Marriott International vestigt in 2018 nieuw record voor autonome groei in Europa

4 maart 2019 | Yonne van Geene

Vanaf het International Hotel Investment Forum in Berlijn, maakte Marriott International vandaag bekend in 2018 een recordaantal kamers getekend te hebben in Europa, waarmee het jaar werd afgesloten met 41.000 kamers in de pijplijn verdeeld over het hele continent. In 2018 tekende het bedrijf management- en franchiseovereenkomsten voor 84 panden in Europa, bestaande uit meer dan 14.000 kamers, terwijl het bedrijf meer dan 50 nieuwe panden, bestaand uit bijna 9.000 kamers, aan zijn merkenportfolio toevoegde.

"2018 was een gedenkwaardig jaar voor de groei van Marriott in Europa", aldus Carlton Ervin, Chief Development Officer, Marriott International, Europa. "Aangespoord door de groeiende vraag naar Marriott's select-service en Collection-merken, overtrof het transactietempo de verwachtingen, wat de grote interesse van eigenaren in onze topteams, toonaangevende bedrijfsplatforms en boeiende merken reflecteert.''

Per 31 december 2018 is de wereldwijde voetafdruk van Marriott uitgegroeid tot meer dan 6.900 panden en meer dan 1,3 miljoen kamers in 130 landen en regio's wereldwijd. In Europa bestaat het portfolio van Marriott International uit 582 hotels in 41 landen en regio's. In 2018 voegde Marriott in totaal 51 nieuwe hotels in Europa toe, inclusief het merkdebuut in enerverende Europese markten zoals onder andere Finland, Litouwen en Oekraïne.  

Sterk momentum in de Select-Service Sector

De select-servicemerken van Marriott International - AC by Marriott, Moxy, Courtyard by Marriott, Residence Inn, Aloft, Element en Four Points by Sheraton - waren in 2018 goed voor 60 procent van de toevoegingen van het bedrijf in Europa. In totaal zijn vorig jaar 50 nieuwe select-service hotels toegevoegd, waarmee de select-service pijplijn in Europa op bijna 26.000 kamers neerkomt. Deze omvatten merkdebuten in markten zoals IJsland, Kosovo en Finland, maar ook nieuwe toonaangevende hotels op eersteklasbestemmingen zoals Parijs en Berlijn.

Grote interesse

In Europa hebben de Marriott's Collection-merken - Autograph Collection, Tribute Portfolio en The Luxury Collection - hun groeimomentum voortgezet met in totaal 19 nieuwe toevoegingen, verdeeld over de drie merken in 2018. Door onafhankelijke hoteliers de mogelijkheid te geven om gebruik te maken van de krachtige distributie-, verkoop- en loyaliteitsplatformen van het bedrijf en tegelijkertijd hun onafhankelijke geest te behouden, hebben deze merken nog steeds enorme groeimogelijkheden - vooral in Europa, waar het aandeel onafhankelijke hotels nog steeds groter is dan merkketens.

Marriott's marktleiderschap in luxe versterkt

Op het hoogste niveau in de branche heeft het al toonaangevende luxe-portfolio van Marriott International - bestaande uit merken als EDITION, St. Regis en W Hotels - in 2018 opmerkelijke vooruitgang geboekt. Het bedrijf tekende voor zes nieuwe luxe-locaties in Europa bestaande uit meer dan 800 kamers verdeeld over de drie merken, met vooruitstrevende projecten zoals een nieuw W Hotel in Milaan en het debuut van The Luxury Collection in Corfu met Domes Miramare, een Luxury Collection Resort.

Volgens de meest recente STR-gegevens is Marriott's Europese pijplijn in het luxueuze segment groter dan die van de vier grootste concurrenten bij elkaar.

Groeiend Loyalty-lidmaatschap 

In 2018 zagen de hoteleigenaren van Marriott nog grotere voordelen ontstaan door het groeiende aantal leden van het loyalty-programma, dat nu bijna 125 miljoen leden over de hele wereld telt, met inbegrip van gereduceerde doorberekeningstarieven, hogere luxe-terugbetalingen en een groeiend aandeel boekingen via de directe kanalen van het bedrijf.

“De eigenaren van Marriott profiteren van een groeiende basis van welvarende, globale loyalty-leden die op zoek zijn naar de reiservaring van hun leven op gewilde bestemmingen." aldus Stephanie Linnartz, Global Chief Commercial Officer, Marriott International. “Onze loyalty-leden profiteren op hun beurt weer van een toenemend aantal Marriott-bestemmingen over de hele wereld waar ze punten kunnen sparen en inwisselen, omdat onze eigenaars opwindende projecten blijven ontwikkelen in uitvalssteden, resortregio's en locaties waar onze klanten graag naartoe willen reizen.''

Na de lancering vorige maand van het nieuwe reisprogramma van Marriott International, Marriott Bonvoy, zullen de eigenaren verder profiteren van de synergiën die gepaard gaan met één geïntegreerd loyalty-platform. Marriott Bonvoy, dat Marriott Rewards, de Ritz-Carlton Rewards en Starwood Preferred Guest (SPG) heeft vervangen, biedt een portfolio van buitengewone merken waar leden punten kunnen sparen en inwisselen, en hun passies kunnen beleven met een aanbod van ongeveer 120.000 tours en avonturen op bestemming met Marriott Bonvoy Moments.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van HotelTech 2019...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: