Make-over voor Duitse budgetketen A&O

8 maart 2017 | Roy Spijker

De Duitse hostelketen A&O heeft krijgt een make-over. De keten wil op die manier de komende jaren Europa veroveren. "Wij zijn de succesvolste hostelketen in Duitsland. Nu willen we ook in heel Europa marktleider worden. We willen onze leidende positie qua kosten uitbreiden met een vernieuwd interieur en een nieuwe merkuitstraling", aldus Phillip Winter, Chief Marketing Officer van de A&O-hotelgroep.

A&O investeert een miljoenenbedrag in alle benodigde ontwikkelingen. Het nieuwe concept wordt voor het eerst gerealiseerd in A&O Berlijn Mitte en A&O Hamburg Hauptbahnhof. De implementatie staat gepland voor eind 2017.

Interieurdesign door BWM

A&O vertrouwt op de professionele ondersteuning van het bekroonde architectenbureau BWM, dat ook al voor andere branchegenoten heeft gewerkt. Bij de aanbesteding wist het Weense bureau te overtuigen. Met duidelijke antwoorden op de vraag hoe de toenemende willekeur tussen hostels en hotels voorkomen kan worden. Met een urbane, pragmatische en duidelijke visie en durf te minimaliseren. "De afgelopen 16 jaar hebben wij ons op groei en kosten gefocust. Nu komen onze klanten, de service en het product op de voorgrond, zonder de eerdere focus te vergeten. Het wordt een spannende tijd, fantastisch voor onze klanten en onaangenaam voor de concurrentie”, aldus Oliver Winter, CEO van de A&O-groep.

Marktonderzoek door GfK

"De productvernieuwing gaat in alle richtingen. Alleen een gast, aan wiens verwachtingen wordt voldaan blijft overnachten. Om de moderne klant te begrijpen en op zijn wensen te anticiperen, werken wij samen met GfK, het grootste  marktonderzoeksbureau in Duitsland. Zij verkennen voor ons in een landelijk opgezet onderzoek kansen en ontwikkelingsmogelijkheden voor individuele reizigers", vult Phillip Winter aan.

Merkidentiteit door moodley

Als bureau voor merkstrategie en -innovatie heeft A&O moodley aangetrokken, een bureau met expertise op het gebied van Branding, Digital, Packaging en Publishing. Zij boekten onder andere uitstekende resultaten bij boutique hotels in Graz en Wenen. Vlaggenschiphotel wordt het A&O Berlijn Mitte, met een capaciteit van meer dan 1.600 bedden en een bezettingsgraad van 71 procent.

Gemeenschappelijke waarden

Behalve door het inzetten van externe bureaus zet de A&O-groep ook in op de knowhow van de eigen medewerkers. In het eerste kwartaal is op de locaties Berlijn, Weimar en Hamburg het concept "Mission-Vision-Values" in teamverband uitgewerkt. De interne afdeling Kwaliteitsbeheer ontwikkelde daaruit een strategie uit en implementeerde de resultaten in de bedrijfscommunicatie.

Winter over deze interne maatregel: "Van de technische dienst tot de frontofficemanager, van de boekhouding en het Service Center tot aan de afdelingsleiders hebben we een enorme diversiteit aan ideeën en inzichten gekregen die een prima basis vormen voor de nieuwe uitstraling van ons bedrijf. Wij hebben bewust gekozen voor een uitgebreide, transparante methode met een actieve dialoog, om een realistische bedrijfsvisie te kunnen ontwikkelen."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: