Landal GreenParks verliest 35 procent omzet in 2020

Auteur: Redactie
4 maart 2021
Landal GreenParks verliest 35 procent omzet in 2020

Landal GreenParks heeft zich in 2020 – ondanks de coronacrisis – goed staande gehouden en wist haar positie als marktleider te handhaven, mede dankzij een sterke zomer met hoge bezettingscijfers en forse investeringen in marketing en op de parken.

De uitstekende zomerprestaties maakten echter het jaar niet goed. Landal sloot 2020 af met een omzet van 405 miljoen euro, 35% minder dan in 2019. De vakantieparkaanbieder verwacht dat ook de komende jaren meer mensen in eigen land op vakantie zullen blijven gaan.

Bij dochterbedrijf Landal Makelaardij werden afgelopen jaar 40% meer vakantiewoningen verkocht aan particuliere investeerders en Landal GreenParks intensiveerde vorig jaar haar expansieambitie en kondigde 17 nieuwe vakantieparken aan in Nederland, Duitsland, Denemarken en Groot-Brittannië.

Dit jaar wil Landal GreenParks verder uitbreiden met een vergelijkbaar aantal nieuwe en bestaande parken op Europese bestemmingen. Ondanks dat de sterke zomeromzetten (+22% ten opzichte van 2019) de andere drie kwartalen niet konden compenseren, realiseerde Landal GreenParks in de tweede helft van het jaar 11% meer
omzetgroei dan de concurrentie, volgens vergelijkingen van branchevereniging RECRON.

Nederland presteerde beter dan de buitenlandse markten. Die kampten met veel parksluitingen en gesloten grenzen, terwijl een aantal Nederlandse parken gedurende de lockdowns geopend konden blijven. Daarmee kon Landal tegemoet komen aan de grote vraag van gasten naar een verblijf op afstand, met rust en ruimte, midden in de natuur. Veel gezinnen combineren hun verblijf op de vakantieparken met thuiswerk en/of thuisschool, de zogeheten ‘workation’.

Forse marketinginspanningen

De groeicijfers konden worden gerealiseerd door grote flexibiliteit in de operatie in wisselende omstandigheden en door forse marketinginspanningen in o.a. een slagvaardiger revenue management, verbeteringen aan de website en gebruiksvriendelijke boekingsmogelijkheden voor mobiele apparaten. 75 nieuwe webshops
Vanwege de horecasluitingen is fors ingezet om gasten op de vakantieparken een verrassend eet- en drinkaanbod te kunnen blijven bieden.

Landal GreenParks maakte in korte tijd de omslag naar een assortiment foodboxen en versbereide maaltijden, die gasten online via de gratis Landal-app kunnen
bestellen voor in de bungalow. Hiervoor zijn o.a. 75 nieuwe webshops gebouwd. Ook werd het aanbod uitgebreid met bak- en kookworkshops voor in de vakantiewoning. Begin vorige maand werd Landal GreenParks onderscheiden met de Foodserice Award 2021 in de categorie Leisure voor haar inspanningen op dit gebied, een mooie bekroning voor de ruim 20 miljoen euro die het bedrijf de afgelopen jaren investeerde in nieuwe restaurantconcepten.

 

Overig nieuws