Nieuwe duurzaamheidsstrategie voor Accor

16 april 2012 |
Nieuwe duurzaamheidsstrategie voor Accor<

Accor Hotels heeft wereldwijd een nieuwe duurzame groeistrategie, PLANET 21, gelanceerd. In de strategie moeten ontwikkeling en duurzaamheid hand in hand gaan.

Betrokkenheid
De internationale hotelketen krijgt er jaarlijks internationaal 40.000 nieuwe hotelkamers bij en wil haar ontwikkeling verbinden met duurzame groei, met respect voor het milieu en de lokale gemeenschap. Dat doet de keten door alle hotels en gasten te betrekken bij het nieuwe programma.

21 beloften
De naam PLANET 21 is ontleend aan het in 1992 in Rio ondertekende programma 'Agenda 21'. PLANET 21 bestaat uit 21 beloften en eenzelfde aantal gekwantificeerde doelen, die Accor Hotels zich gesteld heeft met het oog op 2015, zoals bijvoorbeeld: cursussen ziektepreventie voor medewerkers, verkrijgbaarheid van evenwichtige maaltijden, gebruik van producten met eco-label en vermindering van het water- en energieverbruik.

Op weg naar nummer één
"Nu Accor Hotels een fase van aanhoudende expansie in gaat, met als doel om wereldwijd de belangrijkste speler te worden in de hotelbranche, bevestigen we nogmaals onze keuze voor een verantwoorde groei, die voor iedereen een gemeenschappelijke meerwaarde kan genereren. Met PLANET 21 stellen we duurzame gastvrijheid centraal in onze strategie, ontwikkeling en innovatie", zegt Denis Hennequin, CEO van Accor Hotels.

Goed voor concurrentiepositie
"Ik ben ervan overtuigd dat deze duurzame ontwikkeling ons naar een nieuw ondernemingsmodel leidt. PLANET 21 versterkt de concurrentiepositie van onze merken enorm, het vergroot de aantrekkingskracht voor onze gasten en de loyaliteit van onze medewerkers", aldus Hennequin.

Slim reizen en verblijven
Accor Hotels Nederland zet binnen haar nieuwe MVO-strategie ook nadrukkelijk in op de strategische pijler Innovatie. Om deze reden organiseerde de hotelketen onlangs in het Novotel Amsterdam City een discussiebijeenkomst waarbij bedrijven en organisaties uit het hele land met elkaar spreken over ‘slim reizen & verblijven’, met als doel om nieuwe, slimme concepten te bedenken om de reis en het verblijf van de gast nog milieuvriendelijker te maken.

Nieuwe vervoersvormen
Deelnemer aan de discussie, algemeen directeur van Accor Nederland Caro van Eekelen: “Onze gasten, veelal zakenreizigers, komen onderweg steeds vaker in aanraking met chiptechnologie, met nieuwe vervoersvormen en met openbaarvervoerbedrijven die samenwerken zodat het overstappen snel, gemakkelijk en duurzaam is.

Verduurzamen
Als hotelketen maken wij ook onderdeel uit van deze mobiliteitsketen, en daarom willen we nu een nieuwe stap zetten door samen met leveranciers en partners te kijken wat we buiten de muren van onze hotels kunnen doen om de reis verder te verduurzamen.”

Deelnemers
Onder de deelnemers zijn Carolien Gehrels, wethouder van de gemeente Amsterdam, en Inka Pieter, hoofd duurzaamheid bij de KLM. Zij gaan samen met bedrijven en organisaties in gesprek over duurzaam reizen en verblijven. Het betreft onder meer: BP, Bouwinvest, Climate Neutral Group, Essent, DeliXL, ING Wholesale Banking, Koninklijke BAM, ministeries van I&M en EL&I, Nederlandse Spoorwegen en Volkswagen/Audi.

Foto: Deelnemers aan de discussie in het Novotel, (foto: Christiaan Krop)

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: