Mr Jigs geopend tijdens de coronacrisis, maar toch met een goed gevoel

1 oktober 2020 | Thijs Jacobs

Op de plek waar in Venlo het historische Stationshotel stond, is nu een prachtig nieuw hotel gebouwd. Het oude Stationshotel werd tot de grond aan toe afgebroken, waarna de bouw van het nieuwe hotel ruim een jaar duurde. Stan Heijsters is facility manager van het nieuwe hotel, Mr Jigs, maar ook van Theaterhotel Venlo, dat op een steenworp afstand ligt. "In mei 2019 is de bouw gestart, nadat eind 2018 het oude hotel werd gesloopt. Omdat we met veel lokale partners werken, hebben we het project zo voortvarend af kunnen ronden."

Opening viel in het water

Eigenlijk stond vandaag de officiële opening op de planning, maar de coronaperikelen gooiden roet in het eten. Gelukkig mochten wij het hotel zelf ervaren middels een persoonlijke rondleiding. Stan: "Qua zakelijke markt merken we best dat werkgevers voorzichtig zijn met reizen, maar in het weekend zitten we behoorlijk vol. We hebben al met al dus een mooie start gehad en kijken positief naar de toekomst." Het voormalige Stationshotel paste niet meer bij deze tijd, dus de herbouw is een aanwinst voor de stad Venlo. "Het oude hotel had zelfs kegelbanen, kun je nagaan. Ook de indeling was heel anders dan wat wij voor ogen hadden, dus wat dat betreft is het een mooie toevoeging wat betreft het huidige hotelbestand in de stad. Er is best een brede groep die in de binnenstad wil verblijven, maar voor de komst van het Theaterhotel was het aanbod redelijk 'klassiek', mede omdat het voornamelijk familiehotels waren. Nog steeds zijn die hotels een vaste waarde in de stad, maar wij voegen met deze twee hotels daadwerkelijk iets toe, en dat is ook goed voor andere hotels; met elkaar kunnen we de kamersprijs in de stad naar een beter niveau tillen."

Mr Jigs is een 'driesterrenhotel', maar weet de gast op bepaalde fronten te verrassen, waardoor er een vier- of vijfsterrenervaring wordt aangeboden. Stan: "We startten het concept met onze slogan in het achterhoofd: 'No bullshit & unexpected luxury'. Alle keuzes zijn gemaakt op basis van deze filosofie. Waarom zouden we er een plafond in timmeren wanneer het beton mooi genoeg is? Daarentegen hebben we de allerbeste koffiemachine en op de comfort kamers gekozen voor bedden van 2.00 bij 2.10 meter. We hadden er ook kleinere bedden kunnen plaatsen, maar we bieden op dat vlak dus een onverwachte vijfsterrenluxe. Op de kamers vind je geen telefoon, want wie gaat er nu nog zonder smartphone op pad? De receptie kun je bereiken via Whatsapp, wat natuurlijk heel efficiënt is. Eigenlijk hebben we vooral gekeken naar wat we niet wilden, waarna we elementen hebben toegevoegd die het verblijf daadwerkelijk onvergetelijk maken."

De ligging van Venlo is goed en de Duitsers weten de Limburgse stad goed te vinden. Komen weekend zouden er hordes Duitsers naar Venlo trekken, maar de burgemeester heeft de Oosterburen opgeroepen om dat een keer niet te doen. "De dag van de Duitse eenheid vindt dit weekend plaats en dan is in Duitsland alles dicht. Voor de Duitser is het geen belemmering om een paar uur te reizen om in Venlo te komen shoppen en naar de horeca te gaan. Dat ze in Venlo een uur lang in de rij moeten staan om een parkeerplek te bemachtigen, maakt ze ook niet uit. Als ze in hun hoofd hebben dat ze naar Venlo gaan, dan gaan ze ook. Die oproep zal zeker werken; Duitsers luisteren beter dan Nederlanders", lacht Stan. 

Venlo wordt mooier

Ondanks de huidige malaise is Mr Jigs een prachtige aanwinst voor de stad en het wordt alleen maar mooier, vertelt Stan: "Volgens de planning van de gemeente wordt het Julianapark doorgetrokken, waardoor er meer groen is voor ons hotel. Wanneer je nu het station uitkomt, zie je vooral stenen en beton. Volgens mij is dat een mooie ontwikkeling voor de hotels hier, want Venlo wordt er alleen maar mooier en aantrekkelijker van."

En dan de kamers; ze zien er strak en modern uit. Inderdaad zonder al te veel luxe, maar wel zeer praktisch. "De badkamers hebben veel glas, waardoor je meer ruimte ervaart en in de comfort rooms hebben we opbergruimte onder de bedden gecreëerd. Daar past je handbagage met gemak in. Het is allemaal maatwerk, geleverd door een lokaal bedrijf. We hebben zelfs familiekamers, waar een extra kamertje bij is getrokken met een stapelbed. Er zijn maar weinig hotels met familiekamers, dus daarom hebben wij hiervoor gekozen. We hebben drie deluxe kamers, die qua niveau tussen de suites - die we ook hebben - en de comfort rooms inzitten. Deze kamers hebben bijvoorbeeld wel kastruimte en een passpiegel. Voor ieder budget en iedere wens is er dus wel een passende kamer in ons hotel."

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Hieronder een impressie van het hotel:

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: