Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

1 juli 2020 | Redactie

Dat de eeuwenoude handelsrelatie die in Deshima ontstond tussen Japan en Nederland onverminderd sterk is en doorsijpelt in hedendaagse betrekkingen, blijkt uit veranderingen binnen de top van de Japanse Okura-groep. Met de benoeming van Marcel van Aelst als Chairman van Okura Nikko Hotel Management Company, Ltd. (ONHM) en de aanstelling van Harmen Dubbelaar als Director van Hotel Okura Company, Ltd wordt de Nederlandse inspraak in de internationale hotelketen versterkt.

Marcel van Aelst (72), die sinds 1970 met de Okura-groep verbonden is en bij de opening van de Nederlandse vestiging Hotel Okura Amsterdam betrokken was, bekleedt met zijn aanstelling de hoogste functie binnen de hotelgroep die ooit door een niet-Japanner is ingevuld. Naast deze titel neemt hij de rol van Senior Advisor voor Hotel Okura Company, Ltd. op zich. Ook is hij lid van de Supervisory Board van Hotel Okura Amsterdam.

Harmen Dubbelaar

Ook Harmen Dubbelaar (61) (foto onder) heeft zijn sporen bij de Japanse onderneming ruimschoots verdiend. Na Hotel Okura Amsterdam in 2008 als Deputy General Manager te hebben verlaten om zijn carrière internationaal voort te zetten binnen dezelfde hotelketen, is hij nu General Manager van Okura Garden Hotel Shanghai en Regional General Manager in China. Met zijn toetreding tot de Board of Directors van Hotel Okura Company, Ltd. is hij de tweede Nederlander op een dusdanig hoge positie binnen de keten.

Wat u ook wilt weten over Okura

Hotel Okura Company, Ltd., opgericht in 1958, opende zijn vlaggenschip Hotel Okura Tokyo in 1962 als een eersteklas hotel dat al snel wereldwijde bekendheid vergaarde. Het sloot zijn deuren in augustus 2015 voor een renovatie en heropende in september 2019 als The Okura Tokyo. Hotel Okura heeft uitgebreide expertise in de gastvrijheidsindustrie, waaronder in hotelontwikkeling en –beheer, restaurantexploitatie en ketenactiviteiten via dochterondernemingen en andere groepsmaatschappijen. Het merk verenigt aangesloten hotels met de filosofie "Best Accommodation, Cuisine and Service" om ervoor te zorgen dat iedere gast waar dan ook ter wereld geniet van Okura's kenmerkende gastvrijheid, waarbij de Japanse aandacht voor detail gecombineerd wordt met westerse functionaliteit. De dochteronderneming Okura Nikko Hotel Management Company, Ltd. exploiteert 74 vestigingen, waarvan 49 in Japan, en omvat 23.207 gastenkamers (vanaf januari 2020) verdeeld in drie hotelgroepen: Okura Hotels & Resorts, Nikko Hotels International en Hotel JAL City.

Fotograaf: Mark van der Zouw

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: