KHN wijst ultimatum FNV af

18 december 2017 | Thijs Jacobs
KHN wijst ultimatum FNV af<

FNV Horeca heeft KHN een ultimatum gesteld. FNV Horeca wil dat KHN apart met hen onderhandelt over een nieuwe horeca cao en dat KHN tegemoet moet komen aan extra eisen die FNV stelt. KHN wijst dit ultimatum af. KHN heeft met CNV Vakmensen immers een horeca cao afgesloten die per 1 januari 2018 ingaat. KHN stelt overigens vast dat FNV Horeca een onjuiste voorstelling van zaken geeft.

Hoe is het volgens KHN gegaan?


KHN heeft CNV Vakmensen en FNV Horeca uitgenodigd om het KHN-model ArbeidsvoorwaardenReglement (AVR) om te zetten in een cao. Dat was het uitgangspunt voor de onderhandelingen. FNV Horeca heeft zich tijdens die onderhandelingen vanaf het eerste moment niet proactief en oplossingsgericht opgesteld. FNV wilde niet onderhandelen en geen resultaat behalen, aldus berichtgeving van KHN. Hun doel was om verschillen te houden en om actie te voeren. Door deze opstelling werd duidelijk dat er tussen de drie partijen (FNV Horeca, CNV Vakmensen en KHN) geen resultaat kon worden bereikt.

Toch een cao met CNV Vakmensen


De KHN-delegatie heeft zich vervolgens ingespannen om toch met een partij tot een cao-resultaat te komen. Dat is met CNV Vakmensen gelukt en nu ligt er een cao die duidelijkheid en perspectief biedt. Die nieuwe cao is aangemeld bij en bevestigd door het ministerie van SZW. Daarmee is de nieuwe cao rechtsgeldig en gaat hij per 1 januari 2018 in.

Horeca cao start 1 januari 2018


KHN heeft met CNV Vakmensen een nieuwe horeca cao voor 2018 en 2019 afgesloten. De nieuwe cao horeca, de toelichting, meer informatie, de loontabel en modelovereenkomsten zijn te vinden op khn.nl/cao.

Mochten er acties worden gehouden


Als horecaondernemers en hun medewerkers overlast ondervinden van eventuele acties van FNV Horeca die hun bedrijfsvoering hinderen, dan kunnen zij een beroep doen op de lokale autoriteiten. KHN zal eventuele ongeoorloofde acties juridisch tegengaan.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Verbouwen
City Resort Hotel Leiden realiseert nieuw Meeting & Event Center

City Resort Hotel Leiden gaat haar huidige Meeting & Event Center uitbreiden en vernieuwen. Het Meeting & Event Center van City Resort Hotel Leiden komt op de vijfde verdieping van het Level-gebouw aan de Bargelaan, direct naast het Centraal Station en krijgt een oppervlakte van maar liefst ...

Van der Valk
Cantharel’s keukentafel verbindt gast met eten

Vanaf 1 november start Van der Valk Hotel Apeldoorn-de Cantharel met een nieuwe initiatief. Gasten kunnen vanaf dat moment ook dineren aan Cantharel’s Keukentafel. Een culinair avondje uit in het naast het hotel gelegen landhuis waar ze onder leiding van chef-kok Justa van Ryssen en sommelier...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: