Marriott International vestigt in 2018 nieuw record voor autonome groei in Europa

4 maart 2019 | Yonne van Geene

Vanaf het International Hotel Investment Forum in Berlijn, maakte Marriott International vandaag bekend in 2018 een recordaantal kamers getekend te hebben in Europa, waarmee het jaar werd afgesloten met 41.000 kamers in de pijplijn verdeeld over het hele continent. In 2018 tekende het bedrijf management- en franchiseovereenkomsten voor 84 panden in Europa, bestaande uit meer dan 14.000 kamers, terwijl het bedrijf meer dan 50 nieuwe panden, bestaand uit bijna 9.000 kamers, aan zijn merkenportfolio toevoegde.

"2018 was een gedenkwaardig jaar voor de groei van Marriott in Europa", aldus Carlton Ervin, Chief Development Officer, Marriott International, Europa. "Aangespoord door de groeiende vraag naar Marriott's select-service en Collection-merken, overtrof het transactietempo de verwachtingen, wat de grote interesse van eigenaren in onze topteams, toonaangevende bedrijfsplatforms en boeiende merken reflecteert.''

Per 31 december 2018 is de wereldwijde voetafdruk van Marriott uitgegroeid tot meer dan 6.900 panden en meer dan 1,3 miljoen kamers in 130 landen en regio's wereldwijd. In Europa bestaat het portfolio van Marriott International uit 582 hotels in 41 landen en regio's. In 2018 voegde Marriott in totaal 51 nieuwe hotels in Europa toe, inclusief het merkdebuut in enerverende Europese markten zoals onder andere Finland, Litouwen en Oekraïne.  

Sterk momentum in de Select-Service Sector

De select-servicemerken van Marriott International - AC by Marriott, Moxy, Courtyard by Marriott, Residence Inn, Aloft, Element en Four Points by Sheraton - waren in 2018 goed voor 60 procent van de toevoegingen van het bedrijf in Europa. In totaal zijn vorig jaar 50 nieuwe select-service hotels toegevoegd, waarmee de select-service pijplijn in Europa op bijna 26.000 kamers neerkomt. Deze omvatten merkdebuten in markten zoals IJsland, Kosovo en Finland, maar ook nieuwe toonaangevende hotels op eersteklasbestemmingen zoals Parijs en Berlijn.

Grote interesse

In Europa hebben de Marriott's Collection-merken - Autograph Collection, Tribute Portfolio en The Luxury Collection - hun groeimomentum voortgezet met in totaal 19 nieuwe toevoegingen, verdeeld over de drie merken in 2018. Door onafhankelijke hoteliers de mogelijkheid te geven om gebruik te maken van de krachtige distributie-, verkoop- en loyaliteitsplatformen van het bedrijf en tegelijkertijd hun onafhankelijke geest te behouden, hebben deze merken nog steeds enorme groeimogelijkheden - vooral in Europa, waar het aandeel onafhankelijke hotels nog steeds groter is dan merkketens.

Marriott's marktleiderschap in luxe versterkt

Op het hoogste niveau in de branche heeft het al toonaangevende luxe-portfolio van Marriott International - bestaande uit merken als EDITION, St. Regis en W Hotels - in 2018 opmerkelijke vooruitgang geboekt. Het bedrijf tekende voor zes nieuwe luxe-locaties in Europa bestaande uit meer dan 800 kamers verdeeld over de drie merken, met vooruitstrevende projecten zoals een nieuw W Hotel in Milaan en het debuut van The Luxury Collection in Corfu met Domes Miramare, een Luxury Collection Resort.

Volgens de meest recente STR-gegevens is Marriott's Europese pijplijn in het luxueuze segment groter dan die van de vier grootste concurrenten bij elkaar.

Groeiend Loyalty-lidmaatschap 

In 2018 zagen de hoteleigenaren van Marriott nog grotere voordelen ontstaan door het groeiende aantal leden van het loyalty-programma, dat nu bijna 125 miljoen leden over de hele wereld telt, met inbegrip van gereduceerde doorberekeningstarieven, hogere luxe-terugbetalingen en een groeiend aandeel boekingen via de directe kanalen van het bedrijf.

“De eigenaren van Marriott profiteren van een groeiende basis van welvarende, globale loyalty-leden die op zoek zijn naar de reiservaring van hun leven op gewilde bestemmingen." aldus Stephanie Linnartz, Global Chief Commercial Officer, Marriott International. “Onze loyalty-leden profiteren op hun beurt weer van een toenemend aantal Marriott-bestemmingen over de hele wereld waar ze punten kunnen sparen en inwisselen, omdat onze eigenaars opwindende projecten blijven ontwikkelen in uitvalssteden, resortregio's en locaties waar onze klanten graag naartoe willen reizen.''

Na de lancering vorige maand van het nieuwe reisprogramma van Marriott International, Marriott Bonvoy, zullen de eigenaren verder profiteren van de synergiën die gepaard gaan met één geïntegreerd loyalty-platform. Marriott Bonvoy, dat Marriott Rewards, de Ritz-Carlton Rewards en Starwood Preferred Guest (SPG) heeft vervangen, biedt een portfolio van buitengewone merken waar leden punten kunnen sparen en inwisselen, en hun passies kunnen beleven met een aanbod van ongeveer 120.000 tours en avonturen op bestemming met Marriott Bonvoy Moments.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: