Marriott International vestigt in 2018 nieuw record voor autonome groei in Europa

4 maart 2019 | Yonne van Geene

Vanaf het International Hotel Investment Forum in Berlijn, maakte Marriott International vandaag bekend in 2018 een recordaantal kamers getekend te hebben in Europa, waarmee het jaar werd afgesloten met 41.000 kamers in de pijplijn verdeeld over het hele continent. In 2018 tekende het bedrijf management- en franchiseovereenkomsten voor 84 panden in Europa, bestaande uit meer dan 14.000 kamers, terwijl het bedrijf meer dan 50 nieuwe panden, bestaand uit bijna 9.000 kamers, aan zijn merkenportfolio toevoegde.

"2018 was een gedenkwaardig jaar voor de groei van Marriott in Europa", aldus Carlton Ervin, Chief Development Officer, Marriott International, Europa. "Aangespoord door de groeiende vraag naar Marriott's select-service en Collection-merken, overtrof het transactietempo de verwachtingen, wat de grote interesse van eigenaren in onze topteams, toonaangevende bedrijfsplatforms en boeiende merken reflecteert.''

Per 31 december 2018 is de wereldwijde voetafdruk van Marriott uitgegroeid tot meer dan 6.900 panden en meer dan 1,3 miljoen kamers in 130 landen en regio's wereldwijd. In Europa bestaat het portfolio van Marriott International uit 582 hotels in 41 landen en regio's. In 2018 voegde Marriott in totaal 51 nieuwe hotels in Europa toe, inclusief het merkdebuut in enerverende Europese markten zoals onder andere Finland, Litouwen en Oekraïne.  

Sterk momentum in de Select-Service Sector

De select-servicemerken van Marriott International - AC by Marriott, Moxy, Courtyard by Marriott, Residence Inn, Aloft, Element en Four Points by Sheraton - waren in 2018 goed voor 60 procent van de toevoegingen van het bedrijf in Europa. In totaal zijn vorig jaar 50 nieuwe select-service hotels toegevoegd, waarmee de select-service pijplijn in Europa op bijna 26.000 kamers neerkomt. Deze omvatten merkdebuten in markten zoals IJsland, Kosovo en Finland, maar ook nieuwe toonaangevende hotels op eersteklasbestemmingen zoals Parijs en Berlijn.

Grote interesse

In Europa hebben de Marriott's Collection-merken - Autograph Collection, Tribute Portfolio en The Luxury Collection - hun groeimomentum voortgezet met in totaal 19 nieuwe toevoegingen, verdeeld over de drie merken in 2018. Door onafhankelijke hoteliers de mogelijkheid te geven om gebruik te maken van de krachtige distributie-, verkoop- en loyaliteitsplatformen van het bedrijf en tegelijkertijd hun onafhankelijke geest te behouden, hebben deze merken nog steeds enorme groeimogelijkheden - vooral in Europa, waar het aandeel onafhankelijke hotels nog steeds groter is dan merkketens.

Marriott's marktleiderschap in luxe versterkt

Op het hoogste niveau in de branche heeft het al toonaangevende luxe-portfolio van Marriott International - bestaande uit merken als EDITION, St. Regis en W Hotels - in 2018 opmerkelijke vooruitgang geboekt. Het bedrijf tekende voor zes nieuwe luxe-locaties in Europa bestaande uit meer dan 800 kamers verdeeld over de drie merken, met vooruitstrevende projecten zoals een nieuw W Hotel in Milaan en het debuut van The Luxury Collection in Corfu met Domes Miramare, een Luxury Collection Resort.

Volgens de meest recente STR-gegevens is Marriott's Europese pijplijn in het luxueuze segment groter dan die van de vier grootste concurrenten bij elkaar.

Groeiend Loyalty-lidmaatschap 

In 2018 zagen de hoteleigenaren van Marriott nog grotere voordelen ontstaan door het groeiende aantal leden van het loyalty-programma, dat nu bijna 125 miljoen leden over de hele wereld telt, met inbegrip van gereduceerde doorberekeningstarieven, hogere luxe-terugbetalingen en een groeiend aandeel boekingen via de directe kanalen van het bedrijf.

“De eigenaren van Marriott profiteren van een groeiende basis van welvarende, globale loyalty-leden die op zoek zijn naar de reiservaring van hun leven op gewilde bestemmingen." aldus Stephanie Linnartz, Global Chief Commercial Officer, Marriott International. “Onze loyalty-leden profiteren op hun beurt weer van een toenemend aantal Marriott-bestemmingen over de hele wereld waar ze punten kunnen sparen en inwisselen, omdat onze eigenaars opwindende projecten blijven ontwikkelen in uitvalssteden, resortregio's en locaties waar onze klanten graag naartoe willen reizen.''

Na de lancering vorige maand van het nieuwe reisprogramma van Marriott International, Marriott Bonvoy, zullen de eigenaren verder profiteren van de synergiën die gepaard gaan met één geïntegreerd loyalty-platform. Marriott Bonvoy, dat Marriott Rewards, de Ritz-Carlton Rewards en Starwood Preferred Guest (SPG) heeft vervangen, biedt een portfolio van buitengewone merken waar leden punten kunnen sparen en inwisselen, en hun passies kunnen beleven met een aanbod van ongeveer 120.000 tours en avonturen op bestemming met Marriott Bonvoy Moments.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
[FOTO'S] easyHotel met 153 kamers geopend bij Amsterdam Airport Schiphol

easyHotel Benelux heeft vorige week de deuren van haar nieuwste vestiging Amsterdam Airport Schiphol volledig geopend. Deze negende vestiging van easyHotel Benelux is met maar liefst 153 kamers het grootste hotel tot nu toe van dit snelgroeiende label. Sinds afgelopen juli was een gedeelte van de...

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: