Okura neemt meerderheid in JAL Hotels

9 augustus 2010 |
Okura neemt meerderheid in JAL Hotels

Okura Hotels & Resorts heeft bekendgemaakt dat het tot een overeenkomst is gekomen met Japan Airlines (JAL) om 79,6 procent van de aandelen van JAL Hotels over te nemen. De overname ligt in lijn met de ambitie van Okura Hotels om de wereldwijde positie van de van origine Japanse hotelketen te versterken. Met deze overname is een stap gezet in de richting van het streven van Okura Hotels & Resorts om ook buiten Azië sterker vertegenwoordigd te zijn. Er zijn geen mededelingen gedaan over het transactiebedrag.

Wereldwijd actief
De luchtvaartmaatschappij had in totaal 90,7 procent van de aandelen in het hotelbedrijf in handen. Na de transactie behoudt JAL nog 11,1 procent. JAL Hotels heeft 40 hotels in Japan nog eens 18 hotels in het buitenland, waarvan een aantal in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Okura heeft in totaal 24 hotels wereldwijd, waarvan eentje in Amsterdam.

Turbulente periode
Het is volgens experts een logische stap dat JAL diens hoteltak afstoot. Het luchtvaartbedrijf verkeerd al tijden in een turbulente situatie. Onlangs moest de overheid van Japan nog ingrijpen om te voorkomen dat geen enkel vliegtuig meer het luchtruim zou kunne kiezen vanwege een aanstaand faillissement. Onderdeel van de herstructureringsplannen bij JAL is het afstoten van activiteiten om zich helemaal te kunnen concentreren op de kernactiviteit.

Reactie Okura Amsterdam
Marcel van Aelst, president & general manager van het Hotel Okura Amsterdam en lid van de Raad van Bestuur van Okura Company Limited, noemt de overname van de aandelen een geweldige ontwikkeling. "Okura Hotels & Resorts wil graag uitbreiden. Deze overname stimuleert een snellere ontwikkeling op dit gebied. Voorlopig blijven alle eigen merkennamen behouden. We streven ernaar om naast het uitbreiden van de groep gezamenlijk de service en kwaliteit van beide hotelketens naar een hoger niveau te tillen door onze krachten te bundelen."

Bron (eerste en laatste alinea): High Profile

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: