Pacelle van Goethem: “Ik wil dat mensen met goede ideeën gehoord worden”

20 juni 2018 | Simone Lensink

Er zijn mensen die geweldige ideeën hebben, maar niet worden gehoord. Terwijl anderen eigenlijk niet veel te vertellen hebben, maar hele volksstammen achter zich aan krijgen. Pacelle van Goethem doet onderzoek naar wat er gebeurt in de hersenen bij mensen die overtuigd worden. En naar de reden waarom sommige mensen zo goed kunnen overtuigen. Ze schreef er een boek over: 'IJs verkopen aan Eskimo’s' en vertelt er alles over op het congres Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality, op 2 juli in Hilversum.

Jij hebt het over drie stijlen van leiderschap die ons overtuigen: Autoriteit, Vriend en Voorbeeld. Hoe werkt dat?

“Soms volgen we iemand die macht heeft of kracht uitstraalt en daardoor in onze ogen een autoriteit is. We denken dan dat die persoon het wel zal weten. Maar we volgen ook mensen die we sympathiek vinden, een vriend, of iemand die we interessant vinden; een voorbeeld. Dat klinkt logisch, maar je moet daartussen kunnen schakelen om effectief te zijn. Verschillende situaties vragen om verschillende stijlen. Het werkt voor je overtuigingskracht om alle drie te stijlen te kunnen inzetten. Hoe meer je in huis hebt van die drie verschillende stijlen, hoe meer overtuigingskracht je hebt. Als je bijvoorbeeld veel autoriteit hebt, creëer je afstand en ben je inwisselbaar voor een ander met autoriteit. Dan moet je dus vriend en voorbeeld toevoegen om écht overtuigend te zijn.”

Ontspanning...

Hoe werkt dat?

“Dat proces speelt zich af in de hersenen. Alleen als je ontspannen bent, kun je je openstellen voor de ander. En ook pas dan voor de boodschap. Dat speelt als geen ander in de hospitalitybranche. Daar draait alles om de ontspanning van je gasten. Dus ook daar spelen autoriteit, vriend en voorbeeld een rol. Als je je presenteert als het beste hotel, stel je je op als een Autoriteit. Als je de beste service biedt of een goed bereikbare locatie, ben je Vriend. En ook hierin geldt weer: een combinatie van deze drie is het beste. Dus zorg ervoor dat je krachtig, bijzonder én sympathiek bent.”

Is er verschil tussen mannen en vrouwen?

“Gecharcheerd gesteld leren jongens al jong om autoriteit uit te stralen, terwijl bij meisjes sympathiek zijn wordt aangemoedigd. En ook op het professionele vlak zijn er verschillen in mannelijk en vrouwelijk leiderschap. In het algemeen zijn mannen dus meer gewend om  autoriteit uit te stralen en zijn vrouwen beter in de vriendstijl. Mensen die als vriend overkomen, krijgen vaak het advies om minder aardig te zijn. Dat is een stomme tip. Ze kunnen beter meer autoriteit en voorbeeld toevoegen. De kunst is ook om uit te zoeken wat het beste bij jou past. En daarbij kun je leren van hoe anderen het doen.”

Geweldige ideeën

Waarom is overtuigen zo belangrijk?

“Er gaan veel geweldige plannen verloren omdat degene die ze brengt te abstract of bescheiden was. Wat mij betreft moet dat stoppen. Het liefst zou ik willen dat de beste plannen winnen en dat mensen met geweldige ideeën gehoord worden. En daar help ik hen bij.”

Tijdens het congres in Hilversum vertelt Pacelle over best practices en inspirerende voorbeelden, laat ze de bezoekers oefenen met verschillende stijlen en geeft ze praktische tips.

CV Pacelle van Goethem
 

Drs. Pacelle van Goethem is onderzoeker, schrijver en Nederlands meest gevraagde spreker op het gebied van overtuigen, stem en invloed. Ze traint de top van politiek en bedrijfsleven in overtuigen. Ze is de bedenker van het Model van Invloed, Het Model van Overtuigen, de Stijlen van Overtuigen, Koningengedrag voor Overtuigen en de Methode voor Overtuigen. Ze ontwikkelde deze methode om je persoonlijke overtuigingskracht direct te vergroten en je de fijne kneepjes van overtuigen eigen te maken. Pacelle is van origine spraak-, taal- en stempatholoog, specialiseerde ze zich verder bij psychologie en massacommunicatie en deed mee aan onderzoek van de Radboud Universiteit en het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zij ontdekte de spectaculaire samenhang tussen ontspanning en overtuigen. Binnenkort verschijnt haar nieuwe boek True Persuasion, the Logic of Charisma.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview Boutique Hotel Straelman: "Ik doe alles zelf"

Goh, als dat ook bij de hotelgasten zo gaat, dan kom je hier als gast werkelijk in een gespreid bedje terecht. De allereerste ervaring bij Boutique Hotel Straelman in Nijmegen is er namelijk direct één om niet gauw te vergeten. De deur wordt er eigenhandig geopend door Tanja Seegers, d...

Hotel Achtergronden
Hotel Karsten in Norg heeft nieuwe exploitant

Hotel Karsten in Norg maakt een doorstart. Het is allemaal heel snel gegaan volgens curator Paulien Antons tegenover RTN Noord. Vorige week meldden we nog dat het hotel failliet ging, maar nu is bekend dat er overeenstemming is bereikt met de nieuwe exploitant, Daan Veen. Nieuwe exploitant Vee...

Achtergronden Den Haag
De Pier in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie

De Pier in Scheveningen was in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie. Ten opzichte van 2017 is het aantal evenementen dat op De Pier werd georganiseerd verdrievoudigd. Zo organiseerde het internationale bedrijf Directions EMEA een feest met Pier Proeverij voor 2500 Microsoft partners ...

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: ''Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag''

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Events
Het Global Restaurant Investment Forum in februari in Amsterdam

Het Global Restaurant Investment Forum 2019 (GRIF), de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor internationale restaurantinvesteerders - georganiseerd door Bench Events - werkt voor de zesde editie samen met NH Hotel Group. GRIF vindt voor het eerst plaats in Amsterdam. Waar gaat het over? GRIF, dat ...

Awards Achtergronden
Pullman Eindhoven Cocagne Beste Vergaderlocatie 2018

Pullman Eindhoven Cocagne heeft op 21 januari 2019 tijdens de twaalfde editie van de Meetings Awards de titel Beste Vergaderlocatie 2018 en Beste Vergaderlocatie Regio Zuid 2018 gewonnen. Vakgenoten en gasten konden stemmen om de winnaar van de regionale en nationale rankings te bepalen. Om mee te m...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: