Samenwerking Sandton en MKI bezegeld

17 september 2009 |
Samenwerking Sandton en MKI bezegeld<

Sandton Hotels en het Medical Knowledge Institute (MKI), een Nederlandse non-profitorganisatie gericht op scholing en informatievoorziening aan (jonge) vrouwen op het gebied van gezondheidszorg in ontwikkelingslanden, zijn een partnerschap aangegaan. Aan een zeer select gezelschap gaven Rogier Braakman en Gui de Vries (oprichters en eigenaren van Sandton ) en Harold Robles (oprichter en directeur van MKI) tijdens een lunch in Sandton Restaurant Hotel De Nederlanden tekst en uitleg over hun initiatieven. Hospitality Management was erbij.

Meer gemeenschappelijk
Er werd deze middag ook gesproken over de problematiek omtrent hulpverlening in ontwikkelingslanden en over hoe te ondernemen als hotelbedrijf ten tijde van economische neergang. Beide partijen bleken qua karakter, enthousiasme, en ondernemingsvisie meer gemeen te hebben dan vooraf wellicht gedacht. Patron-cuisinier Wilco en gastvrouw Caroline Berends van De Nederlanden verzorgden een uiterst voortreffelijke lunch.

Donaties gevraagd
De nieuw gevonden partners Sandton en MKI hebben een sterke band gesmeed. Sandton zal als exclusieve hospitality partner van MKI in alle hotelvestigingen exclusieve YOELL-sieraden, waarvan een aantal speciaal zijn ontworpen door kunstenares Ans Markus, en wenskaarten verkopen van Patricia Steur. Verder wordt er aan hotelgasten gevraagd vrijwillig 1 euro af te staan. Rogier Braakman: “Als op basis van het totaal aantal overnachtingen de helft wil doneren, dan kunnen er twee medische centra van MKI in Zuid-Afrika een jaar lang draaiende worden gehouden.”

Niet onopgemerkt gebleven
Sandton ondersteunt het MKI specifiek bij diens projecten voor met HIV-besmette vrouwen in Zuid-Afrika. Deze vrouwen worden vaak door hun gemeenschap verstoten en kunnen door sieraden te maken en te verkopen voorzien in hun levensonderhoud. Zo’n 150 Zuid-Afrikaanse vrouwen zijn bij de productie van de sieraden betrokken.
Braakman: “Er is een duidelijke link tussen Sandton en MKI. We doen dit niet omdat het van de buitenwereld zonodig moet.”
De samenwerking is niet ongemerkt gebleven. Aartsbisschop Desmond Tutu stuurde Braakman en De Vries een brief om zijn respect en dank voor het samenwerkingsinitiatief kenbaar te maken.

Focus op educatie
In Zuid-Afrika zet Harold Robles liever gezondheidsinformatiecentra op dan dat er grote hoeveelheden met medicijnen naar hulpbehoevenden gebracht worden. Hij wil in de filosofie en overtuiging van de Duitse arts en theoloog Albert Schweitzer de mensheid dienen. “De braindrain is in Afrika zeer groot. De koffers met medicijnen kun je beter inruilen voor educatie.” Robles werft via het MKI fondsen, zet onderwijs- en informatie-instituten op en doet dit op creatieve en effectieve wijze. Er zijn geen mensen in Nederland in vaste dienst en op het Afrikaans continent heeft de organisatie zo’n veertig vrijwilligers. Iedereen belt elkaar via Skype, om zo telefoonkosten uit te sparen. Robles: “Ik ben eigenlijk een ‘werver’ of misschien zelfs een ‘bedelaar’. Ik ben met niets begonnen,” zo zei hij aan tafel.

Blijven groeien
Met lege handen beginnen, daar is wellicht een parallel te trekken met de oprichtingsfase van Sandton Hotels. Braakman en De Vries hadden vijf jaar geleden geen geld of startkapitaal toen ze met de exploitatie van het eerste hotel in Eindhoven begonnen. De Vries: “We zijn desondanks altijd blijven groeien.” Anno 2009 staat er dan ook een hotelketen met 17 hotels (14 in Nederland en 3 in België). En de portefeuille blijft maar groeien. In 2010 komen er zeker vier nieuwe hotels met Sandton Hotels als operator. “Voor de komende drie jaar wordt verwacht dat er zo’n 17 a 18 projecten zullen worden gerealiseerd”, zei Gui de Vries. Sandton heeft plannen voor een hotel in Duitsland en ook in Oostenrijk komt een Sandton-hotel. De Vries: “Iedereen krijgt op zijn donder deze crisis, maar als je het overleeft, dan moet je er daarna weer staan.” Crisis of niet, Sandton blijft het vertrouwen krijgen en houden van hoteliers en investeerders.

