Nederlanders wereldwijd minst bereid salaris in te leveren voor extra vakantiedagen

23 januari 2017 | Thijs Jacobs

Ondanks dat Nederlanders gemiddeld 25 vakantiedagen per jaar krijgen, heeft bijna de helft van hen (45 procent) het gevoel dat ze eigenlijk te weinig vakantietijd heeft. De bereidheid om salaris in te leveren voor extra vakantiedagen is echter met vier procent het laagste wereldwijd. Daarentegen zijn Nederlanders wel bereid een week alcohol of seks op te geven voor één extra vakantiedag. Dit blijkt uit de resultaten van het Expedia Vacation Deprivation-onderzoek. Dit is een jaarlijks wereldwijd onderzoek van Expedia naar de vakantiegewoonten en -behoeften van werknemers.

Niet genoeg vakantie

Expedia omschrijft de term ‘Vacation Deprivation’ als het gevoel dat je niet genoeg vakantie hebt gehad of dat je een deel van je vakantiedagen niet opneemt. Wereldwijd deelt 50 procent dit gevoel, bij Nederlanders is dit 45 procent. Het feit dat Nederlanders jaarlijks gemiddeld maar 22 dagen opnemen, lijkt dat gevoel tegen te spreken. Totdat je de redenen daarvoor bekijkt. Zevenentwintig procent neemt bijvoorbeeld niet alle dagen op, omdat ze dagen willen sparen om het jaar erop langer op vakantie te kunnen. Een andere belangrijke reden is dat we het idee hebben dat ons werk of een gebrek aan collega’s het niet toelaat met vakantie te gaan. Geld speelt in elk geval geen rol bij deze beslissing. Slechts zes procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat geldgebrek een reden is om niet met vakantie te gaan. Daarmee scoren we het laagst van alle onderzochte landen wereldwijd.

Seks, alcohol en... toetjes!

Alcohol is ook wat de meeste Nederlanders (43 procent) een week lang zouden opgeven in ruil voor één extra vakantiedag, gevolgd door een week lang geen toetje na de maaltijd (42 procent). Die keuze past perfect in de trend van een gezonde levensstijl die veel Nederlanders aanhangen. Precies daarom is de minst gekozen optie waarschijnlijk ook een week lang niet douchen (4 procent). Twaalf procent van de Nederlanders gaf aan een week lang geen seks te willen ruilen voor één extra vakantiedag. Dat is exact hetzelfde percentage als een week lang geen gebruik maken van internet in ruil voor een extra dagje vakantie. Slechts vier procent van de Nederlanders is bereid salaris in te leveren voor extra vakantiedagen. Dat is het laagste percentage wereldwijd.

Weg van de Hollandse pot

Expedia vroeg alle respondenten ook wat hen het meest blij maakt wanneer ze op vakantie zijn. Het vaakst gegeven antwoord was het eten van nieuwe en andere dingen. Met 65 procent is dat veel meer dan de Italianen (35 procent) en de Fransen (28 procent). Overigens gaven meer Nederlanders aan plezier te beleven aan het feit dat ze tijdens hun vakantie kunnen eten wat (en hoeveel) ze maar willen (31 procent), dan dat ze kunnen drinken wat ze willen (24 procent).

Het Expedia Vacation Deprivation-onderzoek van 2016 laat nog een aantal opmerkelijke resultaten zien over hoe Nederlanders omgaan met hun vakantiedagen:

Het krijgen van meer vakantiedagen staat met 18 procent hoog op het lijstje van secundaire arbeidsvoorwaarden. Op nummer twee welteverstaan. Thuis kunnen werken scoort met 12 procent net iets hoger.

Dat Nederlanders goed kunnen plannen, blijkt wel uit het feit dat 70 procent van de Nederlandse respondenten nog nooit zijn of haar vakantie heeft uitgesteld of afgezegd vanwege werk. In Europa kunnen alleen de Britten (78 procent) blijkbaar beter plannen dan wij.

In geen enkel land in Europa of Noord-Amerika zegt meer dan twee procent van de respondenten van plan te zijn de volgende vakantie in het Midden-Oosten door te brengen.


Kijk op de Expedia-blog voor een overzicht van het aantal vakantiedagen van de landen die deel hebben genomen aan dit onderzoek, de Vacation Deprivation-scores per land en andere relevante bevindingen.

René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van het jaarlijks terugkerende onderzoek: “Ook vorig jaar namen we gemiddeld 22 vakantiedagen op en hadden we het gevoel dat we tekort gedaan worden als het gaat om het aantal vakantiedagen, zo blijkt uit ons jaarlijkse onderzoek. Gelukkig voelt 77 procent van de Nederlanders zich dit jaar niet schuldig wanneer ze vakantiedagen opnemen. Goed om deze score te zien. Uiteraard moedigen wij iedereen aan om ieder jaar weer te genieten van een welverdiende vakantie en nieuwe plekken te ontdekken.”

Over Vacation Deprivation

Dit onderzoek werd in opdracht van Expedia uitgevoerd door adviesbureau Northstar. De enquête werd online uitgevoerd tussen 12 en 29 september 2016 in Noord-Amerika, Europa, Zuid-Amerika en Pacifisch Azië. In totaal zijn 9.424 volwassenen (in loondienst) van 18 jaar en ouder ondervraagd. Sampling quota en weging zorgen ervoor dat de steekproef voor elk land representatief is in termen van leeftijd en geslacht.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
World Trade Center Association kiest voor Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp

World Trade Center Association (HQ New York) kiest ervoor om zijn dienstverlening onder te brengen in het Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp aan het Centraal Station in Antwerpen. Door de samenwerking en de co-branding met dit wereldmerk verandert de naam van het hotel officieel in: Lindner...

Amsterdam Van der Valk
Waxsalon in Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel

In oktober opent Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel aan de Joan Muyskenweg 20 de deuren. Dit gloednieuwe hotel is een aanwinst voor het Van der Valk concern én voor de hoofdstad. Hier vindt u alles onder één dak, waaronder een zeer complete wellness met een waxsalon van Delete ...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Amsterdam Culinair
Viering 25 jaar Roberto’s Restaurant met parade van pure klassiekers

Roberto’s Restaurant in Hilton Amsterdam viert dit najaar zijn 25-jarig bestaan. Het klassiek Italiaanse restaurant is altijd trouw gebleven aan zijn filosofie ‘Italiaans te zijn in alle facetten’. Vanaf oktober wordt het jubileum gevierd met een parade van pure klassiekers op de m...

Hilton Interview Longread
Exclusief interview Roberto Payer: "Dit is geen afscheidsinterview"

Roberto Payer. Wellicht de bekendste hotelier van Nederland, een boegbeeld van de hotellerie. Naar eigen zeggen wordt hij snel vergeten als hij stopt. “Zo zit de samenleving in elkaar, maar mij maakt dat niets uit. Als ik stop, herkent niemand me meer, dan ben ik een totale nobody.” Miss...

Events Hoteltech
Wat gebeurt er in het brein van de hotelier?

Tijdens HotelTech 2018, op maandag 19 november in Bunnik, is Margriet Sitskoorn keynote spreker. Zij spreekt over de invloed van leiderschap op het brein en dat geldt natuurlijk niet alleen voor uw hoteliersbrien. Voor hotelmanagers is HotelTech een event dat je niet wilt missen. Bovendien is regist...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: