Rabobank verwacht herstel horecasector in zomer 2021

Auteur: David Bakker
Economie 11 maart 2021
Rabobank verwacht herstel horecasector in zomer 2021

De horeca gaat nog altijd gebukt onder de gevolgen van de lockdown, zowel mentaal als financieel. Jos Klerx, sectorspecialist Horeca, Recreatie en Toerisme namens de Rabobank laat in een update weten te verwachten dat het herstel van de branche halverwege 2021 wordt ingezet. “De ondertoon van de resultaten zijn voorzichtig positief.”

De sector zal voorlopig nog last houden van de beperkingen die de overheid oplegt. Wanneer de harde lockdown stopt, zullen er nog steeds beperkende maatregelen zijn. Tot in de zomer zullen er naar verwachting maatregelen gelden zoals beperkte openingstijden, maximaal aantal gasten en de 1,5 meter afstand regel. Hierdoor zal de sector zich langzaam herstellen. De Rabobank gaat ervan uit dat aan het eind van dit jaar iedereen gevaccineerd is en dat de overheid alle restricties loslaat.

Vanaf het derde kwartaal van 2021 zal het herstel sterker worden. In 2020 zag de bank dat wanneer maatregelen versoepelen, de horeca en recreatiesector goed herstellen. Voor 2021 verwacht Klerx hetzelfde beeld; een sterk herstel van de sector. “We zagen het in het derde kwartaal van vorig jaar, toen er een behoorlijk opleving was."

Een volledig herstel is nog niet aan de orde door het achterblijven van de zakelijke markt en het internationaal toerisme, met name buiten Europa. Horecabedrijven gericht op de zakelijke markt, moeten nog langer rekening houden met een sterke impact op de omzet.

Grote verschillen tussen sectoren en regio’s

Hotels ondervinden veel impact van de beperkende maatregelen. Vakantieparken daarentegen zien een sterk herstel. De schade bleef in 2020 al enigszins beperkt door de goede zomer. Vakantieparken zullen in 2021 volledig herstellen. Door onduidelijkheden over reismogelijkheden en mogelijke vaccinatiepaspoorten, zullen vakantiegangers eerder kiezen voor een binnenlandse boeking. Daarnaast verwacht Rabobank snel herstel van het toerisme uit België en Duitsland, van oudsher de belangrijkste landen als het gaat om gasten die verblijven op vakantieparken. Wel blijven groepsaccommodaties het lastig houden, als gevolg van beperkingen rondom groepsgrootte.

Pure drinkgelegenheden zullen het langste last houden van de beperkende maatregelen omdat zij er voor hun businessmodel bij gebaat zijn zoveel mogelijk gasten te ontvangen. Restaurants zijn beter in staat om met de beperkende maatregelen om te gaan.

Naast de verschillen tussen sub-sectoren, treft de corona-pandemie bepaalde regio’s extra hard, zoals het gebied rondom Schiphol. De oorzaak hiervoor is de sterke afname van het aantal vliegbewegingen. In de kustregio daarentegen dalen de omzetten minder hard, dit heeft te maken met de seizoensinvloeden en het binnenlands toerisme. Een hotel in de regio Schiphol zal dus aanzienlijk slechter presteren dan een hotel aan de kust.

Personeel als grote uitdaging

Sinds 15 oktober is een groot deel van de horeca dicht. De flexibele schil is in de meeste bedrijven afgebouwd. Personeel is inmiddels werkzaam in andere sectoren en zal niet in alle gevallen terugkeren. Het ontbreken van perspectief maakt het lastig om een belofte te maken over het aantal uren dat een personeelslid kan werken. Dit maakt de horeca een minder aantrekkelijke werkgever. “We hebben de afgelopen periode gezien dat veel horeca medewerkers de overstap naar andere sectoren hebben gemaakt, zoals de retail en de zorg. De vraag is of zij gaan terugkeren. Het feit dat de sector niet weet wanneer en hoe het weer open mag, maakt het voor de ondernemers ontzettend lastig om operationele voorbereidingen te treffen. Het vinden van het juiste personeel wordt een hele grote uitdaging.”

Het is volgens Klerx aannemelijk dat veel personeel ingehuurd zal worden en dat door de beperkte beschikbaarheid personeel duurder zal zijn. Daarbij zal er tijdelijk meer personeel nodig zijn door het verplicht handhaven van maatregelen en inwerken van nieuw personeel. Hogere personeelskosten kunnen een beperkende rol spelen in het herstel van de winstgevendheid in de sector.

Verschillen vorige crises

De initiële explosie voor de horeca zal er komen zodra de verschillende restricties verder zullen afnemen, verwacht ook Klerx. "Wat we zien is dat de consument niet kan wachten om weer op het terras te genieten of een weekend weg te boeken. Het grootste verschil met verschillende vorige crises, zoals de bankencrisis, is dat de consumenten tijdens de bankencrisis wél overal naartoe mocht, maar er geen vertrouwen en geld was. Dat is nu anders. Ik verwacht dat er flinke piek komt op het moment dat de horeca weer open mag", besluit de sectorspecialist.

Bron onderstaand figuur: Rabobank

Openingsfoto: Wendy Bos

Overig nieuws