Het verschil maken
Sandton is een bijzonder hotelbedrijf. Rogier Braakman legt de gedachtegang achter de onderneming uit: “De filosofie achter onze hotelcollectie is helder. Mensen moeten naar een Sandton-hotel toe willen rijden, ze moeten er goed kunnen slapen, er wordt boven de hedendaagse culinaire standaarden gekookt. De Vries: “nieuwe projecten moeten op culinair gebied ook ‘sexy’ zijn. Je komt met het culinaire niveau uit een standaard viersterrenhotel niet meer weg. Dit komt omdat gasten tegenwoordig veel reizen en kennis van zaken hebben.”
Braakman: “Gasten ondervinden bij Sandton de lusten van een ketenhotel, denk aan voorzieningen als WiFi en een centraal boekingssysteem. Maar zeker niet de lasten waar sommige ketenhotels mee kampen zoals ‘eenheidsworst’, of minder goed gemotiveerd personeel. In alle bij Sandton aangesloten hotels zit een ziel. We trainen en coachen dan ook zelf veel hotelpersoneel.” Duidelijk is dat men wil dat er voor alle gasten net even een beetje harder dan gebruikelijk wordt gelopen. Wederom een overeenkomst met het MKI; beide partijen willen duidelijk op het eigen werkterrein het verschil maken.

Grote bereidheid
Nog een gelijkenis valt op. Het MKI is niet de meest grote hulporganisatie, Sandton is niet de grootste hotelketen van West-Europa. Maar doordat beide partijen met alle respect relatief kleine organisaties zijn, zijn de doelstellingen wel meer helder en wellicht ook makkelijker te realiseren dan bij grote kolossen van hulporganisaties en hotelketens.
Robles onderstreept de slagvaardigheid en korte lijnen binnen Sandton. “Gui en Rogier hoefden niet lang na te denken over deze samenwerking. Het was meteen ‘ja’ en na en paar telefoontjes stond de alles in de steigers. Er heerste een grote bereidwilligheid.” De laatste verwantschap die er tussen MKI en Sandton deze middag ontdekt kon worden: men heeft bereidheid hoog in het vaandel staan. Braakman: “Het is fantastisch om vanuit het niets, of met weinig voorhanden, een vliegwiel te kunnen aanslingeren. Je moet daarbij enthousiast zijn over wat je doet.” Het is bewezen; creatieve en geïnspireerde ondernemers hebben de toekomst.


Primeurs

• Er zijn plannen om een charity-bijeenkomst te organiseren waarbij aartsbisschop Tutu aanwezig zal zijn. Gui de Vries mikt op het ophalen van 25.000 euro om nog een gezondheidsinformatiecentrum een jaar lang te kunnen onderhouden.

• Het MKI heeft een papieren medisch en ook bio-metrisch paspoort ontwikkeld en getoond. Hierin kunnen alle Afrikaanse vrouwen hun medische geschiedenis laten opslaan en bijhouden. De tijd van drie keer dezelfde vaccinatie krijgen moet hiermee voorbij zijn. Rik Felderhof en Sebastiaan Labrie zullen de gezichten worden van advertenties en campagnes.

• Sandton gaat met de projecten die in de pijpleiding zitten mikken op de hogere segmenten in de hotellerie.

• Er zijn uitbreidingsplannen voor Restaurant-Hotel De Nederlanden. Aan de voorgevel wordt een stuk aangebouwd voor een brasserie. Er komen tevens 16 hotelkamers bij en vergaderaccommodatie.

• Sandton komt dit najaar met een promotieactie in samenwerking met bierleverancier Grolsch. In de supermarktschappen komen op de sixpack-verpakkingen herfstbock recepten van de chef-koks die achter de kachels staan in de Sandton-hotels.

Op de foto (vlnr): Rogier Braakman, Wilco en Caroline Berends, Gui de Vries en Harold Robles.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: