Column Hans van Spronsen: receptierobot, de toekomst?

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 10 november 2014
Column Hans van Spronsen: receptierobot, de toekomst?

Recent kwam onze minister van Sociale zaken en Werkgelegenheid met de mededeling dat de robotisering in de komende decennia maar liefst 3,5 miljoen banen zou gaan vernietigen. Een boodschap met enige impact in de samenleving. Alhoewel: voor de meeste mensen zal de boodschap toch iets hebben van de zogenaamde ‘ver-van-mijn-bed-show’. In mijn optiek is het zeker dat de robotisering/automatisering de komende 20 jaar de samenleving ingrijpend gaat veranderen. Dit omdat de bepalende factor voor het accepteren van nieuwe technieken het aspect gemak is en blijft.

Wat wij ons onvoldoende realiseren, is dat deze automatisering al steeds verder in ons leven binnenkomt. Neem de hotelovernachting; deze boeken wij steeds vaker via het internet. In het hotel wordt deze automatisch verwerkt. We hebben onze creditcardgegevens al ingevuld bij de boeking. Als we binnenkomen hoeven wij alleen nog de kamersleutel te ontvangen en terwijl wij slapen wordt de rekening opgemaakt en direct op onze creditcard afgeboekt. Op het televisiescherm kunnen wij s’ochtends de rekening zien of deze is al onder de kamerdeur geschoven. We hoeven in principe alleen nog maar de kamersleutel in te leveren. Feitelijk zou er al geen menselijk contact meer nodig zijn en kunnen uw gasten de kamersleutel in de receptierobot stoppen, die vervolgens uw gasten een fijne dag toewenst en eventueel nog wat toeristische tips geeft. Of waarschuwt voor de regen die die dag gaat vallen.

Alleen het laatste vindt nog niet plaats. De rest is in hotels al realiteit. De gast tevreden omdat het geen extra wachttijd meer kost bij het in- en uitchecken. De hotelier tevreden omdat hij zo loonkosten kan besparen. Echt waar? Juist hier zou het wel eens omgekeerd kunnen gaan werken en kunnen receptionisten een nieuwe rol gaan vervullen in uw gastvrijheidsformule. Zij verzorgen in de toekomst voor alle gasten de  VIP-behandeling. Extra aandacht en ook nog een beetje upselling. In de tijd van robotisering  al uw gasten als VIP behandelen moet de nieuwe norm worden.

HM302014

Overig nieuws