Resultaten e-mailmarketing reisbranche ver onder gemiddelde

14 maart 2017 | Thijs Jacobs

 e-Village publiceert vandaag de 14e editie (2017) van de E-mail Benchmark, het grootste periodieke e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark weer een paar opvallende uitkomsten zien over e-mailmarketing in de reisbranche. Zo is de gemiddelde click-to-open-ratio (CTO) in 2017 met 14% een van de laagste CTO’s van alle zeventien onderzochte branches, wordt e-mail eindelijk meer op mobiel (12,08%) dan op desktop (10,61%) geopend en is Marketing Automation zowel de grootste trend als de grootste uitdaging. 

Deze resultaten zijn, samen met andere resultaten en conclusies, gebundeld in ‘De E-mail Benchmark – Editie 2017’, die vanaf vandaag te downloaden is op de website www.email-benchmark.nl.

Click-to-open-ratio blijft dalen
De gemiddelde click-to-open-ratio (CTO) van de reisbranche is in 2017 met 14% een van de laagste CTO’s van alle zeventien sectoren uit het onderzoeksrapport. In 2012 lag de gemiddelde CTO van de reisbranche zelfs nog op 18,56%. Niet alleen op het gebied van opens zijn de e-mailmarketing-resultaten van de reisindustrie gemiddeld te noemen. Zo ligt de click-through-ratio (CTR) 3,22% onder het gemiddelde van 3,49%, ondanks het feit dat de bounce-ratio (0,50%) met 0,4% boven het gemiddelde zit van 0,46%. Het percentage zit nog ver onder 1%, wat over het algemeen als een goede bounce-ratio wordt gezien.

Mobiel wint eindelijk van desktop
Vorig jaar kon mobiel het nog net niet winnen, maar het tij is inmiddels gekeerd. E-mail wordt dit jaar in de reisbranche voor het eerst vaker geopend op mobiel (12,08%) dan op desktop (10,61%). Ook wordt er op mobiel meer doorgeklikt (1,67% van de totale opens) dan op desktop (1,54%). Ondanks de verschuiving naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive. Inmiddels optimaliseert 83% van alle respondenten zijn e-mails voor mobiel en tablet. 95% houdt nog geen rekening met optimalisatie voor smartwatches. 

E-mail stijgt in de marketingmix
Voor een ruime meerderheid van de respondenten (73%) wordt e-mail in 2017 nog belangrijker. Vorig jaar was leadgeneratie nog het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten. Dat is nu verschoven naar het genereren van traffic naar de website (75%). Meteen daarop volgt het verlenen van service (71%) en het stimuleren van verkoop (62%). Leadgeneratie en branding volgen met respectievelijk 55% en 58%. Om deze doelen te bereiken schrijft 82% van de ondervraagden een plan van aanpak voor e-mailmarketing, separaat of als onderdeel van het marketingplan. 

De grootste trend en uitdaging van 2017: Marketing Automation 

De belangrijkste uitdagingen in 2017 voor marketeers draaien om automatiseren en data. Ruim 49% van de ondervraagden ziet Marketing Automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Gevolgd door databasemanagement (37%) en conversie (35%). Marketing Automation is echter niet alleen de grootste uitdaging, maar ook de meest genoemde trend (55%). Op de voet gevolgd door database- en/of eventgestuurde campagnes (49%) en het gebruik van big data (43%). Het is opvallend om te zien dat neuromarketing (1%) wordt genoemd bij ‘anders’; deze is nog niet eerder in de E-mail Benchmark genoemd. 

Andere opvallende cijfers:

In de reisbranche wordt het meest op zondag (17,9%) gemaild. Zaterdag staat op de tweede plaats met 16,5%, gevolgd door de donderdag (15,9%). 

Conversie (62%) is, net als vorig jaar, de belangrijkste pijler om het succes van e-mailmarketing te meten. Een stijging van 12% ten opzichte van 2016.

E-mailmarketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één (94%) van de belangrijkste online kanalen met een stijging van 25% ten opzichte van 2016. SEA/Adwords (56%) en SEO (50%) staan op een tweede en derde plaats. 

De reisbranche verstuurt de meeste e-mails rond 17.00 uur. De meeste opens worden rond 18.00 uur gehaald.  

Over de E-mail Benchmark

Het onderzoek is uitgevoerd door E-mail Service Provider e-Village en behandelt alle aspecten van het e-mailmarketingvakgebied. De cijfers uit de E-mail Benchmark zijn samengesteld uit meer dan 3,5 miljard e-mails en 17.000 e-mailcampagnes en daarmee is het het grootste e-mailonderzoek in de Nederlandse markt. In totaal komen zeventien verschillende branches aan bod. Hierdoor kunnen marketeers de resultaten in de benchmark altijd met hun eigen situatie vergelijken. Alle cijfers zijn uitgesplitst naar zowel de business-to-business- (B2B) als de business-to-consumer-markt (B2C).

De E-mail Benchmark 2017 kunt u hier downloaden: www.email-benchmark.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: