Make-over voor Duitse budgetketen A&O

8 maart 2017 | Roy Spijker

De Duitse hostelketen A&O heeft krijgt een make-over. De keten wil op die manier de komende jaren Europa veroveren. "Wij zijn de succesvolste hostelketen in Duitsland. Nu willen we ook in heel Europa marktleider worden. We willen onze leidende positie qua kosten uitbreiden met een vernieuwd interieur en een nieuwe merkuitstraling", aldus Phillip Winter, Chief Marketing Officer van de A&O-hotelgroep.

A&O investeert een miljoenenbedrag in alle benodigde ontwikkelingen. Het nieuwe concept wordt voor het eerst gerealiseerd in A&O Berlijn Mitte en A&O Hamburg Hauptbahnhof. De implementatie staat gepland voor eind 2017.

Interieurdesign door BWM

A&O vertrouwt op de professionele ondersteuning van het bekroonde architectenbureau BWM, dat ook al voor andere branchegenoten heeft gewerkt. Bij de aanbesteding wist het Weense bureau te overtuigen. Met duidelijke antwoorden op de vraag hoe de toenemende willekeur tussen hostels en hotels voorkomen kan worden. Met een urbane, pragmatische en duidelijke visie en durf te minimaliseren. "De afgelopen 16 jaar hebben wij ons op groei en kosten gefocust. Nu komen onze klanten, de service en het product op de voorgrond, zonder de eerdere focus te vergeten. Het wordt een spannende tijd, fantastisch voor onze klanten en onaangenaam voor de concurrentie”, aldus Oliver Winter, CEO van de A&O-groep.

Marktonderzoek door GfK

"De productvernieuwing gaat in alle richtingen. Alleen een gast, aan wiens verwachtingen wordt voldaan blijft overnachten. Om de moderne klant te begrijpen en op zijn wensen te anticiperen, werken wij samen met GfK, het grootste  marktonderzoeksbureau in Duitsland. Zij verkennen voor ons in een landelijk opgezet onderzoek kansen en ontwikkelingsmogelijkheden voor individuele reizigers", vult Phillip Winter aan.

Merkidentiteit door moodley

Als bureau voor merkstrategie en -innovatie heeft A&O moodley aangetrokken, een bureau met expertise op het gebied van Branding, Digital, Packaging en Publishing. Zij boekten onder andere uitstekende resultaten bij boutique hotels in Graz en Wenen. Vlaggenschiphotel wordt het A&O Berlijn Mitte, met een capaciteit van meer dan 1.600 bedden en een bezettingsgraad van 71 procent.

Gemeenschappelijke waarden

Behalve door het inzetten van externe bureaus zet de A&O-groep ook in op de knowhow van de eigen medewerkers. In het eerste kwartaal is op de locaties Berlijn, Weimar en Hamburg het concept "Mission-Vision-Values" in teamverband uitgewerkt. De interne afdeling Kwaliteitsbeheer ontwikkelde daaruit een strategie uit en implementeerde de resultaten in de bedrijfscommunicatie.

Winter over deze interne maatregel: "Van de technische dienst tot de frontofficemanager, van de boekhouding en het Service Center tot aan de afdelingsleiders hebben we een enorme diversiteit aan ideeën en inzichten gekregen die een prima basis vormen voor de nieuwe uitstraling van ons bedrijf. Wij hebben bewust gekozen voor een uitgebreide, transparante methode met een actieve dialoog, om een realistische bedrijfsvisie te kunnen ontwikkelen."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: