Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

Auteur: Redactie
Marcel van Aelst benoemd tot chairman van Okura

Dat de eeuwenoude handelsrelatie die in Deshima ontstond tussen Japan en Nederland onverminderd sterk is en doorsijpelt in hedendaagse betrekkingen, blijkt uit veranderingen binnen de top van de Japanse Okura-groep. Met de benoeming van Marcel van Aelst als Chairman van Okura Nikko Hotel Management Company, Ltd. (ONHM) en de aanstelling van Harmen Dubbelaar als Director van Hotel Okura Company, Ltd wordt de Nederlandse inspraak in de internationale hotelketen versterkt.

Marcel van Aelst (72), die sinds 1970 met de Okura-groep verbonden is en bij de opening van de Nederlandse vestiging Hotel Okura Amsterdam betrokken was, bekleedt met zijn aanstelling de hoogste functie binnen de hotelgroep die ooit door een niet-Japanner is ingevuld. Naast deze titel neemt hij de rol van Senior Advisor voor Hotel Okura Company, Ltd. op zich. Ook is hij lid van de Supervisory Board van Hotel Okura Amsterdam.

Harmen Dubbelaar

Ook Harmen Dubbelaar (61) (foto onder) heeft zijn sporen bij de Japanse onderneming ruimschoots verdiend. Na Hotel Okura Amsterdam in 2008 als Deputy General Manager te hebben verlaten om zijn carrière internationaal voort te zetten binnen dezelfde hotelketen, is hij nu General Manager van Okura Garden Hotel Shanghai en Regional General Manager in China. Met zijn toetreding tot de Board of Directors van Hotel Okura Company, Ltd. is hij de tweede Nederlander op een dusdanig hoge positie binnen de keten.

Wat u ook wilt weten over Okura

Hotel Okura Company, Ltd., opgericht in 1958, opende zijn vlaggenschip Hotel Okura Tokyo in 1962 als een eersteklas hotel dat al snel wereldwijde bekendheid vergaarde. Het sloot zijn deuren in augustus 2015 voor een renovatie en heropende in september 2019 als The Okura Tokyo. Hotel Okura heeft uitgebreide expertise in de gastvrijheidsindustrie, waaronder in hotelontwikkeling en –beheer, restaurantexploitatie en ketenactiviteiten via dochterondernemingen en andere groepsmaatschappijen. Het merk verenigt aangesloten hotels met de filosofie "Best Accommodation, Cuisine and Service" om ervoor te zorgen dat iedere gast waar dan ook ter wereld geniet van Okura's kenmerkende gastvrijheid, waarbij de Japanse aandacht voor detail gecombineerd wordt met westerse functionaliteit. De dochteronderneming Okura Nikko Hotel Management Company, Ltd. exploiteert 74 vestigingen, waarvan 49 in Japan, en omvat 23.207 gastenkamers (vanaf januari 2020) verdeeld in drie hotelgroepen: Okura Hotels & Resorts, Nikko Hotels International en Hotel JAL City.

Fotograaf: Mark van der Zouw

 

Overig nieuws