Olieramp kost toerisme 22,7 miljard dollar

26 juli 2010
Olieramp kost toerisme 22,7 miljard dollar

Uit een recente studie van de U.S. Travel Association blijkt dat de olieramp in de Golf van Mexico het toerisme in de regio direct 22,7 miljard dollar kost. Het in april door BP veroorzaakte olielek zal zeker de komende drie jaar een negatieve impact hebben op het toerisme in de landen die aan de Golf van Mexico liggen. Het toerisme kan in totaal 34 miljard dollar aan omzet mislopen en staan er 35 miljoen banen op de tocht. In de Verenigde Staten zijn 12 van iedere 100 banen voor de hospitalitybranche, in de Golf van Mexico is dit met tot 22 procent nog veel hoger.

*Geen vertrouwen*
Consumentenvertrouwen speelt een belangrijke rol in het toerisme. Uit het onderzoek, uitgevoerd door Oxford Economics, blijkt dat 68 procent van de potentiële reizigers hun reisplannen naar de regio uitstellen of annuleren. Het percentage is zo hoog, omdat veel toeristen denken dat door de ramp de hele regio een 'no go area' is geworden, terwijl dit niet zo hoeft te zijn.

*Noodfonds*
Er zijn plannen om een noodfonds op te richten van 500 miljoen dollar. Dit geld gaat uitgegeven worden aan reclame en marketing om toeristen erop te wijzen dat niet de hele regio is vervuild en welke delen er nog goed te bezoeken zijn.

*Topman krijgt miljoenen mee*
Onlangs werd bekend dat de falende BP-topman Tony Hayward 11,8 miljoen pond (14,1 miljoen euro) meekrijgt als hij het Britse olieconcern verlaat. Volgens de Britse krant The Times geeft Hayward 546.000 aandelenopties op en maximaal 2 miljoen aandelen van de oliemaatschappij die nu 8 miljoen pond waard zijn. Of Hayward bij vertrek een deel van zijn 'centjes' in een van de noodfondsen stort is niet bekend.

~Frank Lindner~

Overig nieuws