Onthaast-arrangement

13 april 1997 | Redactie

Soms is de politiek leuk. Neem nu de laatste toevoeging aan de woordenschat van elke zichzelf respecterende politicus: onthaasten. Het is een amusant woord, doch schrijnend als het gebruikt wordt door mensen die eerst de samenleving op alle mogelijke manieren sneller hebben gemaakt. Meer verantwoordelijkheid voor het individu was het motto de afgelopen jaren. Als gevolg hiervan is de onzekerheid bij de mensen toegenomen, hetgeen leidt tot krampachtig gedrag. Met onzekerheid kunnen wij namelijk slecht leven. Dus snel oplossingen zoeken en snel zekerheid creëren in je leven. Altijd bereikbaar zijn, want je kunt je niet permitteren een kans te missen. Snel reageren en ageren. Snel, sneller, snelst, mega snel en turbo mega snel! En dan moeten we nu doodleuk gaan onthaasten?

 

'Onthaasten'. Wat is dat nu eigenlijk? Je hoort het weliswaar steeds vaker, maar is nu duidelijk wat het betekent? Mij lijkt het 'het vinden van een balans tussen de steeds meer vragende informatiesamenleving en de mens zelf' een aardige definitie. Het soms gewoon 'nee' zeggen tegen de wereld. Gewoon tijd nemen om niets te doen. Je hoofd eventjes leeg maken. Eens nadenken over jezelf en je omgeving. Even nadenken over wat je zelf nu eigenlijk wilt met je leven. Gewoon eens netwerken met jezelf, je partner en je gezin. Akkoord, het levert geen nieuwe relaties op, maar het verstevigt wel de bestaande relaties. En in het hectische netwerktijdperk vergeten wij dat wel eens.

Misschien geeft 'onthaasten' voor de hotellerie mogelijkheden om de omzet te vergroten. Wat te denken van een 'onthaast-arrangement', of een 'hoe zet ik mijn GSM uit-arrangement'? Een paar dagen vertoeven in een hotel ver weg van de elektronische snelweg, fax, portable of gewone telefoon; en misschien zelfs geen radio of televisie. Niet weg van de snelweg maar weg van het steeds sneller wordende bestaan. Een arrangement vol leegte/stilte, of een arrangement met totaal andere accenten. Een gemeenschappelijk 'Pieterpad-arrangement', of 'esoterische ontdekkingstocht-arrangement'? Reiki, Zen-meditaties, Angelscards en gezonde voedingsleer  kunnen onderdelen vormen van een dergelijk afwijkend arrangement. Je zou zeggen dat na het succes van 'De Celentijnse belofte' hier wel ruimte voor is in de markt.

En als U genoeg onthaast heeft, dan is het tijd voor een daadwerkelijke communicatie met Uw gast. De tijd is allang geweest dat U met een paar advertenties per jaar, vaak ook nog willekeurig uitgekozen, kunt volstaan. In de hedendaagse volle markt dient U continu met communicatie bezig te zijn. Ga dus netwerken, bezoek party’s, organiseer grote-klanten-party’s, mail uw gasten en bezoek Uw klanten.

Leg een goed klantenbestand aan met zoveel mogelijk informatie van uw gast. Organiseer een gastenonderzoek. Ga naar beurzen, stuur een huismagazine rond, bel Uw klanten en organiseer evenementen. Maak verrassende arrangementen, werk samen met collega’s, maak een goede wervende 'info-set' voor op de hotelkamer, en doe nog veel meer. Alles draait om communicatie. De verkoop van uw hotelkamer begint bij het tot stand brengen van naamsbekendheid. Onbekend maakt onbemind! Dat geldt zeker voor de hedendaagse hotelmarkt. En als U dat intensief en langdurig heeft gedaan, boek dan snel een onthaast-arrangement bij Uw collega.

Auteur: Hans van Spronsen 

HM30JAAR HM30JAAR1997

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: