Nederlanders wereldwijd minst bereid salaris in te leveren voor extra vakantiedagen

23 januari 2017 | Thijs Jacobs

Ondanks dat Nederlanders gemiddeld 25 vakantiedagen per jaar krijgen, heeft bijna de helft van hen (45 procent) het gevoel dat ze eigenlijk te weinig vakantietijd heeft. De bereidheid om salaris in te leveren voor extra vakantiedagen is echter met vier procent het laagste wereldwijd. Daarentegen zijn Nederlanders wel bereid een week alcohol of seks op te geven voor één extra vakantiedag. Dit blijkt uit de resultaten van het Expedia Vacation Deprivation-onderzoek. Dit is een jaarlijks wereldwijd onderzoek van Expedia naar de vakantiegewoonten en -behoeften van werknemers.

Niet genoeg vakantie

Expedia omschrijft de term ‘Vacation Deprivation’ als het gevoel dat je niet genoeg vakantie hebt gehad of dat je een deel van je vakantiedagen niet opneemt. Wereldwijd deelt 50 procent dit gevoel, bij Nederlanders is dit 45 procent. Het feit dat Nederlanders jaarlijks gemiddeld maar 22 dagen opnemen, lijkt dat gevoel tegen te spreken. Totdat je de redenen daarvoor bekijkt. Zevenentwintig procent neemt bijvoorbeeld niet alle dagen op, omdat ze dagen willen sparen om het jaar erop langer op vakantie te kunnen. Een andere belangrijke reden is dat we het idee hebben dat ons werk of een gebrek aan collega’s het niet toelaat met vakantie te gaan. Geld speelt in elk geval geen rol bij deze beslissing. Slechts zes procent van de Nederlandse respondenten geeft aan dat geldgebrek een reden is om niet met vakantie te gaan. Daarmee scoren we het laagst van alle onderzochte landen wereldwijd.

Seks, alcohol en... toetjes!

Alcohol is ook wat de meeste Nederlanders (43 procent) een week lang zouden opgeven in ruil voor één extra vakantiedag, gevolgd door een week lang geen toetje na de maaltijd (42 procent). Die keuze past perfect in de trend van een gezonde levensstijl die veel Nederlanders aanhangen. Precies daarom is de minst gekozen optie waarschijnlijk ook een week lang niet douchen (4 procent). Twaalf procent van de Nederlanders gaf aan een week lang geen seks te willen ruilen voor één extra vakantiedag. Dat is exact hetzelfde percentage als een week lang geen gebruik maken van internet in ruil voor een extra dagje vakantie. Slechts vier procent van de Nederlanders is bereid salaris in te leveren voor extra vakantiedagen. Dat is het laagste percentage wereldwijd.

Weg van de Hollandse pot

Expedia vroeg alle respondenten ook wat hen het meest blij maakt wanneer ze op vakantie zijn. Het vaakst gegeven antwoord was het eten van nieuwe en andere dingen. Met 65 procent is dat veel meer dan de Italianen (35 procent) en de Fransen (28 procent). Overigens gaven meer Nederlanders aan plezier te beleven aan het feit dat ze tijdens hun vakantie kunnen eten wat (en hoeveel) ze maar willen (31 procent), dan dat ze kunnen drinken wat ze willen (24 procent).

Het Expedia Vacation Deprivation-onderzoek van 2016 laat nog een aantal opmerkelijke resultaten zien over hoe Nederlanders omgaan met hun vakantiedagen:

Het krijgen van meer vakantiedagen staat met 18 procent hoog op het lijstje van secundaire arbeidsvoorwaarden. Op nummer twee welteverstaan. Thuis kunnen werken scoort met 12 procent net iets hoger.

Dat Nederlanders goed kunnen plannen, blijkt wel uit het feit dat 70 procent van de Nederlandse respondenten nog nooit zijn of haar vakantie heeft uitgesteld of afgezegd vanwege werk. In Europa kunnen alleen de Britten (78 procent) blijkbaar beter plannen dan wij.

In geen enkel land in Europa of Noord-Amerika zegt meer dan twee procent van de respondenten van plan te zijn de volgende vakantie in het Midden-Oosten door te brengen.


Kijk op de Expedia-blog voor een overzicht van het aantal vakantiedagen van de landen die deel hebben genomen aan dit onderzoek, de Vacation Deprivation-scores per land en andere relevante bevindingen.

René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van het jaarlijks terugkerende onderzoek: “Ook vorig jaar namen we gemiddeld 22 vakantiedagen op en hadden we het gevoel dat we tekort gedaan worden als het gaat om het aantal vakantiedagen, zo blijkt uit ons jaarlijkse onderzoek. Gelukkig voelt 77 procent van de Nederlanders zich dit jaar niet schuldig wanneer ze vakantiedagen opnemen. Goed om deze score te zien. Uiteraard moedigen wij iedereen aan om ieder jaar weer te genieten van een welverdiende vakantie en nieuwe plekken te ontdekken.”

Over Vacation Deprivation

Dit onderzoek werd in opdracht van Expedia uitgevoerd door adviesbureau Northstar. De enquête werd online uitgevoerd tussen 12 en 29 september 2016 in Noord-Amerika, Europa, Zuid-Amerika en Pacifisch Azië. In totaal zijn 9.424 volwassenen (in loondienst) van 18 jaar en ouder ondervraagd. Sampling quota en weging zorgen ervoor dat de steekproef voor elk land representatief is in termen van leeftijd en geslacht.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Interieur Advertorial
Interieurarchitect Arnie van Dun maakt statement met Grand Hotel Valies

Op het moment van schrijven van deze bijdrage zet interieurarchitect Arnie van Dun de laatste 'puntjes op de i' van de inrichting van Grand Hotel Valies in Roermond. De inspiratiebron voor de inrichting van dit hotel vindt hij in de Amerikaanse Art Deco stijl uit de jaren ’30. We sprek...

Advertorial
All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operati...

Culinair
Het Roode Koper treedt toe tot Alliance Gastronomique

Landgoed – Hotel – Restaurant Het Roode Koper in Leuvenem is toegetreden tot de restaurantvereniging Alliance Gastronomique. Tijdens het Alliance eindejaarsfeest op maandagavond 10 december in Hotel Okura in Amsterdam heeft de inauguratie plaatsgevonden. Onder leiding van Onno Kokme...

Economie
Stijging aantal hotelovernachtingen in Nederland zet door

De toename van het toerisme heeft ook in 2018 doorgezet. Naar verwachting van ABN AMRO komt het aantal logies-overnachtingen dit jaar uit op 116,4 miljoen: een stijging van ruim 4% ten opzichte van het jaar ervoor. De sterkste toename is dit jaar in Groningen (+24%), Friesland (+7%) en Noord-Holland...

Tech Advertorial
Rendementsverbetering voor hotels dankzij totaaloplossing

Wie de afgelopen jaren de hotelbranche op de voet heeft gevolgd, moet constateren dat de hotel-ICT een enorme vlucht heeft genomen. Van reserveringsystemen tot cloudmanaged wifi en slimme securityoplossingen, de mogelijkheden zijn oneindig en bovendien flexibel en efficiënt. Maar hoe zit het...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: