Hotels twitteren helemaal niet massaal

17 november 2010
Hotels twitteren helemaal niet massaal

HF Research, het onderzoeksteam van Hotelierfocus.nl, heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van Twitter door Nederlandse hotels. Naar aanleiding van een aantal berichten in de media waarin werd vermeld dat hotels in Nederland 'massaal' aan het twitteren zijn is het daadwerkelijke gedrag van deze hotels online onderzocht. Wat blijkt: 48% van de hotels heeft in de laatste drie maanden, minimaal één hele maand geen enkel bericht geplaatst.

*Meeste hotels niet actief op twitter*
Uit eigen onderzoek door de redactie van Hospitality Management blijkt dat slechts 7,4 procent van alle hotels in Nederland actief is op twitter. Adviesbureau BeCurious houdt op zijn website een lijst bij met alle hotels/hoteliers die een twitter-account hebben. Tot en met 15 november stond de teller op 221 hotels. Nederland telt volgens de meest recente cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering 3.005 hotels. Precies 2.784 hotels (7,4%) twitteren (nog) niet.

*Onregelmatig gebruik*
Uit de resultaten van HF Research blijkt verder dat er slechts een kleine groep hoteliers is die Twitter al intensief en consistent gebruikt. Een groot deel van de hotels gebruikt Twitter nog zeer onregelmatig. Een deel van de hotels lijkt zelfs helemaal niet meer actief op Twitter, hoewel ze wel een twitter-account hebben.

*Onderzoek*
Voor het onderzoek is het twittergedrag van 100 Nederlandse hotels geanalyseerd. Alleen hotels die al langer dan vijf maanden twitteren, werden meegenomen in het onderzoek. De geselecteerde hotels waren zowel individuele als ketenhotels en bevonden zich in verschillende marktsegmenten. De verzamelde data betrof onder meer het aantal volgers, gebruikte taal, mate van aanpassing van het profiel, frequentie en hoeveelheid berichten en de inhoud van berichten.

*Bevindingen*
In oktober had 23% van de hotels geen enkele activiteit op haar twitter-account. In totaal twitterde 54% van de hotels tussen de nul en vijf berichten. Daarentegen twitterde 29% van de hotels meer dan vijftien keer.
Bijna de helft van de hotels (48%) had in de laatste drie maanden (augustus-oktober), minimaal één hele maand geen enkele activiteit op het account. Een aantal hotels (16%) had in de laatste drie maanden zelfs geen enkele activiteit op haar twitter-account. Daarentegen had 15% van de hotels in de laatste drie maanden, elke maand meer dan 15 berichten geplaatst.

*Inhoud*
Bij elk hotel is ook naar de inhoud van de laatste 25 berichten gekeken. De meeste hotels plaatsten berichten over het hotel zelf (nieuws of beschikbare faciliteiten). Daarnaast had 30% van de hotels een of meer interacties met (potentiële) gasten. 45% van de hotels maakten van Twitter gebruik door ook te verwijzen naar andere communicatiekanalen, zoals hun Facebookpagina, Flickr of bepaalde pagina’s op hun website. Verder viel op dat 20% van de hotels ook (overduidelijke) persoonlijke berichten plaatsten.

*Geïnteresseerd?*
Hoteliers kunnen het volledige rapport van HF Research ontvangen door een email te sturen naar "info@hotelierfocus.nl":mailto:info@hotelierfocus.nl met naam, hotelnaam, functie en e-mailadres.

~Frank Lindner~

Overig nieuws