Pacelle van Goethem: “Ik wil dat mensen met goede ideeën gehoord worden”

20 juni 2018 | Simone Lensink

Er zijn mensen die geweldige ideeën hebben, maar niet worden gehoord. Terwijl anderen eigenlijk niet veel te vertellen hebben, maar hele volksstammen achter zich aan krijgen. Pacelle van Goethem doet onderzoek naar wat er gebeurt in de hersenen bij mensen die overtuigd worden. En naar de reden waarom sommige mensen zo goed kunnen overtuigen. Ze schreef er een boek over: 'IJs verkopen aan Eskimo’s' en vertelt er alles over op het congres Vrouwelijk Leiderschap in Hospitality, op 2 juli in Hilversum.

Jij hebt het over drie stijlen van leiderschap die ons overtuigen: Autoriteit, Vriend en Voorbeeld. Hoe werkt dat?

“Soms volgen we iemand die macht heeft of kracht uitstraalt en daardoor in onze ogen een autoriteit is. We denken dan dat die persoon het wel zal weten. Maar we volgen ook mensen die we sympathiek vinden, een vriend, of iemand die we interessant vinden; een voorbeeld. Dat klinkt logisch, maar je moet daartussen kunnen schakelen om effectief te zijn. Verschillende situaties vragen om verschillende stijlen. Het werkt voor je overtuigingskracht om alle drie te stijlen te kunnen inzetten. Hoe meer je in huis hebt van die drie verschillende stijlen, hoe meer overtuigingskracht je hebt. Als je bijvoorbeeld veel autoriteit hebt, creëer je afstand en ben je inwisselbaar voor een ander met autoriteit. Dan moet je dus vriend en voorbeeld toevoegen om écht overtuigend te zijn.”

Ontspanning...

Hoe werkt dat?

“Dat proces speelt zich af in de hersenen. Alleen als je ontspannen bent, kun je je openstellen voor de ander. En ook pas dan voor de boodschap. Dat speelt als geen ander in de hospitalitybranche. Daar draait alles om de ontspanning van je gasten. Dus ook daar spelen autoriteit, vriend en voorbeeld een rol. Als je je presenteert als het beste hotel, stel je je op als een Autoriteit. Als je de beste service biedt of een goed bereikbare locatie, ben je Vriend. En ook hierin geldt weer: een combinatie van deze drie is het beste. Dus zorg ervoor dat je krachtig, bijzonder én sympathiek bent.”

Is er verschil tussen mannen en vrouwen?

“Gecharcheerd gesteld leren jongens al jong om autoriteit uit te stralen, terwijl bij meisjes sympathiek zijn wordt aangemoedigd. En ook op het professionele vlak zijn er verschillen in mannelijk en vrouwelijk leiderschap. In het algemeen zijn mannen dus meer gewend om  autoriteit uit te stralen en zijn vrouwen beter in de vriendstijl. Mensen die als vriend overkomen, krijgen vaak het advies om minder aardig te zijn. Dat is een stomme tip. Ze kunnen beter meer autoriteit en voorbeeld toevoegen. De kunst is ook om uit te zoeken wat het beste bij jou past. En daarbij kun je leren van hoe anderen het doen.”

Geweldige ideeën

Waarom is overtuigen zo belangrijk?

“Er gaan veel geweldige plannen verloren omdat degene die ze brengt te abstract of bescheiden was. Wat mij betreft moet dat stoppen. Het liefst zou ik willen dat de beste plannen winnen en dat mensen met geweldige ideeën gehoord worden. En daar help ik hen bij.”

Tijdens het congres in Hilversum vertelt Pacelle over best practices en inspirerende voorbeelden, laat ze de bezoekers oefenen met verschillende stijlen en geeft ze praktische tips.

CV Pacelle van Goethem
 

Drs. Pacelle van Goethem is onderzoeker, schrijver en Nederlands meest gevraagde spreker op het gebied van overtuigen, stem en invloed. Ze traint de top van politiek en bedrijfsleven in overtuigen. Ze is de bedenker van het Model van Invloed, Het Model van Overtuigen, de Stijlen van Overtuigen, Koningengedrag voor Overtuigen en de Methode voor Overtuigen. Ze ontwikkelde deze methode om je persoonlijke overtuigingskracht direct te vergroten en je de fijne kneepjes van overtuigen eigen te maken. Pacelle is van origine spraak-, taal- en stempatholoog, specialiseerde ze zich verder bij psychologie en massacommunicatie en deed mee aan onderzoek van de Radboud Universiteit en het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zij ontdekte de spectaculaire samenhang tussen ontspanning en overtuigen. Binnenkort verschijnt haar nieuwe boek True Persuasion, the Logic of Charisma.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: