Column Hans van Spronsen: receptierobot, de toekomst?

10 november 2014 | Redactie

Recent kwam onze minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid met de mededeling dat de robotisering in de komende decennia maar liefst 3,5 miljoen banen zou gaan vernietigen. Een boodschap met enige impact in de samenleving. Alhoewel: voor de meeste mensen zal de boodschap toch iets hebben van de zogenaamde ‘ver-van-mijn-bed-show’. In mijn optiek is het zeker dat de robotisering/automatisering de komende 20 jaar de samenleving ingrijpend gaat veranderen. Dit omdat de bepalende factor voor het accepteren van nieuwe technieken het aspect gemak is en blijft.

Wat wij ons onvoldoende realiseren, is dat deze automatisering al steeds verder in ons leven binnenkomt. Neem de hotelovernachting; deze boeken wij steeds vaker via het internet. In het hotel wordt deze automatisch verwerkt. We hebben onze creditcardgegevens al ingevuld bij de boeking. Als we binnenkomen hoeven wij alleen nog de kamersleutel te ontvangen en terwijl wij slapen wordt de rekening opgemaakt en direct op onze creditcard afgeboekt. Op het televisiescherm kunnen wij s’ochtends de rekening zien of deze is al onder de kamerdeur geschoven. We hoeven in principe alleen nog maar de kamersleutel in te leveren. Feitelijk zou er al geen menselijk contact meer nodig zijn en kunnen uw gasten de kamersleutel in de receptierobot stoppen, die vervolgens uw gasten een fijne dag toewenst en eventueel nog wat toeristische tips geeft. Of waarschuwt voor de regen die die dag gaat vallen.

Alleen het laatste vindt nog niet plaats. De rest is in hotels al realiteit. De gast tevreden omdat het geen extra wachttijd meer kost bij het in- en uitchecken. De hotelier tevreden omdat hij zo loonkosten kan besparen. Echt waar? Juist hier zou het wel eens omgekeerd kunnen gaan werken en kunnen receptionisten een nieuwe rol gaan vervullen in uw gastvrijheidsformule. Zij verzorgen in de toekomst voor alle gasten de  VIP-behandeling. Extra aandacht en ook nog een beetje upselling. In de tijd van robotisering  al uw gasten als VIP behandelen moet de nieuwe norm worden.

HM302014

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel vier: SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview Corona
Interview: deze hotelier opent zijn terras op 16 maart

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als er geen stipje op de ho ...

Plannen voor hotel in Rotterdamse Delfshaven

Van de molen tot de bruggen en de oude kerk. Delfshaven bruist van de historie, maar toeristen en Rotterdammers weten het karakteristieke deel van Rotterdam nog steeds niet voldoende te vinden. De gemeente Rotterdam heeft dan ook grote plannen om Delfshaven het komende jaar terug op de kaart te z ...

Ondernemen
Jonge Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: