Neercanne in de bres voor jonge koksleerling

14 oktober 2009 |
Neercanne in de bres voor jonge koksleerling<

Ans en Peter Harkema en hun team oogsten dit jaar veel succes met hun drie gangen jubileumlunch in Château Neercanne. Vijfduizend gasten hebben deze bijzondere lunch inmiddels genoten. Na een noodkreet van een liefhebbende moeder, werd besloten met het succes van deze lunch een jonge kok in spé te sponsoren. Een aantal weken geleden werden Peter en Ans Harkema geconfronteerd met een mail, waarin een moeder een oproep deed voor haar zoon van 15 jaar.

Na problemen op andere scholen heeft de zoon het nu echt gevonden. Hij wil absoluut kok worden en volgt die opleiding aan de Hotelschool in Hasselt. Deze school brengt, door extra begeleiding, deze hoogbegaafde jongen met een milde vorm van autisme, in balans. Hij is gelukkig en krijgt inderdaad zo de kans om het mooie vak van kok te leren.

De alleenstaande moeder heeft met de familie Harkema een afspraak gemaakt en het bleek dat een eenmalige financiële bijdrage van de overheid werd stopgezet en dat zou betekenen dat de zoon de koksopleiding zou moeten beëindigen. De volgende dag kwam de moeder om haar zoon voor te stellen. Zowel de moeder als de zoon waren zo oprecht, eerlijk en gemotiveerd dat het team van restaurant Château Neercanne besloten heeft om van elke jubileumlunch vijftig eurocent beschikbaar te stellen om de opleiding van de zoon te bekostigen.

5000 lunches maal 0,50 euro maakt 2500 euro. De jubilerende Hotelschool van Hasselt bestaat 40 jaar en reageerde erg positief op deze actie van het hotelrestaurant. De school heeft daarom ook nog eens 1000 euro gedoneerd. Met het totaalbedrag van 3500 euro kan de opleiding vervolgd worden. Moeder en zoon zijn echt heel gelukkig en de horeca heeft er straks weer een gemotiveerde kok bij.

Hospitality Management, Frank Lindner


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: