agfra holding, de holding van de familie Fransen (begin juli overleed Ferdinand Fransen, voormalig eigenaar van het reisconcern Arke. Het reisconcern maakt inmiddels deel uit van TUI, red.). In de constructie ben ik de directeur van het hotel en is er met Barbara Fransen (algemeen directeur Agfra Holding, red.), een maandelijks directieoverleg. Ik voel mij vrij om te ondernemen en noem mezelf schaduwondernemer. Het is een bijzonder prettige constructie waarin ik veel vrijheid geniet.”

“In 2016 stapte ik hier naar binnen, na een relatief korte carrière in de hotellerie in het noorden van het land. In Hotel ten Cate in Emmen, mijn vorige werkgever, heb ik geleerd hoe het is om een hotelonderneming te runnen. Ik heb altijd wel de droom gehad om op eigen benen te staan. Vijf jaar geleden was het hier nog inchecken in het grote boek, handmatig. Stapje voor stapje hebben we de digitalisering vormgegeven en zijn we nu gekoppeld aan channelmanagers, CRM-systemen en handige software. Die ontwikkelingen gaan in een snel tempo door en je moet zorgen dat je bij blijft om de organisatie zo soepel mogelijk te laten lopen.”

Personeel

“Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 hebben we eerst grondig de boel  schoongemaakt, opgeruimd en opgeknapt (verven, tuinieren etc.), maar daar ben je ook snel klaar mee. We hebben tevens doorgeïnvesteerd; zo hebben het dak van de buitenlounge vervangen en de hele brandmeldinstallatie vernieuwd. Na opening hebben mijn man en ik iedere afdeling in het hotel - van F&B tot housekeeping en front office – een dag of twee elkaars taken gegeven. Het viel mij op dat veel afdelingen niet van elkaar wisten wat de werkzaamheden exact zijn, hoe de roosters eruitzien en hoe werkdruk wordt ervaren. Deze ‘mini-stages’ hebben ertoe geleid dat er meer begrip is voor elkaar. De afdeling zelf denkt vaak dat zij het hardst werken, maar door letterlijk in elkaars schoenen te staan ervaar je hoe het is om iemand anders z’n werk te doen. Daarbij versterkt het de teamspirit en de samenwerking, iets wat bij ons voorop staat. Wij streven er niet alleen naar om onszelf te blijven ontwikkelen en door te leren, maar gunnen dit onze medewerkers ook.”

“Als we kijken naar de komende zomer, verwacht ik dat we meer collega’s nodig zullen hebben om goed te kunnen draaien. Dat is een uitdaging. De Lutte ligt vrij afgelegen en er wonen hier simpelweg niet veel mensen. Een hotelschool is niet in de buurt. Voorheen kwamen er nog wel eens mensen aanwaaien die een briefje achterlieten dat ze graag in de bediening of in de afwas zouden willen werken in de zomer. Dat is sinds enkele jaren niet meer het geval. We zullen er harder voor moeten werken om nieuwe mensen te vinden. We hebben ongeveer 40 mensen bij ons in dienst. Dat zijn vaste krachten, maar ook oproepkrachten. De meesten werken hier al 10 jaar en sommigen zelfs al 30 jaar! De loyaliteit is hoog. Dat is mooi om te zien en te voelen.”

Golf & Country Club

“Naast het hotel exploiteren we ook Golf & Country Club ‘t Kruisselt, de 9 holes par 3 baan is gelegen om het hotel en het hotel fungeert als clubhuis. De club telt inmiddels een kleine 400 leden. Al enkele jaren steeg de wens van gasten om buiten te kunnen dineren en ontbijten. In de tweede lockdown hebben we een extra terras  aangelegd aan de voorkant van het hotel; deze komt ook uitermate goed van pas voor onze golfclub. Zodoende hebben we nu twee grote terrassen die we deze zomer kunnen exploiteren. Op dit moment weten we nog niet of en wanneer de restaurants ook binnen open mogen. Het is behoorlijk vervelend dat je met de terrassen afhankelijk bent van het weer. Helemaal in Nederland.”

“Veel zakelijke gasten hebben we hier niet en daar richten we ons ook niet op. Kijkend naar die markt, zal dat segment binnen de hotellerie het langst de pijn van de crisis voelen. Als ik verder kijk dan deze zomer en ook de volgende zomer, zie ik veel kansen voor ons hotel. Het segment waar wij in zitten en de doelgroep die wij willen aanspreken voelt zich erg thuis in deze omgeving en met de producten die wij aanbieden. Ik denk dat de markt groeiende is en zie de toekomst dan ook behoorlijk positief in.”

“Natuurlijk kijk ik ook verder naar mijn eigen toekomst. Vorig jaar ben ik met de HBO studie Bedrijfskunde gestart aan Hogeschool Windesheim. Twintig uur studiebelasting in de week. Dat is soms wel pittig, maar het motiveert ook. Hotel ‘t Kruisselt is niet het einddoel. Op de korte termijn is het de ambitie om hier het beste driesterrenplushotel in de regio van te maken, wat we misschien eigenlijk al zijn. Als ik stiekem verder kijk zouden mijn man en ik in de verdere toekomst een hotel willen exploiteren waar we zelf de eigenaar van zijn. Het zijn toekomstdromen, maar wel dromen waar we aan werken. Daarnaast zie ik mijzelf over enkele jaren werkzaam bij overheidsinstanties als adviseur en verbinder voor de toerisme- en hospitalitysector.”

Naam: Linda Kampman-Piening

Hotel: Hotel ‘t Kruisselt

Functie: Directeur

Vorige werkgevers: o.a Hotel Ten Cate en Hof van Saksen

Aantal Kamers: 42

Aantal medewerkers: 40

Plaats: De Lutte

Overig nieuws