KHN: horecaondernemers redden het alleen met extra steun

18 mei 2020 | Redactie

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ziet de financiële gevolgen van de coronacrisis voor de horecabranche in hoog tempo toenemen. Veel horecaondernemers zijn in acute liquiditeitsproblemen gekomen.

De loonkosten minus de NOW-subsidie lopen door als eigen risico, de vaste kosten lopen op en aanslagen zijn vooruitgeschoven. Op dit moment heeft de sector nauwelijks tot geen inkomsten. Eet- en drinkgelegenheden zijn inmiddels ruim acht weken gesloten en het omzetverlies is ongekend. Dat wordt niet ingelopen en de verwachtingen voor de rest van 2020 zijn zeer slecht. De sector is enorm hard geraakt; de generieke steunmaatregelen blijken ruim onvoldoende en voor de horeca is er nog steeds geen sectorspecifiek steunpakket.

De Kamerleden vroegen vorige week in het Coronadebat om meer aandacht voor meer steun voor de horeca, tot nu toe zonder resultaat. Volgens een recente enquête onder KHN-leden, zal zonder aanvullende steun twee derde van de horecaondernemers zijn deuren per 1 juli moeten sluiten. KHN roept daarom opnieuw op tot actie.

KHN pleit voor extra steunpakket voor de horeca

Om getroffen horecabedrijven in staat te stellen om een periode financieel te overbruggen, pleit KHN ervoor dat het kabinet zo snel mogelijk met een concreet (financieel) steunpakket voor de horeca komt. Het is niet uit te leggen dat grote bedrijven als eerste worden geholpen, terwijl het MKB (waaronder de horeca) achter in de rij moet aansluiten. Politici en bewindspersonen zeggen dat de horecabranche hen aan het hart gaat, maar we hebben dit nog niet teruggezien in concrete oplossingen en steunmaatregelen. Wij voelen ons enorm in de steek gelaten. Het huidige steunpakket is onvoldoende en dekt niet alle kosten die voor veel horecaondernemers gewoon doorlopen. De drie kernpunten uit het KHN-noodplan zijn: reparatie NOW-regeling met terugwerkende kracht én vanaf 1 juni opgevolgd door een vervolg-WW voor medewerkers, gemakkelijkere kredietverstrekking door een MKB-noodfonds en ingrijpen op doorlopende huurkosten door huurkorting of huurcompensatie.

Reparatie NOW-regeling. Vanaf 1 juni vervolg-WW

De huidige NOW-regeling blijkt niet te worden ingevuld zoals beloofd; zo krijgt geen enkele ondernemer 90% van al zijn loonkosten over de gekozen periode van 3 maanden vergoed. Belangrijk is:

Met terugwerkende kracht de opslag werkgeverslasten van 30 naar 40%, aanpassen refertemaanden omzet en loonsom naar beter vergelijkbare maanden en een oplossing voor seizoenpieken.

Aanvullende maatregelen

Vanaf 1 juni moet er ook andere werkbare oplossingen komen. Nog meer kredietgaranties, kwijtschelding van belastingen om de opstapeling van rekeningen te voorkomen. Stap af van de gedachte dat alle medewerkers in dienst moeten worden gehouden. Daarnaast is er een aparte omzetvergoeding nodig voor doorlopende vaste lasten als huur en bij seizoenbedrijven.

Zonder ingrijpen zijn de gevolgen desastreus

Komende maandag vindt er opnieuw een debat plaats in de Tweede Kamer over de extra begroting voor de steunmaatregelen. KHN wijst op de moeilijke situatie rondom liquiditeit bij de meeste horecaondernemingen, met name als het gaat om seizoenbedrijven, waaronder strandtenthouders, eventcateraars en ondernemers die na januari zijn begonnen of een bedrijf hebben overgenomen. Als aanvullende steun vanuit de overheid uitblijft, neemt de druk op het UWV per 1 juni enorm toe en moet per 1 juli twee derde van de horecazaken sluiten of verkopen. KHN dringt er bij het kabinet en de Tweede Kamer op aan de signalen nu écht serieus te nemen en om zo snel mogelijk tot concrete, werkbare en goede oplossingen voor de horeca te komen.

KHN zet alles op alles voor passende maatregelen voor horeca

KHN zet alles op alles om ervoor te zorgen dat getroffen horecaondernemers (financieel) worden ondersteund en blijft de komende periode het gesprek aangaan met vertegenwoordigers van diverse ministeries, beleidsmakers, leveranciers, de financiële sector en andere branches om tot passende maatregelen te komen die recht doen aan ondernemerschap binnen de horecabranche.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: