Meer omzet door de juiste muzieknoten te kraken

Auteur: Redactie
23 mei 2012
Meer omzet door de juiste muzieknoten te kraken

De menukaart, het interieur, gastheerschap, sfeer – aan alle facetten denkt de hotelier. Eén essentiële smaakmaker wordt vaak vergeten: muziek. De wetenschap vergeet dit niet, blijkt uit de vele onderzoeken die de laatste tijd zijn gepubliceerd over muziek in de horeca. Welke geluiden horen we in de Nederlandse hotellerie?

‘Muziek zorgt voor extra sfeer’, is een vaak voorkomende uitspraak in de horeca. Deze ambiance zorgt ervoor dat de beleving voor de gast compleet wordt. Hierdoor kan hij of zij nét even een drankje extra bestellen of meer genieten van het gekozen gerecht. Muziek heeft een directe relatie met het eetgedrag van de mens. Vaak gebeurt dit onbewust. Gasten merken niet dat ze reageren op de achtergrondmuziek. Langzame muziek heeft het meeste effect op een stijging van de consumptie, blijkt uit onderzoek.

Ken uw doelgroep

De keuze voor muziek kan alle kanten uit. Het is daarom belangrijk om uw doelgroep goed te kennen, want voor iedere doelgroep geldt een andere muziekkeuze. Er zijn zelfs horecabedrijven die elke avond een andere playlist hebben, vanwege de verschillen in het bezoekende publiek. De meest voorkomende stijlen in horecazaken zijn jazz en soul, maar dit is wederom afhankelijk van het publiek dat bij uw zaak komt. Een gast zal uiteindelijk meer spenderen in uw hotel wanneer de keuze voor de muziek overeenkomt met de beleving die hij of zij ervaart in uw hotel. Pas de keuze van de achtergrondmuziek daarom aan de identiteit en huisstijl van uw hotel aan.

Sfeer beïnvloeden

Janneke Ketelaars deed in 2010, aan de Universiteit van Tilburg, onderzoek naar het effect van muziek op voeding. De waardering van voedsel of drankjes heeft veel te maken met de stemming waarin een persoon verkeert. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer men in een sombere stemming is, de drang naar ongezond eten toeneemt. De waardering voor voedsel neemt dan ook af. Een hotelier kan een bepaalde stimulans uitoefenen door middel van de keuze van de juiste muziek. Er wordt gesproken over het creëren van een goede ‘atmosfeer’. Het draaien van aangename muziek heeft dan invloed op de manier waarop een gast de service van het hotel ervaart. En vervolgens heeft diezelfde muziek invloed op de aankoopintentie van de gast.

Tempo

Naast de keuze voor bepaalde muziekstijlen zijn het tempo en het volume belangrijk. Uit de praktijk blijkt dat muziek met een langzamer ritme resulteert in een langer verblijf in een restaurant of lounge. Vergelijkbaar met het effect van snelle en langzame muziek op het eetgedrag van consumenten, hebben deze muzieksoorten een eigen reactie op de gesteldheid van de mens. Als het muziektempo hoger ligt dan de hartslag, is er een stimulerend effect op de huidige stemming van de persoon en kan de muziek deze stemming te versterken. Ligt het muziektempo lager, dan is er een kalmerend, rustgevend en ontspannend effect.

Meer eten

Misschien is het niet het eerste waar u aan denkt, maar muziek heeft invloed op het aantal calorieën dat wij dagelijks binnen krijgen. Wanneer iemand achtergrondmuziek hoort, duurt een maaltijd gemiddeld elf minuten langer. Muziek heeft ook invloed op het aankoopgedrag van voeding. Dat geldt bijvoorbeeld in een wijnwinkel. Wordt daar klassieke muziek gespeeld, dan selecteren de consumenten duurdere wijnen dan wanneer er Top40-muziek ten gehore wordt gebracht. Muziek kan er dus voor zorgen dat we langzamer eten, langer aan tafel blijven zitten en uiteindelijk meer eten. Dit kan een kans zijn voor de hotelier.

Gewenning

Muziek heeft ook invloed op de sfeer die iemand ervaart in een ruimte. Het horen van muziek in een horecaomgeving is een ambiance waaraan consumenten zijn gewend. Zij verwachten niet anders. Het luisteren van muziek in een nieuwe omgeving zorgt ervoor dat zij zich comfortabeler voelen, met als gevolg dat zij hun verblijf langer voortzetten. Drukke, snelle muziek heeft het tegenovergestelde effect op de gemiddelde hotelbezoeker. Heeft u een jonge doelgroep en wilt u uw drankomzet verhogen, dan is harde muziek wel bevorderlijk. Uit onderzoek blijkt dat wanneer harde muziek gedraaid wordt, de gebruikte hoeveelheid alcoholhoudende drank door jongeren toeneemt.

Minder ongemakkelijk

Naast de verwachting van de aanwezige achtergrondmuziek, zorgen de muzieknoten ook voor een aangename sfeer tussen de gasten. Zij gaan gemakkelijker een conversatie met elkaar aan, zoeken oogcontact en zelfs een glimlach wordt vaker gezien. Muziek zorgt voor een relaxte sfeer. In deze ambiance maken mensen, in dit geval de hotelgasten, gemakkelijker contact met elkaar of maken gemakkelijker de keuze voor een extra drankje of hapje. Ook zorgt muziek ervoor dat gasten zich minder ongemakkelijk voelen en rustiger omgaan met teleurstellingen. Wachttijden lijken korter door het horen van muziek op de achtergrond.

Betalen voor muziek

Voor het afspelen van muziek in een hotel moet de hotelier een licentie aanvragen. Dit kan via de website van belangenorganisatie Sena. U betaalt dan een vergoeding per jaar voor het mogen afspelen van de muziek. Deze vergoeding hangt af van het aantal personeelsleden en het aantal vierkante meters bedrijfsruimte. In maart van dit jaar heeft een Ierse hoteleigenaar een rechtszaak van een Ierse belangenorganisatie voor muziekgerechtigden verloren. Het Europees hof van Justitie heeft uitgesproken dat een hoteleigenaar ook moet betalen voor muziek of beeldmateriaal in hotelkamers. Voorheen werd het luisteren van muziek in een hotelkamer gezien als privégebruik. Uit het vonnis bleek dat het aantal hotelgasten kan variëren en dat daarmee niet kan worden gerekend met vaste aantallen. Daardoor worden hotelgasten gerekend tot een ‘publiek’. In dit geval wordt het gebruik van muziek openbaar en wordt het gezien als winst voor de hotelier. “Het is een vorm van extra dienstverlening, waardoor de status van het hotel positief beïnvloed wordt en de hotelier dus profijt trekt uit het aanbieden van muziek”, aldus Esther van Gerwen, werkzaam op de juridische afdeling van Sena.

Vormen van licenties

Hoteliers hebben een licentie van Sena nodig, wanneer zij binnen hun onderneming muziek ten gehore brengen. Hierbij valt te denken aan muziek bij de receptie, in de eetzaal en zelfs tijdens de wachtstand van de telefoon. Daarnaast hebben hoteliers een licentie van Sena nodig wanneer zij kabelsignalen (tv en/of radio) doorgeven naar de hotelkamers. Wanneer u uw gasten de mogelijkheid geeft om op de hotelkamer televisie te kijken en/of naar de radio te luisteren, heeft u daarvoor dus een licentie voor nodig. De verplichting tot het (vooraf) bij Sena aanmelden van de verschillende vormen van muziekgebruik, ligt bij de hotelier. Naast een licentie van Sena is ook een licentie van Buma nodig en in geval van televisiegebruik van Videma.

Complete beleving

Een melodie op de achtergrond maakt de beleving van de gast compleet. Ondanks dat het luisteren van muziek vaak onbewust gebeurt, merken gasten de afwezigheid van achtergrondmuziek wel op. Het is daardoor belangrijk voor de hotelier om het facet muziek niet te onderschatten en hierop in te spelen. Zorg dat u de juiste noten kraakt, maar vergeet tegelijkertijd niet om over de juiste licenties te beschikken.

Onderzoek naar muziek

De afgelopen tijd zijn er heel wat onderzoeken gepubliceerd over het effect van muziek in de horeca. De resultaten van enkele onderzoeken in vogelvlucht.

·        Harde en luide muziek zorgt ervoor dat men meer alcohol gaat drinken. Volgens Franse onderzoekers zouden mensen meedrinken op de beat van de muziek.

·        Uit Brits onderzoek blijkt dat gasten langer in een restaurant blijven als zij rustige, klassieke muziek op de achtergrond horen.

·        De nationale vacaturebank liet zien dat de juiste muziek ook een effect heeft op het personeel. 80 procent blijkt gemotiveerder te werken met muziek. Popmuziek is daarbij het populairst.

Adele meest gedraaid

‘Rolling in the Deep’ van de Britse zangeres Adele was het afgelopen jaar de meest gedraaide hit binnen de horeca, wellness en retail. Dit blijkt uit een analyse van Tunify, een leverancier van streaming muzieksystemen voor de zakelijke markt. ‘Someone Like You’ en ‘Set Fire To The Rain’ van dezelfde zangeres stonden op nummer 4 en 5.

HM302012

Overig nieuws