Meldplicht datalekken geldt ook voor hotels

18 januari 2016 |
Meldplicht datalekken geldt ook voor hotels<

Zowel private als publieke organisaties die persoonsgegevens verwerken worden met ingang van 1 januari 2016 verplicht om inbreuken op de
beveiliging te melden die leiden tot bijvoorbeeld diefstal, verlies of misbruik van persoonsgegevens.

Hotels moeten datalekken ook melden
Dat zijn dus meer organisaties dan de aanbieders van elektronische communicatienetwerken en -diensten voor wie op grond van de Telecommunicatiewet reeds een meldplicht geldt bij diefstal, verlies of misbruik van persoonsgegevens van abonnee of gebruiker. Ook hotels moeten datalekken melden. Juist hotelketens zijn in 2015 opvallend vaak getroffen door malware-aanvallen, zoals dat bij Hyatt gebeurde eind 2015.
Het doel van de meldplicht is om tot een betere bescherming van persoonsgegevens te komen. Het inwerkingtredingsbesluit van de Wet meldplicht datalekken en uitbreiding boetebevoegdheid is vandaag in het Staatsblad gepubliceerd.

Boetes
Verder kan het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) in meer gevallen een bestuurlijke boete opleggen aan overtreders van privacyregels. Het Cbp mag nu alleen een bestuurlijke boete opleggen bij een overtreding van een administratief voorschrift, bijvoorbeeld de verplichting om de verwerking van persoonsgegevens te melden. Vanaf 1 januari 2016 is dat ook mogelijk bij schending van meer algemene verplichtingen die de wet stelt aan gebruik en verwerking van persoonsgegevens. Bijvoorbeeld als persoonsgegevens niet op een behoorlijke en zorgvuldige manier zijn verwerkt of langer worden bewaard dan noodzakelijk is, maar ook als de beveiliging niet deugt, het beheer van persoonsgegevens slecht is georganiseerd of gevoelige informatie over burgers zoals hun politieke voorkeur of levensovertuiging is misbruikt.

Bron: www.rijksoverheid.nl

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: