Oranjefans zorgen voor troep in horeca

13 juni 2014 |
Oranjefans zorgen voor troep in horeca<

Beschonken WK-supporters behoren tot de grote ergernissen van het horecapersoneel in Nederland. Ook agressieve gasten zorgen voor de nodige irritatie. Maar wat horecapersoneel nog het
allerergst vindt, is de troep die zij moeten opruimen nadat de hordes WK-supporters weer naar huis zijn gegaan. Dat blijkt uit onderzoek van horecaplatform Foodbrigade onder 350 horeca-professionals.

Jonger horecapersoneel stoort zich het meest
Vooral de jongere horecaprofessionals – tussen de 18 en 24 jaar - storen zich aan Oranjefans. De oudere garde – vijftig plus – lijkt na jaren ervaring te zijn gewend aan de chaos en windt zich niet zo snel meer op. Zij vinden het vooral jammer dat veel vaste klanten weg blijven tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal. Vrouwen blijken daarnaast meer te kunnen hebben dan hun mannelijke collega’s: bijna een kwart van de vrouwen ergert zich helemaal nergens aan, terwijl dat percentage bij de mannen een stuk lager ligt. Hun grootste ergernis bestaat uit dronken supporters, de bijbehorende viezigheid staan bij hen op een goede tweede plaats.

Veel troep
De Nederlandse WK-supporters behoren dan misschien tot de vrolijkste en meest kleurrijke voetbalsupporters ter wereld, ze laten ook veel troep achter. ''De gemiddelde horecaprofessional heeft na een wedstrijd van het Nederlands elftal behoorlijk wat op te ruimen. Oranje confetti, serpentinespray, platgetrapte plastic bekers, natte oranje pruiken en vieze toiletten zorgen voor flink wat irritatie. Begrijpelijk, maar daartegenover staat heel vaak ook een hogere omzet'', aldus Patrick Severein van Foodbrigade.nl.

Vluchten voor het WK
Een derde van de horecaondernemers organiseert extra activiteiten rondom het WK. Zij geven bijvoorbeeld korting bij winst van het Nederlands elftal, organiseren speciale WK-avonden, hebben een oranje menu of in elk geval een groot scherm. ''Voor voetballiefhebbers is er genoeg te kiezen. Maar er zijn ook horecagelegenheden die heel slim inspelen op de groep mensen die het voetbalgeweld juist wil ontvluchten. Hotels die een voetbalvrij weekendje garanderen bijvoorbeeld, of sauna’s die gratis toegang geven tijdens wedstrijden van Nederland'', aldus Severein.

Top 5 ergernissen horecapersoneel

1. Viezigheid

2. Zelf niet naar de wedstrijd kunnen kijken

3. Dronken supporters

4. Agressieve klanten

5. Luidruchtige gasten

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: