QR-code van iDEAL om te betalen in de horeca

11 mei 2016 |
QR-code van iDEAL om te betalen in de horeca<

De Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland registreerden op Koningsdag de miljardste betaling met iDEAL, bij pizzabakker New
York Pizza. In 2005 konden de klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank voor het eerst afrekenen met iDEAL, bij een taartenbakker. In de tussenliggende tien jaar is iDEAL uitgegroeid tot het populairste online betaalmiddel van Nederland, met een marktaandeel van 56 procent. Iedereen die in Nederland internetbankiert, kan tegenwoordig direct met iDEAL betalen, veilig en vertrouwd via de eigen bank.

New York Pizza
De stormachtige groei en het succes van iDEAL zijn nauwelijks getemperd. In 2015 groeide het aantal iDEAL-betalingen met bijna een kwart. Het aantal online bestellingen voor pizza’s, taarten, maaltijden en voedingsmiddelen steeg met 34 procent harder dan voor de meeste andere goederen en diensten. “Met een aandeel van 48 procent zijn iDEAL-betalingen zeer belangrijk in onze keten,” zegt directeur Philippe Vorst van New York Pizza. “Het betaalgemak voor de klant en de veiligheid van onze koeriers zijn belangrijke voordelen. Door alle iDEAL-betalingen hebben onze koeriers minder contant geld op zak. New York Pizza stimuleert iDEAL-transacties door hier geen toeslag voor te rekenen.”

Vorig jaar werd iDEAL door EURIB (European Institute for Brand management) wederom uitgeroepen tot één van de meest onmisbare merken van Nederland, te midden van topmerken als HEMA, Albert Heijn en het NOS Journaal. Betalen met iDEAL kan in toenemende mate bij buitenlandse webwinkels, verspreid over meer dan vijftig landen. Eén op de vijf betalingen met iDEAL vindt plaats bij een webwinkel in het buitenland.

Klaar voor de toekomst
Banken en ondernemers zetten met iDEAL sterk in op de groei van mobiel winkelen en betalen. Bij nagenoeg alle Nederlandse consumentenbanken kun je inmiddels via de mobiele app van de bank veilig en makkelijk met iDEAL afrekenen. Het afgelopen jaar is het aantal mobiele betalingen in Nederland met 53 procent gestegen. “Een kwart van alle iDEAL-betalingen wordt al vanaf een smartphone of tablet gedaan. Dat zal de komende tijd alleen maar toenemen, naarmate consumenten vaker shoppen, bestellen en afrekenen met een mobiel apparaat,” verwacht Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland.

QR-code
In april is de eerste succesvolle pilot met iDEAL QR-codes gehouden. Donateurs van de Hartstichting zonder contant geld konden via een speciale QR-code en met de iDEAL-app op hun mobiele telefoon aan de voordeur of op straat een zelfgekozen bedrag schenken. Vanaf juni worden nieuwe pilots gehouden om ervaringen op te doen in andere betaalsituaties. iDEAL QR-codes lenen zich onder meer om gedrukte facturen met iDEAL op een smartphone te betalen, in restaurants af te rekenen en bestellingen bij bezorging aan huis te betalen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: