Michelinsterren: Topchef Margo Reuten wrijft over haar glazen bol

8 december 2017 | Thijs Jacobs

Op maandag 11 december worden de Michelinsterren weer uitgedeeld in Nederland, maar ongetwijfeld zullen er ook enkele chefs met een beteuterd gezicht de hoofdstad verlaten na de bekendmaking. Topchef Margo Reuten van tweesterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft al veel uitreikingen meegemaakt en maakt zich niet zo druk: "Michelin kan uit een gekke hoek komen, uiteindelijk bepalen zij en niet wij." Een realistische uitspraak van de sympathieke chef .

Er is vast hoop op, of een stiekem verlangen naar, een derde ster? "Wie twee sterren heeft, kan er drie krijgen. Toch durf ik niet zomaar wat te roepen, want het kan heel zwaar zijn wanneer je een ster niet krijgt."

De glazen bol

Goed, we trekken de glazen bol uit de kast. Zijn er restaurants die absoluut een (extra) ster verdienen? Margo: "Hier in Limburg dicht ik Hotel Het Arresthuis absoluut kansen toe, zij verdienen wat mij betreft een ster. Datzelfde wordt al jaren geroepen over l'Atelier in Gulpen, en daar ben ik het mee eens. Die ster moet toch een keer vallen zou je denken?"

Wie verdient een derde ster?

Een derde ster is uniek, heel speciaal. Volgens Margo kan iedereen die twee sterren heeft, er drie krijgen. Toch maakt de één meer kans dan de ander. Wie is binnen Nederland de grootste kanshebber op die derde ster? "Jannis Brevet", zegt de gepassioneerde chef resoluut. "Ik gun het hem echt en meerdere collega's denken er net zo over. Hij heeft zo'n gedegen keuken, zulke unieke signature dishes en een enorme professionaliteit. Ik verwacht dat Inter Scaldes de grootste kanshebber is voor die derde ster."

Sterren behouden is lastig

Sterren behouden is lastig volgens Reuten: "Je pakt dat stukje vis ineens toch anders vast als je een ster hebt." Nu maar hopen dat de nieuwkomers dat stukje vis correct beetgepakt hebben het afgelopen jaar. De inspecteurs van Michelin nemen hun werk immers zeer serieus. "Toen je hier de laatste keer was, vertelde ik je over een inspecteur die net was langsgeweest. Daarna heb ik nog enkele keren een inspecteur op bezoek gehad. Hoe ik dat weet? Je merkt het aan de gerechten die ze bestellen, aan hun houding... Aan zoveel dingen eigenlijk, na al die jaren heb ik er een neus voor gekregen." Nu maar hopen dat die verfijnde neus dit jaar een derde ster ontvangt, het zou een kroon op het harde werken zijn. 

Lees hier het uitgebreide interview met Margo Reuten uit De Restaurantkrant, september 2017. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: