Column Hans van Spronsen: receptierobot, de toekomst?

10 november 2014 | Redactie

Recent kwam onze minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid met de mededeling dat de robotisering in de komende decennia maar liefst 3,5 miljoen banen zou gaan vernietigen. Een boodschap met enige impact in de samenleving. Alhoewel: voor de meeste mensen zal de boodschap toch iets hebben van de zogenaamde ‘ver-van-mijn-bed-show’. In mijn optiek is het zeker dat de robotisering/automatisering de komende 20 jaar de samenleving ingrijpend gaat veranderen. Dit omdat de bepalende factor voor het accepteren van nieuwe technieken het aspect gemak is en blijft.

Wat wij ons onvoldoende realiseren, is dat deze automatisering al steeds verder in ons leven binnenkomt. Neem de hotelovernachting; deze boeken wij steeds vaker via het internet. In het hotel wordt deze automatisch verwerkt. We hebben onze creditcardgegevens al ingevuld bij de boeking. Als we binnenkomen hoeven wij alleen nog de kamersleutel te ontvangen en terwijl wij slapen wordt de rekening opgemaakt en direct op onze creditcard afgeboekt. Op het televisiescherm kunnen wij s’ochtends de rekening zien of deze is al onder de kamerdeur geschoven. We hoeven in principe alleen nog maar de kamersleutel in te leveren. Feitelijk zou er al geen menselijk contact meer nodig zijn en kunnen uw gasten de kamersleutel in de receptierobot stoppen, die vervolgens uw gasten een fijne dag toewenst en eventueel nog wat toeristische tips geeft. Of waarschuwt voor de regen die die dag gaat vallen.

Alleen het laatste vindt nog niet plaats. De rest is in hotels al realiteit. De gast tevreden omdat het geen extra wachttijd meer kost bij het in- en uitchecken. De hotelier tevreden omdat hij zo loonkosten kan besparen. Echt waar? Juist hier zou het wel eens omgekeerd kunnen gaan werken en kunnen receptionisten een nieuwe rol gaan vervullen in uw gastvrijheidsformule. Zij verzorgen in de toekomst voor alle gasten de  VIP-behandeling. Extra aandacht en ook nog een beetje upselling. In de tijd van robotisering  al uw gasten als VIP behandelen moet de nieuwe norm worden.

HM302014

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: