Make-over voor Duitse budgetketen A&O

Auteur: Roy Spijker
Internationaal 8 maart 2017
Make-over voor Duitse budgetketen A&O

De Duitse hostelketen A&O heeft krijgt een make-over. De keten wil op die manier de komende jaren Europa veroveren. "Wij zijn de succesvolste hostelketen in Duitsland. Nu willen we ook in heel Europa marktleider worden. We willen onze leidende positie qua kosten uitbreiden met een vernieuwd interieur en een nieuwe merkuitstraling", aldus Phillip Winter, Chief Marketing Officer van de A&O-hotelgroep.

A&O investeert een miljoenenbedrag in alle benodigde ontwikkelingen. Het nieuwe concept wordt voor het eerst gerealiseerd in A&O Berlijn Mitte en A&O Hamburg Hauptbahnhof. De implementatie staat gepland voor eind 2017.

Interieurdesign door BWM

A&O vertrouwt op de professionele ondersteuning van het bekroonde architectenbureau BWM, dat ook al voor andere branchegenoten heeft gewerkt. Bij de aanbesteding wist het Weense bureau te overtuigen. Met duidelijke antwoorden op de vraag hoe de toenemende willekeur tussen hostels en hotels voorkomen kan worden. Met een urbane, pragmatische en duidelijke visie en durf te minimaliseren. "De afgelopen 16 jaar hebben wij ons op groei en kosten gefocust. Nu komen onze klanten, de service en het product op de voorgrond, zonder de eerdere focus te vergeten. Het wordt een spannende tijd, fantastisch voor onze klanten en onaangenaam voor de concurrentie”, aldus Oliver Winter, CEO van de A&O-groep.

Marktonderzoek door GfK

"De productvernieuwing gaat in alle richtingen. Alleen een gast, aan wiens verwachtingen wordt voldaan blijft overnachten. Om de moderne klant te begrijpen en op zijn wensen te anticiperen, werken wij samen met GfK, het grootste  marktonderzoeksbureau in Duitsland. Zij verkennen voor ons in een landelijk opgezet onderzoek kansen en ontwikkelingsmogelijkheden voor individuele reizigers", vult Phillip Winter aan.

Merkidentiteit door moodley

Als bureau voor merkstrategie en -innovatie heeft A&O moodley aangetrokken, een bureau met expertise op het gebied van Branding, Digital, Packaging en Publishing. Zij boekten onder andere uitstekende resultaten bij boutique hotels in Graz en Wenen. Vlaggenschiphotel wordt het A&O Berlijn Mitte, met een capaciteit van meer dan 1.600 bedden en een bezettingsgraad van 71 procent.

Gemeenschappelijke waarden

Behalve door het inzetten van externe bureaus zet de A&O-groep ook in op de knowhow van de eigen medewerkers. In het eerste kwartaal is op de locaties Berlijn, Weimar en Hamburg het concept "Mission-Vision-Values" in teamverband uitgewerkt. De interne afdeling Kwaliteitsbeheer ontwikkelde daaruit een strategie uit en implementeerde de resultaten in de bedrijfscommunicatie.

Winter over deze interne maatregel: "Van de technische dienst tot de frontofficemanager, van de boekhouding en het Service Center tot aan de afdelingsleiders hebben we een enorme diversiteit aan ideeën en inzichten gekregen die een prima basis vormen voor de nieuwe uitstraling van ons bedrijf. Wij hebben bewust gekozen voor een uitgebreide, transparante methode met een actieve dialoog, om een realistische bedrijfsvisie te kunnen ontwikkelen."

Overig nieuws