Receptierobot, de toekomst?

10 november 2014 |
Receptierobot, de toekomst?<

Recent kwam onze minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid met de mededeling dat de robotisering in de komende decennia maar liefst 3,5
miljoen banen zou gaan vernietigen. Een boodschap met enige impact in de samenleving. Alhoewel: voor de meeste mensen zal de boodschap toch iets hebben van de zogenaamde ‘ver-van-mijn-bed-show’. In mijn optiek is het zeker dat de robotisering/automatisering de komende 20 jaar de samenleving ingrijpend gaat veranderen. Dit omdat de bepalende factor voor het accepteren van nieuwe technieken het aspect gemak is en blijft.

Wat wij ons onvoldoende realiseren, is dat deze automatisering al steeds verder in ons leven binnenkomt. Neem de hotelovernachting; deze boeken wij steeds vaker via het internet. In het hotel wordt deze automatisch verwerkt. We hebben onze creditcardgegevens al ingevuld bij de boeking. Als we binnenkomen hoeven wij alleen nog de kamersleutel te ontvangen en terwijl wij slapen wordt de rekening opgemaakt en direct op onze creditcard afgeboekt. Op het televisiescherm kunnen wij s’ochtends de rekening zien of deze is al onder de kamerdeur geschoven. We hoeven in principe alleen nog maar de kamersleutel in te leveren. Feitelijk zou er al geen menselijk contact meer nodig zijn en kunnen uw gasten de kamersleutel in de receptierobot stoppen, die vervolgens uw gasten een fijne dag toewenst en eventueel nog wat toeristische tips geeft. Of waarschuwt voor de regen die die dag gaat vallen.

Alleen het laatste vindt nog niet plaats. De rest is in hotels al realiteit. De gast tevreden omdat het geen extra wachttijd meer kost bij het in- en uitchecken. De hotelier tevreden omdat hij zo loonkosten kan besparen. Echt waar? Juist hier zou het wel eens omgekeerd kunnen gaan werken en kunnen receptionisten een nieuwe rol gaan vervullen in uw gastvrijheidsformule. Zij verzorgen in de toekomst voor alle gasten de VIP-behandeling. Extra aandacht en ook nog een beetje upselling. In de tijd van robotisering al uw gasten als VIP behandelen moet de nieuwe norm worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Toerisme
Grote groei Amstelveense hotelovernachtingen

Het aantal hotelovernachtigingen in Amstelveen is in 2017 bijna vervijfvoudigd ten opzichte van 2015. In 2015 werden ruim 57.600 hotelovernachtingen geboekt in Amstelveen, in 2017 waren dat er al bijna 259.000. Dit aantal word verwacht alleen maar te groeien aangezien er in 2018 nog een aantal grote...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

Personalia
Jelrick Claus en Robin Harting vormen nieuw management van Claus

Per 1 april jongstleden vormen Jelrick Claus en Robin Harting het nieuwe dagelijks management van Claus in Hoofddorp. Jelrick Claus vervult de rol van Commercieel Manager en Robin Harting promoveert tot Operationeel Manager. Claus biedt multifunctionele eventzalen, restaurants, drie escape rooms, ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: