Receptierobot, de toekomst?

10 november 2014 |
Receptierobot, de toekomst?<

Recent kwam onze minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid met de mededeling dat de robotisering in de komende decennia maar liefst 3,5
miljoen banen zou gaan vernietigen. Een boodschap met enige impact in de samenleving. Alhoewel: voor de meeste mensen zal de boodschap toch iets hebben van de zogenaamde ‘ver-van-mijn-bed-show’. In mijn optiek is het zeker dat de robotisering/automatisering de komende 20 jaar de samenleving ingrijpend gaat veranderen. Dit omdat de bepalende factor voor het accepteren van nieuwe technieken het aspect gemak is en blijft.

Wat wij ons onvoldoende realiseren, is dat deze automatisering al steeds verder in ons leven binnenkomt. Neem de hotelovernachting; deze boeken wij steeds vaker via het internet. In het hotel wordt deze automatisch verwerkt. We hebben onze creditcardgegevens al ingevuld bij de boeking. Als we binnenkomen hoeven wij alleen nog de kamersleutel te ontvangen en terwijl wij slapen wordt de rekening opgemaakt en direct op onze creditcard afgeboekt. Op het televisiescherm kunnen wij s’ochtends de rekening zien of deze is al onder de kamerdeur geschoven. We hoeven in principe alleen nog maar de kamersleutel in te leveren. Feitelijk zou er al geen menselijk contact meer nodig zijn en kunnen uw gasten de kamersleutel in de receptierobot stoppen, die vervolgens uw gasten een fijne dag toewenst en eventueel nog wat toeristische tips geeft. Of waarschuwt voor de regen die die dag gaat vallen.

Alleen het laatste vindt nog niet plaats. De rest is in hotels al realiteit. De gast tevreden omdat het geen extra wachttijd meer kost bij het in- en uitchecken. De hotelier tevreden omdat hij zo loonkosten kan besparen. Echt waar? Juist hier zou het wel eens omgekeerd kunnen gaan werken en kunnen receptionisten een nieuwe rol gaan vervullen in uw gastvrijheidsformule. Zij verzorgen in de toekomst voor alle gasten de VIP-behandeling. Extra aandacht en ook nog een beetje upselling. In de tijd van robotisering al uw gasten als VIP behandelen moet de nieuwe norm worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: